Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 1820 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

36394 berichten
De achtergrond deed me meteen aan de Utrechtse heuvels denken, dus alle veerponten van de Rijn op Google satelliet ten westen van Arnhem afgezocht en goed gelet op de vorm van de slagbomen.... twee minuten klaar. Ik heb hier ook overgestoken in 1987.

Weer maar eens een kerk:
DSCF1893.JPG
Googlen naar de termen "speklagen kerktoren" en voilà.
Heel goed, inderdaad Stolwijk, onder Gouda. Bij het naderen zag ik een fotogenieke kerktoren staan, die iets uit het lood stond. Eenmaal bij de kerk aangekomen bleek hij wat verweesd midden in een nieuwbouwwijk te staan. De oorspronkelijke omgeving verdwenen. Het schip zag er ook niet oud uit, gebouwd in 1949.
De volgende is voor jou.
Heel ingewikkeld was hij niet. De woorden speklagen en kerktoren en dan bladeren door de afbeeldingen, leverde vrijwel meteen een beeld gelijk aan de jouwe op. Hoewel ik veel door de Krimpenerwaard heb gefietst (en gewandeld), was dat vrijwel altijd door de corridor Haastrecht, Hekendorp, Schoonhoven. Stolwijk ken ik niet, een goede reden om eens wat westelijker te rijden :) .
sl.jpg
IMG_0125-2025.jpg
Ik ruik provincie Utrecht, achter de bomen kasteel Sterkenburg?
Martin E. van Doornik schreef:
za 22 feb, 2025 11:13
Ik ruik provincie Utrecht, achter de bomen kasteel Sterkenburg?
Goed geroken :) , maar niet kasteel Sterkenburg.
Amerongen?
De tovenaar schreef:
za 22 feb, 2025 11:36
Amerongen?
Nee, niet. Hoewel je daar wel een soortgelijk uitzichtspunt hebt.
De lijst van kastelen in Utrecht op Wikipedia afgezocht: je hebt de foto genomen vanaf de molen „Oog int Zeil" in Cothen genomen. De huizen staan langs het Ambachtspad: https://www.google.nl/maps/@51.9981644, ... FQAw%3D%3D
Het kasteel is Rhijnestein, waarvan hier het poortgebouw, dat op jouw foto staat.
https://www.google.nl/maps/@51.9974884, ... FQAw%3D%3D

Hier mijn eigen foto van 5 april 2019, ook langs gefietst :wink: .
DSCF3035.JPG
Het Ambachtspad ligt achter molen „Oog int Zeil".
Martin E. van Doornik schreef:
za 22 feb, 2025 12:36
De lijst van kastelen in Utrecht op Wikipedia afgezocht: je hebt de foto genomen vanaf de molen „Oog int Zeil" in Cothen genomen.
Helemaal goed Martin. De molen was open, we konden er een eenvoudig "bakkie" doen en natuurlijk even boven gaan kijken. Het is een bijzonder fraai deel van Cothen, de boomgaard (met hoogstam fruitbomen) op de voorgrond zou een beschermd dorpsgezicht moeten zijn maar in 2018 werd het onzalige plan gelanceerd om er voor een deel parkeerplaatsen van te maken.

Aan jou de volgende.
Een kasteel uit de oude doos, maar niet in NL:
Foto-116.jpg
Het lijkt me een gescand negatief, dus een al wat oudere foto. Maar dat terzijde. Omdat het in het buitenland moest zijn ben ik maar eens in "alle" talen gaan googelen naar "kasteeltoren ui" en toen ik eenmaal in het Duits begon (Burgturm Zwiebel) kreeg ik iets wat er op leek.
BurgturmZwiebel.jpg
Als je op iets klikt, verschijnt er boven de foto de plaatsnaam Borken, Münsterland. Dat is 'm inderdaad, niet ver over de grens bij Winterswijk. Ik was in 1980 op fietstocht door het Sauerland en reed op die dag op terugreis van Dortmund naar Zutphen, waar ik de trein naar huis nam. Is geen gescande negatief, maar een dia.
De volgende is voor jou.