Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Accuwetenswaardigheden - Forum Wereldfietser

Accuwetenswaardigheden

Hallo

Ik kan een pendix kopen voor €850. Deze is uit juni 2018.

Mijn vraag is, weet iemand of een accu zo lang goed blijft werken, die bijna 7 jaar oud is.

Mario
Volgens de tabellen is de accu tussen de 30 en 40 % capaciteit kwijt, en helaas zie ik de laatste tijd redelijk wat motors die problemen geven als ze ouder worden.

Voor het dubbelen heb je een nieuwe accu en motor en garantie. [ helaas duurt garantie afhandeling bij Pendix zelf belachelijk lang]

Voor de prijs van een Pendix en hopelijk nog wat inruil voor je huidige fiets vind je ook een fiets met een Bosch systeem in de aanbieding, fiets beter, gaat langer mee en een vlottere garantie afhandeling en veel meer service punten.
Mr. Z schreef:
zo 09 mar, 2025 21:43
Volgens de tabellen is de accu tussen de 30 en 40 % capaciteit kwijt, en helaas zie ik de laatste tijd redelijk wat motors die problemen geven als ze ouder worden.

Voor het dubbelen heb je een nieuwe accu en motor en garantie. [ helaas duurt garantie afhandeling bij Pendix zelf belachelijk lang]

Voor de prijs van een Pendix en hopelijk nog wat inruil voor je huidige fiets vind je ook een fiets met een Bosch systeem in de aanbieding, fiets beter, gaat langer mee en een vlottere garantie afhandeling en veel meer service punten.
Fietst beter ben ik het totaal mee oneens, maar dat heeft te maken met wat je verwacht en wil.
Gaat langer mee? De motor of de accu? De motor van Pendix is zonder bewegende (slijtage)onderdelen, en Bosch slijt wel, 20-25k zegt onze lfb, die een redelijk grote dealer is van Bosch.
supermario schreef:
zo 09 mar, 2025 20:49
Mijn vraag is, weet iemand of een accu zo lang goed blijft werken, die bijna 7 jaar oud is.
Ik ben geen ebike gebruiker en heb zelfs nog nooit op zo'n fiets gereden. Maar ik weet wel wat van accu's.

Ik denk dat je die accu uit 2018 moet wantrouwen, tenzij je van de vorige gebruiker zeker weet dat hij de accu altijd boven een minimale laadtoestand bewaard heeft. Bij langere periodes van niet-gebruik moet de accu tussentijds worden bijgeladen om de zelfontlading te compenseren.
Lees het interview met de Pendix ontwerper in https://www.radfahren.de/service/e-bike ... eitstipps/
Ook bij goede behandeling gaan de oudere accu's met de tijd achteruit. Ik las ergens 10% per jaar. Dat is waarschijnlijk aan de hoge kant. Mr.Z heeft misschien een betere schatting.

Wat weinig accu-gebruikers weten is dat een 48V accu, zoals die van Pendix, een serie-schakeling is van 13 afzonderlijke cylindrische Li-ion cellen van het type 18650, die elk een nominale spanning van 3,6V produceren. Om tot een capaciteit van 300 Wh voor het 48V-pakket te komen moet je waarschijnlijk 3 van deze strengen parallel zetten (in Li-accu jargon: 13S / 3P). In essentie heb je het dus over ca. 40 individuele cellen die tesamen de gewenste spanning en stroom leveren en ook weer netjes samen opgeladen moeten worden. De cellen zijn misschien in het begin allemaal gelijk, bij een goed fabricageproces, maar de eigenschappen driften bij gebruik uit elkaar. Vaak is het zo dat de slechtste schakel in een serie de prestatie van een gehele streng bepaalt. Een goed 'battery management system' (BMS) kan zorgen dat het zo lang mogelijk goed gaat volgens het principe van 'de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten', maar de vraag is of Pendix dat BMS al in 2018 voor elkaar had.

Voor wie iets meer van de opbouw van zo'n e-bike accu-pakket wil weten, is er een interessant artikel van een doe-het-zelver.
Hoe kom je er achter hoeveel % de accu kwijt is geraakt? Toch niet door naar de afstand te kijken die je met een volle accu kan fietsen. Ik fiets altijd in eco met 10Nm en 22km. De ene dag 95 en een andere dag 80. Ook al in het eerste jaar van de accu.
Pendix schrijft:

De accucapaciteit geeft aan hoeveel energie een volledig opgeladen accu kan leveren. Aangezien de capaciteit langzaam afneemt met het ouder worden van een batterij, neemt ook de hoeveelheid op te slaan energie af met een volledige lading.

Mario
joopbos schreef:
ma 10 mar, 2025 22:35
Hoe kom je er achter hoeveel % de accu kwijt is geraakt? Toch niet door naar de afstand te kijken die je met een volle accu kan fietsen. ..
Nee, die afstand is van te veel andere factoren afhankelijk, zoals wind, aerodynamische houding, kleding, viaducten, etc.

Je moet meten hoeveel energie je bij het laden kunt opslaan in een 'lege' accu (dwz net in de 'rode' zone beland). Dat kan heel goed met een stopcontactmeter. Je hebt daarvan diverse uitvoeringen. Ik heb een keer bij Lidl een energiemeter van het merk SilverCrest gekocht voor ongeveer een tientje. Dezelfde meter is onder andere merknamen elders te koop.
Energiemeter.jpg

Ik heb gelezen dat het opladen van een Pendix-accu ongeveer 3 uur duurt. Je meet om de 10 minuten het vermogen dat door de lader uit het net wordt opgenomen. Als de accu vol is, d.w.z. het vermogen is gedaald naar vrijwel 0, reken je de opgenomen energie in Wh uit (sommeer alle meetwaarden en vermenigvuldig de som met 1/6 h (=10 min)). De uitkomst gedeeld door de nominale spanning (48V) is een goede schatting voor de resterende capaciteit.
Om te weten hoeveel % de accu is kwijtgeraakt, moet je uitgaan van de Ah-opgave van de fabrikant of, nog beter, dezelfde meting aan een nieuwe accu doen.
ik zal dat eens proberen met een energysocket van HomeWizard. Wat ongewis blijft is het rendement van de oplader.
Als de oplader niet heel warm wordt, is dat rendement geen spelbreker voor de meting.
In de app is te zien wat de onbalans is tussen de cellen, Nieuw ligt dit rond de 10 mV, soms iets meer maar meestal daaronder. Mij is verteld naarmate de accu ouder wordt, de onbalans groter wordt, en is het meer dan 150mV, koop dan maar een nieuwe. Onze accu’s zijn nu 5 jaar oud, onbalans 6mV.
Mijne is minder dan 1/2 jaar oud en staat nu op 35 mV onbalans… 14 cycli.
Geen probleem dus. Af en toe de accu minstens 24 op de lader laten staan. Het balanceren gebeurt met heel kleine stroompjes, daarom duurt het lang. Mocht je het willen proberen, zijn we natuurlijk benieuwd of het wat uitmaakt…
Bij meting was de accu voor 13% geladen. Nu (vol) 49 mV. Als ik lees normaal 10, en bij iemand na 6 jaar 6, dan weet ik niet of ik hier blij van wordt of me zorgen moet gaan maken…
Geen zorgen maken! Het zal er mee te maken hebben dat wij er weinig gebruik van maken, en dan relatief korten stukken, op de tandem. Mij verbaasde het kleine verschil ook een beetje, want ik heb hogere getallen gezien. Wel heb ik beide accu’s in het najaar slechts tot halfvol geladen en op kamertemperatuur opgeborgen… o ja de andere accu geeft 8mV aan.
Florence schreef:
wo 12 mar, 2025 16:02
In de app is te zien wat de onbalans is tussen de cellen, ...
Wat jij onbalans noemt, is dat wat op het Duitse scherm Differenz Zellspannung heet ?
Pendix Pro App.png
Waar is te vinden dat bij een onbalans van meer dan 150 mV de accu versleten is ? Ik heb alles wat ik over de Pendix accu op internet kon vinden doorgespit, maar weinig gevonden over de interpretatie van Differenz Zellspannung of over onbalans.

Is er iemand die de hierboven door mij beschreven laadprocedure wil testen ? Het laden gaat precies volgens de regels, alleen moet je om de 10 minuten het vermogen dat via het stopcontact wordt afgenomen noteren.
Ja differenz is onbalans, maar dat is mijn woordkeus. In de Lithium techniek is ‘balancing’ een belangrijk issue. Cellen worden op gelijke spanning gebracht zodat de accu maximale capaciteit krijgt. Die 150mV staat nergens, maar is mij verteld door de importeur. Op de .nl website staat onder batterij informatie dat de app de capaciteit (SOC) laat zien, maar in de huidige app versie helaas niet meer. Wel staat er RFCC en een waarde in mAh. Voor de nieuwe 500Wh zou 10.000 mAh 100% betekenen. Misschien als je de (gebruikte oudere) accu een keer leeg fietst, vervolgens oplaadt dan zou de waarde die dan weergegeven wordt de ware restcapaciteit kunnen zijn. Leuk om een keer mee te experimenteren….
Florence schreef:
do 13 mar, 2025 22:02
.. Op de .nl website staat onder batterij informatie dat de app de capaciteit (SOC) laat zien, maar in de huidige app versie helaas niet meer. ..
Het is belangrijk om zorgvuldig met de definities van accu-begrippen om te gaan. SoC is niet de capaciteit, maar de State-of-Charge, dus hoeveel % van de capaciteit van dit moment nu beschikbaar is.
Mijn iPad uit 2018, waarvan de accu al heel wat capaciteit verloren heeft, staat nu op 91%. Ik laad hem meestal op tot 100% en hij geeft een waarschuwing als de SoC onder de 10% zakt. Dat zijn dus 100% en 10% van de nu resterende capaciteit, niet van de capaciteit toen de iPad nieuw was.

Ik denk dat Pendix dat ook zo doet.

Als ik wil weten hoeveel de resterende capaciteit van mijn iPad accu nu nog is, weet ik geen betere methode dan om de iPad te gebruiken totdat de SoC gezakt is naar 10%. Dan ga ik met een Apple lader de iPad opladen tot 100%. Ik noteer tijdens het opladen elke 10 minuten het vermogen (W) dat de SilverCrest meter aangeeft. Door integratie over de tijd kan ik de resterende capaciteit in Wh berekenen. Integratie is gemakkelijk als de tijdsperiodes precies 10 min zijn, want dan mag je alle meetwaarden optellen en de som vermenigvuldigen met 1/6 h.
Dit is ook wat ik voor de Pendix voorstelde.
Je hebt helemaal gelijk. Jouw voorgestelde methode is nieuw voor mij, ga ik doen. Net als de TS ben ik geïnteresseerd in de restcapaciteit van mijn accu’s. Op reis in Frankrijk de lege accu geladen, na een paar uur laden de accu opgehaald, stond die in de volle zon en wat zo heet dat ik het amper kon vasthouden. Dat kan nooit goed zijn, dus wil ik het meten. Bedankt voor de tip!
math schreef:
do 13 mar, 2025 23:21
Als ik wil weten hoeveel de resterende capaciteit van mijn iPad accu nu nog is, weet ik geen betere methode dan om de iPad te gebruiken totdat de SoC gezakt is naar 10%. Dan ga ik met een Apple lader de iPad opladen tot 100%. Ik noteer tijdens het opladen elke 10 minuten het vermogen (W) dat de SilverCrest meter aangeeft. Door integratie over de tijd kan ik de resterende capaciteit in Wh berekenen. Integratie is gemakkelijk als de tijdsperiodes precies 10 min zijn, want dan mag je alle meetwaarden optellen en de som vermenigvuldigen met 1/6 h.
Ik heb het vermoeden dat het nog net iets ingewikkelder is dan je uitlegt @math.
Bij het omzetten van wisselstroom naar gelijkstroom heb je ook nog te maken met laadverliezen.
Dat kan zomaar 10% zijn.
Wat betreft het meten kan domotica je helpen omdat je daarmee het opgenomen vermogen in Wh simpel kunt aflezen.
Tot slot.
Wat is het belang om het precies te weten, behalve op het moment van aankoop omdat je geen kat in de zak wilt kopen.
Er zijn tal van bedrijven die de batterij heel precies doormeten en dat kost je een paar tientjes.
math schreef:
do 13 mar, 2025 23:21
iPad uit 2018, waarvan de accu al heel wat capaciteit verloren heeft, staat nu op 91%. Ik laad hem meestal op tot 100% en hij geeft een waarschuwing als de SoC onder de 10% zakt. Dat zijn dus 100% en 10% van de nu resterende capaciteit, niet van de capaciteit toen de iPad nieuw was.
Ik vrees dat er dan wat misverstand is. Om te beginnen even drie specifieke spanningen van een lipo-accu: 3 volt per cel (onder belasting) is leeg, 4,2 volt per cel is vol, en 3,7 volt per cel is de “opslagspanning”. Wat nu de clou is is dat een merk de laadtoestand van een accu meestal niet aangeeft met de spanning per cel, maar met een percentage. Dat hoeft geen probleem te zijn, 3 volt is dan 0 %, 4,2 is dan 100 %, en de opslagspanning is 60% (4,2 - 3,0 is 1,2 range, 60% van die 1,2 is 0,72 volt, dus 3,72 volt). Die 10% die je noemt heeft dus geen betrekking op de capaciteit, maar op de laadtoestand, = voltage van de cel (of cellen).