Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ombouw ketting -> riem ervaringen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ombouw ketting -> riem ervaringen?

Voor zo ver ik het plaatje van dat ketting/riem-scherm kan beoordelen is de zaak niet aan de zijkant afgeschermd. Met andere woorden, de kans dat de riem een flap van de broekspijp “vangt” lijkt me nog steeds aanwezig.
Ik heb ook een soortgelijke 'halve' kettingbeschermer, maar dan van een onbekend merk. Mijn ervaring daarmee is dat een brede broekspijp nog steeds kan blijven haken. Ik weet niet of dat ook voor de beschermer uit de link geldt. In elk geval was dit voor mij bijna twintig jaar geleden reden om het genoemde klittenbandje te gebruiken, dat ik in al die jaren nooit ben vergeten (zit aan het stuur) en nooit ben verloren.
Als je bang bent dat je broekspijp tussen riem en kettingblad komt bij een Hebie kettingscherm, dan kun je een kettingbeschermrand / kettingscherm / bashguard monteren. Wij hebben er zo eentje uit aluminium https://nl.aliexpress.com/item/10050077 ... ry_from%3A
Speeder300 schreef:
zo 02 mar, 2025 18:54
Voor zo ver ik het plaatje van dat ketting/riem-scherm kan beoordelen is de zaak niet aan de zijkant afgeschermd. Met andere woorden, de kans dat de riem een flap van de broekspijp “vangt” lijkt me nog steeds aanwezig.
De kans daarop is met zo'n kettingscherm niet geheel weg nee, maar vermoedelijk toch wel een stuk geringer. Ik probeer er wel eens naar te kijken hoe het gaat met een hoekje broekspijp en dan schuift die toch dikwijls over het kettingscherm weg naar opzij (althans dit is mijn observatie)
DaVinci schreef:
zo 02 mar, 2025 20:46
Als je bang bent dat je broekspijp tussen riem en kettingblad komt bij een Hebie kettingscherm, dan kun je een kettingbeschermrand / kettingscherm / bashguard monteren. Wij hebben er zo eentje uit aluminium
Dank voor de tip, kan allicht geen kwaad eens eentje uit te proberen vast.
Zou ook voor de kettingbeschermrand gaan, als deze voor een gates te krijgen zijn. Het hebly ding zit tussen je frame en je trapas, deze komt een mm meer naar buiten waardoor je net mooi uitgelijnde kettinglijn veranderd. (Tenzij er ringetjes tussen zitten en je hem weer opnieuw uitlijnd met een dunner exemplaar)
Bladboutjes vernieuwd :D

Had nog heel wat voeten in de aarde, want er blijkt de wereld aan soorten en maten te zijn. Dus eens bij een (hele) grote fietsenzaak binnengelopen voor advies. Die had het niet in assortiment :shock: , dus dan moest ik de fiets binnen brengen (had ik niet bij me op dat moment) en dan konden ze opgemeten en besteld worden voor me. Kosten zouden tussen de 20 en de 50 euro kunnen komen.

Dus maar voor 5 euro (?!) een setje willekeurige Shimano bladbouten op de gok mee besteld bij een andere grotere bestelling. En verrek, ze passen nog ook. Hoefde alleen een kunststof opvul ring over te zetten, die zat op de oude boutjes ook (op de achterkant)

Afbeelding
Nu valt wel die roestige as bout weer uit de toon :roll:

Ik kreeg een bericht van iemand die zijn zorgen uitte over eventuele impact op het frame van de zadel op de stang. Die is er inmiddels van af en het frame lijkt er ongeschonden onder vandaan gekomen te zijn. Alleen de blanke lak is wat dof gebleven op de plekken waar de beschermingsrubbertjes zaten.
Afbeelding

Verder nog iets waargenomen: in de gates achtertandwiel lijkt een hele kleine slag te zitten. Hierdoor hoor je vanaf de riem ook telkens een brrrr-brrrr geluid. Ik had al wel een soort trilling waargenomen tijdens het fietsen, maar verder afgedaan als nieuwigheid. En bij die riemen kan je wel vaker iets van geluiden oid waarnemen is mijn ervaring.

Als je goed kijkt ter hoogte van het witte palletje, kan je de afwijking zien. Zou dit iets zijn om mee terug te gaan?
[youtube]https://youtu.be/CpWEgr__4Pw[/youtube]