Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Footprint op maat maken/ welk materiaal - Forum Wereldfietser

Footprint op maat maken/ welk materiaal

Hallo,

Ik kan een Vaude tent kopen maar hier zit geen footprint bij.
Nu krijg ik het advies om een zeil op maat te maken.
Wie weet wat hier geschikt voor is met een goede waterkolom en verkrijgbaar in 230x385.
Hier wil ik ook ringen in aanbrengen.

gr. Robert
Ik gebruik voor 1 van mijn trekkerstentjes een stuk Tyvek. Waterdicht en niet stuk te krijgen. Ook nog eens redelijk betaalbaar.

Is ook lichtgewicht en goed klein in te pakken.
Ik heb gezocht op het net maar kan die afmeting niet vinden.
En ik vindt het jammer dat deze alleen maar in het wit verkrijgbaar is.
Ik heb tientallen jaren en in uiteenlopende omstandigheden een eenvoudig grondzeil van Bever of Bo-Camp onder de tenten gebruikt. Dit is goedkoop, sterk en makkelijk op maat te knippen. De buitenkant knip je op -15cm van de buitenmaat van je tent. Hierdoor komt er geen regen binnen, en is er voldoende ventilatie. Grondzeilen met ringen heb ik niet gebruikt. Tyvek is lichter, maar ook duurder.

https://bo-camp.com/aqua-folie-ondergro ... kers-zwart
Gewoon een dekzeil van de bouwmarkt, is in verschillende groottes, kleuren en diktes verkrijgbaar. Waterdicht, slijtvast en goedkoop.
Eens met de tovenaar.
Ik heb zelf nooit iets anders gebruikt dan met iets dikker dan dun plastic afdekplastic.
https://www.gamma.nl/assortiment/dumil- ... click=true
Ik kom nog uit de tijd dat er wel weekmakers in plastic van de (land)bouwmarkt zaten en haalde daarom bij de Bever een stuk zonder, dat ging net zolang mee als de tent (en soms wel langer). Misschien iets duurder dan plastic uit de bouwmarkt, maar een nieuwe tent wil je graag lang goed houden.
Ik kocht paar jaar terug voor mijn tent een grondzeil voor een grotere tent als ik zelf had, bij de Decathlon (misschien ook wel grondzeil om zelf op maat te maken). Daarvan maakte ik met vouw- en knipwerk (en een naaimachine) een passend grondzeil voor mijn tent, van het perfecte materiaal, licht en sterk. Kun je ook online vinden, in verschillende afmetingen, voor verschillende tenten.
_Peter_ schreef:
do 30 jan, 2025 16:24
Ik kom nog uit de tijd dat er wel weekmakers in plastic van de (land)bouwmarkt zaten en haalde daarom bij de Bever een stuk zonder, dat ging net zolang mee als de tent (en soms wel langer). Misschien iets duurder dan plastic uit de bouwmarkt, maar een nieuwe tent wil je graag lang goed houden.
Dat zit vnl in PVC. Afdekzeil van de bouwmarkt is PE.

Deepseek zegt het volgende hierover:

Polyethyleen afdekzeilen, zoals die vaak bij de bouwmarkt worden verkocht, zijn over het algemeen gemaakt van polyethyleen (PE), een veelgebruikte kunststof. Standaard polyethyleen bevat geen weekmakers, omdat het van nature al flexibel is. Weekmakers worden meestal toegevoegd aan kunststoffen zoals PVC (polyvinylchloride) om ze soepeler en buigzamer te maken.

Als je specifiek een polyethyleen afdekzeil hebt, is de kans dus klein dat het weekmakers bevat. Maar als je zeker wilt zijn, kun je het beste de productinformatie van de fabrikant raadplegen of contact opnemen met de verkoper. Sommige zeilen kunnen additieven bevatten voor UV-stabilisatie of andere eigenschappen, maar dit zijn geen weekmakers.

Let op: als het zeil van PVC is gemaakt, kan het wel weekmakers bevatten, zoals ftalaten. Controleer daarom altijd het materiaaltype.
Wij moeten er nog steeds eentje maken.
Een aantal jaren geleden hebben we de materialen al gekocht bij extremtextil.
We kunnen deze shop bij iedereen aanraden, ze hebben veel materialen die je kunt gebruiken om van alles te maken op buitensportgebied en ze leveren snel en netjes.
En nee, we hebben geen aandelen...
Als je voor lichtgewicht gaat, koop dan een lap nylon ribstop tentdoek (Esvo Volendam), knip op maat, zoompje er omheen en eventueel oogjes. Ik gebruik dit al jaren. Het is sterker dan al dat plastic en veel lichter dan de standaard footprints, die bij lichtgewicht tenten worden geleverd.
Bij vaude kun je veel footprints kopen maar voor de bewuste tent niet meer verkrijgbaar.
Wel kan ik een te grote kopen die wel beschikbaar is en op maat maken.
De tip bij Esvo lijkt me ook wel wat maar die gaan maar tot een breedte van 160cm.
Ik ben op dit moment bezig om een fotoprint te maken voor mijn Wickiup 4. Ik heb bij Extremtextil (duistland) Groundsheet, Ripstop-Nylon, PU-coated, 10.000mm,65g/sqm garen en teamtape (moet banen aan elkaar stikken, seamseal heb ikzelf nog liggen) en afwerking besteld. Leuk klusje om nu uit te voeren.
Je kunt ook kijken of er fotoprints van andere tenten passend zijn en daar eentje van kopen. Niemand zal merken dat het niet hetzelfde merk is. Succes.
Blijkbaar worden de stoffen maar tot die maat gemaakt ook bij extremtextil was me al opgevallen. Het ligt er dus een beetje aan hoe breed je tent is. In veel gevallen zal dat genoeg zijn voor een piramidetent is het dus te weinig al kun je ervoor kiezen niet overal wat onder te hebben, de delen waar je alleen wat bagage hebt liggen bijvoorbeeld. En iemand met een naaimachine, zin en tijd is altijd handig, een kledinghersteller zal dit denk ik ook wel kunnen als je aangeeft wat voor naad er tussen de 2 stukken moet komen. (met dank aan EsVo)
https://www.esvocampingshop.com/nl/kenn ... stof-doek/