door
Peter01 » vr 21 mar, 2025 12:06
Bladboutjes vernieuwd
Had nog heel wat voeten in de aarde, want er blijkt de wereld aan soorten en maten te zijn. Dus eens bij een (hele) grote fietsenzaak binnengelopen voor advies. Die had het niet in assortiment

, dus dan moest ik de fiets binnen brengen (had ik niet bij me op dat moment) en dan konden ze opgemeten en besteld worden voor me. Kosten zouden tussen de 20 en de 50 euro kunnen komen.
Dus maar voor 5 euro (?!) een setje willekeurige Shimano bladbouten op de gok mee besteld bij een andere grotere bestelling. En verrek, ze passen nog ook. Hoefde alleen een kunststof opvul ring over te zetten, die zat op de oude boutjes ook (op de achterkant)

Nu valt wel die roestige as bout weer uit de toon
Ik kreeg een bericht van iemand die zijn zorgen uitte over eventuele impact op het frame van de zadel op de stang. Die is er inmiddels van af en het frame lijkt er ongeschonden onder vandaan gekomen te zijn. Alleen de blanke lak is wat dof gebleven op de plekken waar de beschermingsrubbertjes zaten.
Verder nog iets waargenomen: in de gates achtertandwiel lijkt een hele kleine slag te zitten. Hierdoor hoor je vanaf de riem ook telkens een brrrr-brrrr geluid. Ik had al wel een soort trilling waargenomen tijdens het fietsen, maar verder afgedaan als nieuwigheid. En bij die riemen kan je wel vaker iets van geluiden oid waarnemen is mijn ervaring.
Als je goed kijkt ter hoogte van het witte palletje, kan je de afwijking zien. Zou dit iets zijn om mee terug te gaan?
[youtube]
https://youtu.be/CpWEgr__4Pw[/youtube]