Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aankoop dropbar vakantiefiets - Forum Wereldfietser

Aankoop dropbar vakantiefiets

Hoi, ik ben al een tijdje aan het overwegen om mijn Koga Signature KS-TR28 te vervangen. Ik zit niet helemaal lekker op deze fiets en dan doel ik met name op mijn handen en polsen. Heb allerlei sturen en stuurpennen geprobeerd, maar perfect wordt het niet. Vreemd genoeg heb ik op mijn racefiets en gravelbike (met dropbar/racefietsstuur) nog nooit klachten gehad. Mijn voorlopige conclusie is dan ook dat mijn polsen de druk van mijn bovenlichaam niet aan kunnen als ze iets gedraaid zijn (dus zoals je een "recht"/MTB-stuur vastpakt).
Daarom ben ik dus een tijdje aan het rondkijken naar een vervanger mét dropbar.
De volgende eisen stel ik aan mijn fiets:
- Dropbar
- (Min of meer) onderhoudsvrije aandrijving (dus Pinion of Rohloff) geschikt voor heuvels en bergen
- Net zo belastbaar als een echte vakantiefiets
- Ruim voorzien van montagepunten voor accessoires (spatborden, bidonhouders, lowriders, verlichting, bagagedragers, etc.)
- Schijfremmen
- Bij voorkeur met naafdynamo en verlichting (maar wat is dat soms duur...)

Waar ga ik 'm voor gebruiken?
- Woon-/werkverkeer (35 km/dag); een beetje snelle fiets is dus prettig
- Alledaagse boodschappen
- Fietsvakanties, zowel over asfalt in het vlakke Nederland als over (niet al te grof) gravel/offroad in buitenland.

De keuze is alleen beperkt (of ik kan niet zoeken :D ). Ik heb de volgende fietsen gevonden:

- Tout Terrain Blueridge (Explore) GT (als Pinion alleen leverbaar met de C1.12; zijn de grotere tussenstappen een echt nadeel of alleen een theoretisch nadeel?)
- Jongerius Gravl (als Pinion ook alleen met C1.12 leverbaar; én de elektronica neemt een plek voor de bidonhouder in beslag)

Hebben jullie nog suggesties? Wat is jullie mening over deze fietsen?
Volgende week is de fiets- en wandelbeurs, dus ik hoop dat ik ze daar kan bekijken en kort proberen.
Alvast bedankt!

Arjan
Leuk, eerst een paar ideeën:
Een dropbar op je huidige fiets,
Een altbar, Dennham stuur of Surly corner bar, of simpel, een ligstuur?

Dan kan je verder kijken naar de volgende fietsmerken:
Idworx
Santos
Koga Colmaro signature
Avaghon
Vittorio
Maxx
Van Nicholas
Snel

En nog veel meer. En als budget een onderwerp is, dan zijn er ook fietsen met een Alfine naaf met dropbar te koop. Achielle Oscar als je iets wilt wat weinig Nederlanders hebben en anders geeft Google nog wat resultaten op "alfine dropbar fiets". Dan heb je wel minder een reisfiets en meer woon-werk boodschappen.

Het aanbod is er wel.
Salsa Fargo, helemaal op te laten bouwen naar wens! Vraag om een testrit bij Jelle van justpedal.nl 👍

https://www.flickr.com/photos/tentaclep ... 151072695/
Surly Cornerbar op je huidige fiets plaatsen. Kan je zelfs je huidige shifter en remmen blijven gebruiken dus is het maar een kleine investering.

https://bikepacking.com/gear/surly-corner-bar-review/

Edit: wat RianGeenen hierboven al zegt dus.
Ik herken wat je zegt en heb dezelfde overweging.. de Kona Sutra leek mij een aardige optie.. hoewel die gewoon een ketting heeft natuurlijk..
Zou inderdaad eerst eens experimenteren met dropbar oplossingen op je huidige fiets. Zelf heb ik ook snel last van dergelijke klachten, mede daarom ligfiets ik graag, maar ik merk dat mijn surly met dropbar ook heel veel minder klachten geeft dan een recht stuur en dat de vele mogelijke handposities erg fijn is. Veel fietsen met dropbar zijn ontworpen op een efficiente diepe zit, wat ik niet fijn vind. Ik heb daarom een surly disc trucker, wat erg goed bevalt, overigens zelf opgebouwd.
HayMate1981 schreef:
do 06 feb, 2025 07:54
- Jongerius Gravl (als Pinion ook alleen met C1.12 leverbaar; én de elektronica neemt een plek voor de bidonhouder in beslag)
De Jongerius Gravl heeft ook montagepunten onder de onderbuis waar je ook de electronica of een bidon kwijt kan.
-Je huidige fiets, heeft die derailleurs of Rohloff?
-heeft die schijf- of velgremmen?
-welke banden wil je minimaal op je fiets hebben. Je zou zeggen; voor vrijwel alles is 40-622 prima, maar wellicht zie je dat anders.
-verlichting kun je inderdaad zo gek maken als je zelf wilt.
-wat is überhaupt een budget waar je mee rekenent?
-heb je voorkeur voor een framemateriaal?
Dank voor de input!
Alle mogelijke vormen van sturen heb ik al geprobeerd. Behalve die Surly Corner Bar. Ga ik overwegen!

Wat betreft de genoemde merken:

Idworx --> wel erg duur...
Santos --> Travelmaster 2+ of 3+ zie hierboven; wel erg duur...
Koga Colmaro signature --> te veel racer/gravel; geen montagepunten, dynamo niet mogelijk, dropbar kan niet icm Rohloff
Avaghon --> ga ik onderzoeken
Vittorio --> volgens website "lichte bepakkingscapaciteit"
Maxx --> geen dropbar

Alfine vind ik geen optie, in mijn ogen niet geschikt voor fietsvakanties.

Die Salsa Fargo vind ik overigens wel een heel interessante.

Wat betreft mijn huidige fiets:

- Derailleur, 3x9 speed. Wel een deelbaar frame voor riemaandrijving.
- V-brakes, maar wel montagepunten voor disc.
- Ik heb nu 50 mm Schwalbe Almotions gemonteerd.
- Rond de EUR 5000 vind ik acceptabel en iets erboven ook nog wel, maar dan moet het ook wel helemaal compleet zijn, dus met naafdynamo, verlichting, etc.
- Voorkeur framemateriaal: nee. Heb nog nooit op staal gefietst en ik vind aluminium eigenlijk ook prima fietsen. Uiteindelijk zal het toch een compromis zijn.
En een racestuur op jouw Koga, is dat geen optie?
De combinatie van je wensen en budget is anno 2025 uitdagend genoeg. Snel fietsen zijn vriendelijker geprijst dan Santos/idworx, en die maken de fiets zoals je hem wilt. Avaghon zal ook de grens van je budget opzoeken.

Ik heb geen idee wat een Salsa Fargo kost met al je wensen, dat is serieus een goeie optie.
Gaastra 4.14 iets?

https://gaastrabikes.eu/index_nl.php

Onderdeel van idworx als ik me niet vergis.

Gr ej
Suggesties genoeg zie ik al.

Maar, hoe recht is het mtb-stuur? Misschien dat een mtb-stuur met genoeg backsweep al helpt.
Of een Jones H-bar?
https://bikepacking.com/index/comfort-mtb-handlebars/

Zelf op de mtb een sqlab met 9 gr backsweep en 25mm upsweep.
Ga eens kijken in Wijchen bij Elan, naast Vittorio helemaal op maat (of iets minder) hebben ze ook een zee aan ligfietsen. Ik kan je zeggen dat je dan bijna zeker geen last meer van je polsen zal hebben. Ze staan denk ik ook wel op de FenW beurs volgende week. Met Vittorio sowieso.
HayMate1981 schreef:
do 06 feb, 2025 12:37
Wat betreft mijn huidige fiets:

- Derailleur, 3x9 speed. Wel een deelbaar frame voor riemaandrijving.
- V-brakes, maar wel montagepunten voor disc.
- Ik heb nu 50 mm Schwalbe Almotions gemonteerd.
- Rond de EUR 5000 vind ik acceptabel en iets erboven ook nog wel, maar dan moet het ook wel helemaal compleet zijn, dus met naafdynamo, verlichting, etc.
- Voorkeur framemateriaal: nee. Heb nog nooit op staal gefietst en ik vind aluminium eigenlijk ook prima fietsen. Uiteindelijk zal het toch een compromis zijn.
Helder! Nee dan snap ik dat je nieuwe fiets een heel verschil mag zijn met de Koga.

Racestuur erop; kansloos, wordt a) een flinke operatie en b) waarschijnlijk rijdt het niet eens lekker. Zo’n Gaastra voldoet ook in niks aan je vraag (tegelijk wel goede fietsen).

Een Avaghon zou mijn optie nr1 zijn (maar ik ben niet objectief :wink:). Grave, of als je dikkere banden wilt, een X29 kan ook met dropbar.

Patria kun je ook kijken. Als je dat mooi vindt.
Grandonneur schreef:
do 06 feb, 2025 15:28

Een Avaghon zou mijn optie nr1 zijn (maar ik ben niet objectief :wink:). Grave, of als je dikkere banden wilt, een X29 kan ook met dropbar.

Patria kun je ook kijken. Als je dat mooi vindt.
Ik wist niet dat je die X29 ook met Rohloff en dropbar kunt krijgen. Zag 'm niet staan in hun configurator, vandaar. Maar dat zou ook een hele mooie optie zijn.
Daarom ook dat ik ‘em noemde :wink:

Een kennis heeft zijn X29 door bike4travel laten ombouwen naar dropbar en hij is er heel happy mee.

Ze zijn daar nogal van het afwijken van de eigen configurator..
Grandonneur schreef:
do 06 feb, 2025 15:44
Daarom ook dat ik ‘em noemde :wink:

Een kennis heeft zijn X29 door bike4travel laten ombouwen naar dropbar en hij is er heel happy mee.

Ze zijn daar nogal van het afwijken van de eigen configurator..
Dat klinkt positief. Volgens mij staan ze ook op de F+W-beurs volgende week, dus maar even een praatje gaan maken!
Ben wel benieuwd welke remgrepen en shifters ze dan gebruiken...
Nou weet niet of Gaastra niet aan de wensen zal voldoen, want binnen budget en rohloff, je kan er alle kanten mee op en volgens mij een iets relaxte fietshouding dus hiermee met juiste handvaten wellicht minder druk op de polsen enzo, want licht het probleem bij wel geen dropbar stuur of heeft de fiets die hij heeft de juiste zitpositie? Misschien gewoon op aantal merken gaan fietsen en bikefitting overwegen op zo’n proef fiets zoals bij de vakantiefietser in Amsterdam? Heb daar totaal geen ervaring mee…..
Ik kreeg op een idworx direct last van mn rug, zo ook op een giant MTB , koga en orbea waren dan weer perfect, maar waar dat dan aan ligt? Totaal plaatje denk ik…. Dus ik denk, maar ben maar gewoon proef fietsen, gewoon boeren verstand.
Maar echte onderbouwing heb ik niet maar hoeft soms ook niet…je kan lezen en bedenken wat je wilt over geometrie van de fiets, over sturen, zadels etc maar je weet het pas als je erop zit.

Succes in ieder geval! En hopelijk vind je de juiste fiets!

Gr ej
https://m.youtube.com/watch?v=vNoewSf32x8

Heb je al eens gegoogled op verbeteren van je eigen stuur? Ik heb op mijn orbea MTB hier ook last van gehad en stuur is aan beide kanten verkort ( stukje afgezaagd ) en aanmerkelijk beter.
Misschien heb je hier niks aan misschien ook wel…handvaten kunnen ook degelijk uitmaken.

Gr ej