door
flipse » zo 19 aug, 2007 14:37
Evelien schreef:
Hoorden trouwens vandaag dat sinds 10 dagen het checkpoint voorbij Kargilik / Yecheng veel stricter geworden is, met mogelijk mobiele checkpoints. Hopelijk is dit geen betrouwbare info (van John's cafe in Kashgar), maar indien wel, dan veel succes daar.
Toen ik op 20 mei j.l. Kargilik verliet was daar geen spoor van een checkpoint te bekennen (ook niet een verlaten). Wel is er een checkpoint een stuk verderop op de 214 bij Kudi en dat is een permanente. Anderen zijn onder het hek doorgeslipt. Ik heb me echter in Kudi aangemeld en kon na enkele merkwaardige inspecties (kijken welke foto's ik op mijn kamera had staan), doorfietsen.
Je weet echter nooit wat die Chinezen doen.
Oorzaak van de mogelijke verscherping is het feit dat in een 5-tal Amerikanen eerder dit jaar een aktie voerden voor een vrij Tibet op de Mt Everest. Chinezen zijn absoluut allergies voor akties.
Als er een verscherping is dan zou dat mogelijk alleen voor Amerikanen gelden. Ik had al wel gehoord dat Amerikanen nu meer problemen hebben met een visum krijgen hebben.
Overigens denk ik dat als ze bij de 214 nu problemen maken dan kan ik mij goed voorstellen dat ze dat op de 318 in Oost-Tibet ook doen.
Tja, kiezen voor Oost- Tibet ipv West-Tibet vind ik een onmogelijke keuze.
Allebei doen, want het is uniek.
Binnen enkele dagen zal ik een onderwerp plaatsen met meer informatie.