door
math » do 13 mar, 2025 23:21
Florence schreef: ↑do 13 mar, 2025 22:02
.. Op de .nl website staat onder batterij informatie dat de app de capaciteit (SOC) laat zien, maar in de huidige app versie helaas niet meer. ..
Het is belangrijk om zorgvuldig met de definities van accu-begrippen om te gaan. SoC is
niet de capaciteit, maar de State-of-Charge, dus hoeveel % van de capaciteit van dit moment nu beschikbaar is.
Mijn iPad uit 2018, waarvan de accu al heel wat capaciteit verloren heeft, staat nu op 91%. Ik laad hem meestal op tot 100% en hij geeft een waarschuwing als de SoC onder de 10% zakt. Dat zijn dus 100% en 10% van de
nu resterende capaciteit, niet van de capaciteit toen de iPad nieuw was.
Ik denk dat Pendix dat ook zo doet.
Als ik wil weten hoeveel de resterende capaciteit van mijn iPad accu nu nog is, weet ik geen betere methode dan om de iPad te gebruiken totdat de SoC gezakt is naar 10%. Dan ga ik met een Apple lader de iPad opladen tot 100%. Ik noteer tijdens het opladen elke 10 minuten het vermogen (W) dat de SilverCrest meter aangeeft. Door integratie over de tijd kan ik de resterende capaciteit in Wh berekenen. Integratie is gemakkelijk als de tijdsperiodes precies 10 min zijn, want dan mag je alle meetwaarden optellen en de som vermenigvuldigen met 1/6 h.
Dit is ook wat ik voor de Pendix voorstelde.