Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 1813 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

36271 berichten
Of de boerderij Huninga tussen Pieterburen en Eenrum van meneer C.J. (Ru) Clevering? Ik heb hem persoonlijk gekend. Hij was voorzitter van waterschap Hunsingo (nu Noorderzijlvest) en VVD-wethouder in gemeente Eenrum. Invloedrijke persoon. De grote witte spuisluizen in Lauwersoog dragen zijn naam.
Poppink schreef:
do 06 feb, 2025 23:47
Ergens heb ik in mijn hoofd dat we die boerderij gepasseerd hebben, ten noorden van een dorpje, vlak aan de weg aan de linkerkant.
Als je met “die boerderij” het raadplaatje bedoelt, dan zit je heel warm. Torum is inderdaad die andere boerderij.
Toch niet gevonden
.We zijn bij het monument Westpolder geweest.
20220912_1540_DSC_8026_J9110.JPG
Op het monument staat ook een Mansholt vermeld.
Er zijn in die hoek van Groningen heel veel boerderijgevels met dezelfde kenmerken. Deze is het ook net niet.
math schreef:
vr 07 feb, 2025 00:51
heel veel boerderijgevels met dezelfde kenmerken
Wat een schitterende gevel is ook dat weer! In de sluitsteen van linker schuurdeur staan de initialen "J.K.S. K.v.Z." die verwijzen naar Jacob Klaasens Sijpkens en zijn vrouw Klasiena van Zwol die in 1846 eigenaars van Bromo werden, lees ik hier.

In de sluitsteen van het raadplaatje staan de initialen "W.J.L. J.J.R", dat moet toch te achterhalen zijn (mij overigens niet gelukt). Het raadplaatje is geen rijksmonument en heeft geen dubbele schuur en ligt aan een voormalig kerkpad.
De boerderijnaam Torum zegt me niets. Wat ik wel weet is dat in 1509 het noordoosten van Groningen door een grote vloed werd getroffen, met als gevolg het ontstaan van de Dollard. Ook de Duitse kant werd zwaar getroffen. Twintig dorpen en de stad Torum werden weggevaagd. Torum was een belangrijke marktplaats en er stond een grote Romaanse kruiskerk. Het zeewater klotste tot Winschoten aan toe! Geleidelijk aan werd de Dollard in de navolgende eeuwen in stroken ingepolderd, tot Nieuw Statenzijl.
Afgelopen zomer hebben wij in Oosterwijtwerd een voorstelling van De Grote Vloed van Zummerbühne bijgewoond.
Martin E. van Doornik schreef:
vr 07 feb, 2025 09:43
De boerderijnaam Torum zegt me niets.
Dan is dit lezenswaardig :-).
Ik ken de boerderij waar Mansholt was geboren wel maar wist niet dat die Torum heet.
Hij heeft de landschappen van Nederland door ruilverkavelingen ingrijpend veranderd. Niet altijd ten goede. Zag ik bijvoorbeeld bij Hank (NBr). Echt een tekentafel-landschap.
Mansholts erfenis

Mansholts beleid leidde tot een enorme transformatie van de Nederlandse landbouw. Nederland werd een van de meest productieve landbouwlanden ter wereld.

Ruilverkaveling was een belangrijk instrument in deze transformatie, maar het had ook ecologische en sociale gevolgen, zoals het verdwijnen van kleine boerenbedrijven en het verlies van traditionele landschappen.

Later in zijn carrière, als Europees commissaris voor Landbouw, ontwikkelde Mansholt het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) van de Europese Unie, dat sterk was gebaseerd op de principes van schaalvergroting en modernisering die hij in Nederland had toegepast.

Martin, ik heb veel in Groningen gefietst, maar kan de boerderij niet vinden. Ik heb er inmiddels ruim een uur aan besteed om boerderij voor boerderij van alles af te 'lopen'.
Jij woont min of meer op een steenworp afstand van de boerderij van het zoekplaatje.
Ik reken op je om de plek te vinden.
Ben nog niet lekker en m'n hoofd staat nog niet er naar.... mijn fiets is nog stuk.
Poppink schreef:
vr 07 feb, 2025 12:31
Mansholts erfenis
Als ik een tocht uitzet let ik altijd op de "rommeligheid" van het landschap (goed te zien op een topokaart), uitzonderingen daargelaten vind ik dat de mooiste landschappen. Uitzondering is bijvoorbeeld het gebied ten zuiden van Kraggenburg met nog een paar fraaie schuren opgetrokken uit Schokbeton (het product is ook een soortnaam geworden). Maar dit is dan ook geen ruilverkaveling. En een rechte weg vind ik ook wel te verteren zolang ik niet rakelings met hoge snelheid door een auto gepasseerd wordt, alsof ik een lantaarnpaal ben.
Poppink schreef:
vr 07 feb, 2025 12:31
Martin, ik heb veel in Groningen gefietst, maar kan de boerderij niet vinden. Ik heb er inmiddels ruim een uur aan besteed om boerderij voor boerderij van alles af te 'lopen'. Jij woont min of meer op een steenworp afstand van de boerderij van het zoekplaatje.
Ik had de foto in eerste instantie ook niet willen plaatsen (het werd Loon op Zand) omdat bang was dat Martin hem meteen zou herkennen :-). Misschien is mijn hint dat raadplaatje aan een voormalig kerkpad ligt, een aanknopingspunt. Om die reden (kerkpad) is er overigens geen Streetview van.
Het is toch ondoenlijk om mijn auto te pakken en van boerderij tot boerderij in half Groningen rond te tuffen totdat ik hem zou hebben gevonden en ik nadien erachter kom dat iemand anders het al heeft opgelost.
De foto geeft in tegenstelling tot Loon op Zand geen aanknopingspunten, helemaal niets. De sluitsteen is onbekend bij Google. De Groninger boerderijen hebben verschillende liggingen ten opzichte van de weg: met de baanderdeuren (stal) aan de weg, of omgedraaid met het woongedeelte vanaf de weg zichtbaar, of langszij gelegen. Dat wordt heel wat omlopen.
Let goed op de "dansende" raamroeden, die wit geverfd zijn.
Het bekende speldje in de hooiberg.
zo zie je maar weer dat je denkt dat het makkelijk is maar in praktijk toch moeilijk plaatje.
Dat er geen streetview is, maakt het nog moeilijker. dan is het alleen te vinden als je ergens op internet er iets over vind. en daarvoor zijn er weinig aanknopingspunten. Initialen op sluitsteen ook meteen al gezocht maar niets over kunnen vinden.
nog wel een plaatje gevonden van een achtergevel die er iets van weg heeft, is oude foto dus misschien is er nu wat veranderd:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bokum#/me ... _-_RCE.jpg.
WillemT zei al dat de schuur maar één kap heeft, geen twee of meer.
Zal ik hem dan maar verklappen?
Dus toch.
We zijn er langs gekomen.....
20220912_1503_DSC_8010_J9110.JPG
20220912_1508_DSC_8012_J9110.JPG
Ik meen me te herinneren dat JanH hier een keer een zoekplaatje heeft geplaatst van Heiploeg.
Poppink schreef:
vr 07 feb, 2025 15:00
We zijn er langs gekomen.....
Voor herhaling vatbaar, het is alweer wat jaartjes geleden dat ik hier langs kwam. Ik heb zonet weer wat leuke ideeën opgedaan om ooit eens langs te fietsen: De Haver in Onderdendam, Bromo in Hornhuizen, Oud en Nieuw Bokum. Maar ook (tijdje geleden) de toren in Westerdijkshorn :-).

Aan wie de volgende?
Het volgende plaatje;
IMG_1158.jpeg
deze is makkelijker te vinden: zoeken naar DOM Duitsland levert deze website op:
https://www.unesco.nl/nl/erfgoed/dom-van-keulen met daar vergelijkbaar plaatje.
de Dom van Keulen.
Dat is makkie :-) Zoek maar op spoorbruggen Duitsland Rijn