smartphone?Speeder300 schreef: ↑zo 06 apr, 2025 18:32Dan moet ik je teleur stellen; mijn mobiel is van 2004, en nog steeds bellen en sms-en als een nieuwe![]()
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:smartphone?Speeder300 schreef: ↑zo 06 apr, 2025 18:32Dan moet ik je teleur stellen; mijn mobiel is van 2004, en nog steeds bellen en sms-en als een nieuwe![]()
Eigenlijk is op wereldreis de impact van een niet te repareren onderdeel veel minder groot. Een vervangend onderdeel is binnen 1/ 1,5 week wel ontvangen, die vertraging kan je je wel permitteren. Normaal gesproken breek je een wereldreis niet af omdat je fiets kapot is.
Zou het kunnen dat je definitie van "betere derailleursystemen" subjectief is? De duurdere systemen met smallere, duurdere onderdelen die meer vervangen moeten worden, zijn daarom toch niet "beter"?
Wat bedoel je precies? Dat voor een derailleur die grote achtertandwielen aankan, je bij de mountainbike-derailleurs moet kijken? Vind je daar niets compatibel met dropbar?Daarnaast zouden veel dropbar-bikepackers bij derailleurs lagere versnellingen willen. Dit is alleen elektronisch te realiseren als je de boel verder standaard wilt houden (bij mechanisch kan je wel hacks uitvoeren maar dat vergt kennis).
SRAM eTAP kun je ook gewoon zonder app kalibreren met knopjes op de derailleurs.ErikB81 schreef: ↑ma 07 apr, 2025 12:56Een app introduceert inderdaad een extra kwetsbaarheid en als de ondersteuning daarvoor wegvalt zit je opeens met een waardeloos product, maar zo'n app is volgens mij alleen maar nodig bij het kalibreren, niet tijdens het rijden (dat zou pas een domme ontwerpkeuze zijn). En vanuit een functioneel oogpunt is een app ook niet nodig, maar dan moet je een wel (waarschijnlijk ingewikkelder en duurder) alternatief verzinnen voor het kalibreren.
Klopt, maar dat kan met iedere fiets gebeuren toch? Je kunt niet voor alle voorkomende problemen reserve onderdelen mee nemen.alma schreef: ↑ma 07 apr, 2025 15:26In echt afgelegen gebieden en onder extreme omstandigheden kan een fiets waarop niet meer te fietsen is, ook voor gevaarlijke situaties zorgen. Verhongeren zul je niet zo snel, maar verdorsten is in de hitte een reëel gevaar. Als je je fiets een hele dag moet voortduwen onder de brandende zon verlies je zo 10 liter vocht per dag. Als je dat niet kunt aanvullen kom je heel snel in de problemen...
Het moet wel heel raar lopen voor ik op mijn derailleurfiets niet meer verder kan fietsen. Een gebroken frame is alles wat ik kan bedenken. Of misschien een kapotte cassettebody, maar die vervang/ service ik altijd voor vertrek.Berger schreef: ↑ma 07 apr, 2025 15:30Klopt, maar dat kan met iedere fiets gebeuren toch? Je kunt niet voor alle voorkomende problemen reserve onderdelen mee nemen.alma schreef: ↑ma 07 apr, 2025 15:26In echt afgelegen gebieden en onder extreme omstandigheden kan een fiets waarop niet meer te fietsen is, ook voor gevaarlijke situaties zorgen. Verhongeren zul je niet zo snel, maar verdorsten is in de hitte een reëel gevaar. Als je je fiets een hele dag moet voortduwen onder de brandende zon verlies je zo 10 liter vocht per dag. Als je dat niet kunt aanvullen kom je heel snel in de problemen...
Totdat je onderweg iets moet vervangen en de boel opnieuw gekalibreerd moet worden.ErikB81 schreef: ↑ma 07 apr, 2025 12:56
Een app introduceert inderdaad een extra kwetsbaarheid en als de ondersteuning daarvoor wegvalt zit je opeens met een waardeloos product, maar zo'n app is volgens mij alleen maar nodig bij het kalibreren, niet tijdens het rijden (dat zou pas een domme ontwerpkeuze zijn).
Alles kan stuk, dus ik zou willen toevoegen:Eigenlijk kan je de keuze van alle onderdelen op een fiets wel testen met een paar eisen, je wil onderdelen:
1. die (bijna) nooit stuk gaan
2. waarvan je makkelijk aan reserveonderdelen kan komen (ook in de toekomst, wereldwijd)
3. die je zelf kan repareren
Dan hadden wij in NL mazzel…. 4-daagse lang-weekend, slag in achterwiel bleek veroorzaakt door gescheurde flens rohloff… naar eerste dorp, tweede fietsenmaker had wel een wiel met rohloff te leen. Een half uur later waren we weer op pad. De week erop wiel teruggeruild en via dealer thuis verder geregeld.Berger schreef: ↑ma 07 apr, 2025 11:45Eigenlijk is op wereldreis de impact van een niet te repareren onderdeel veel minder groot. Een vervangend onderdeel is binnen 1/ 1,5 week wel ontvangen, die vertraging kan je je wel permitteren. Normaal gesproken breek je een wereldreis niet af omdat je fiets kapot is.
Een kapotte Rohloff/ Pinion is bij een fietsvakantie van 2 weekjes veel vervelender.
Niet erg belangrijk in deze discussie, maar dat is blijkbaar een broodje-aapverhaal; Het stof van een potlood is naar het schijnt erg brandbaar in de atmosfeer van een ruimtecapsule, en brand is niet wenselijk in een baan rond de aarde;
Tja.. ik (n = 1 dus) heb eens gereden met een elektrisch geschakelde Pinion en die stopte er dus mee qua schakelen. Geen idee wat er aan de hand was maar ik kon dus alleen in een zeer kleine versnelling terug fietsen. Dat geeft wel een knauw qua vertrouwen kan ik zeggen.Ruud-H schreef: ↑di 08 apr, 2025 09:47Wanneer je met een elektrisch geschakelde Pinion fiets op wereldreis gaat is de kans dat je ergens strandt theoretisch gezien minimaal. Maar wanneer de hele tocht de gedachte meereist dat je met een kapotte bak kunt stranden, doet dat behoorlijk afbreuk aan je reisplezier.
Er zit een motortje in dat aan gaat als je schakelt, dus de levensduur kan je dan het beste uitdrukken in het aantal keer dat je van versnelling wisselt, dat SRAM het uitdrukt in uren vind ik een beetje onhandig. Hier is iemand die een testje deed en 2598 keer schakelde in 474km voordat de batterij opgeladen moest worden (volgens mij schakelt hij erg veel). En de Wheeltop EDS claimt een levensduur van 20000 shifts op één lading, maar dat neem ik met een korreltje zout.