Ik heb een vraagje IVM mijn spatbord. Toen ik de fiets kocht stonden er 37mm banden op, deze heb ik vervangen door 42mm. Ik heb er vorig jaar een toch mee gedaan van een 1400km met weinig problemen, enkel na een vettige modderstrook moest ik mijn bidon leegspuiten tussen het spatbord en het wiel omdat de modder er bleef tussen hangen. Op zich geen probleem maar het spatbord moet zo nauwkeurig afgesteld worden dat het beter zou zijn met een iets bredere. Maar ik ben niet zeker dat mijn fiets de ruimte heeft voor een breder spatbord. Het gaat om een Koga myata globetraveller 2007. Dus de vraag iemand ervaring met deze fiets met 42mm banden en een geschikt spatbord.
Het is niet zo moeilijk om wat bredere spatborden op de plaatsten waar t klemt (tussen de vorkpoten of tussen de achterbrug) weg te slijpen of te vijlen. Het vraagt vooral wat zelfvertrouwen en handigheid om de slijptol, de dremel of de vijl in je splinternieuwe spatbordjes te zetten.
Zelf rij ik een Koga Randonneur met 42mm banden, en inderdaad, het is net aan. Bij nat weer en wat modder begint het al snel een beetje te schuren.