Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aankoop gravelbike - Forum Wereldfietser

Aankoop gravelbike

Ik zou graag een fiets willen kopen die geschikt is voor het volgende:
- 75% road en 25% off-road (schatting).
- Zowel korte als langere fietstochten, ook wel eens meerdaagse fietstochten. In het heden in de Benelux.
- Vaak stoppen en starten gezien hoofddoel is om te gaan geocachen.. Goede remmen lijken me hierom erg belangrijk.
- Als enkele dagen ermee op pad; belangrijk is de mogelijkheid om wat zakken aan de fiets te kunnen hangen.
- Ik ben een typisch koersstuur niet gewoon. Ik zou er wel gewend aan kunnen geraken, maar ik vraag me af of voor mijn gebruik een flat bar handiger kan zijn.
- Ik ben een vrouw, maar hoef niet per se een damesmodel te hebben. Wel niet iets te agressief. De houding moet nog comfortabel zijn maar wel nog met de nodige snelheid die ik kan halen met de fiets.

Kortom: een redelijk lichte fiets die wel wat snelheid kan bereiken, en niet vies is van iets ruiger terrein. Met vele starts en stops. En de mogelijkheid om bagage mee te nemen.

Kan iemand me helpen naar wat ik juist dien te kijken bij de aankoop van een gravelbike? Specifieke fietsen in gedachte? Ik dacht qua budget aan een 2000 euro, maar ik kan wat naar boven afwijken als het echt een meerwaarde zou zijn.

Vele fietsen passeerden al tijdens mijn opzoekingswerk:
- Cube nuroad race
- Canyon grizl of grail
- Orbea Terra H30
- Liv devote advanced 2
- Kona Libre
- Surly
- Salsa
- Cannondale

De Kona Rove reeds getest. Grote nadeel: geen hydraulische remmen. Te kleine wielen.

Alvast bedankt!
Ook als je niet aan geocaching doet kan je vaak stoppen, hoor.
Racestuur wen je zo aan, dat lijkt mij geen probleem, maar misschien dat de diepere zit wél even wennen is.
Al zijn er ook gravelbikes met een recht stuur, maar daar zie ik het nut niet van in.. Koop dán een mtb.

Je lijstje is prima, maar wat versta je onder licht? 7kg?
Dan valt een Surly al af.
jwkeij schreef:
do 30 jan, 2025 13:23
Ook als je niet aan geocaching doet kan je vaak stoppen, hoor.
Racestuur wen je zo aan, dat lijkt mij geen probleem, maar misschien dat de diepere zit wél even wennen is.
Al zijn er ook gravelbikes met een recht stuur, maar daar zie ik het nut niet van in.. Koop dán een mtb.

Je lijstje is prima, maar wat versta je onder licht? 7kg?
Dan valt een Surly al af.
De fiets mag wel 10kg wegen, maar boven de 12kg lijkt me dan weer veel.
Afhankelijk van je lengte kom je bij sommige modellen op 650b wielen. Kan een dealbreaker zijn.
Leuk vooruitzicht, en prima budget voor een leuke fiets.

Een paar vragen/opmerkingen;

-hydraulische remmen zou ik ook voor gaan, maar echt elke fiets kan starten en stoppen hoor :)
-drop bar kan heerlijk zijn en inderdaad, wen je zo aan. Het is dan wel van belang dat ie niet alleen maar laagst kan, en ook vooral dat ie niet te lang staat.
-dus goede meting in een fietsenzaak een optie?
-staar je niet blind op gewicht.
-bagage; hoeveel wil je meenemen? Lijkt me toch dat je minimaal een fatsoenlijke achterdrager kwijt moet kunnen. Bijvoorbeeld de Cube, de Liv, de Orbea, kunnen die dat?
-wat bedoel je met te kleine wielen..? Die snap ik niet. De 650 variant? Nou vindt ik dat een absolute prachtmaat waar je alle kanten mee op kunt voor een wat ruigere gravelbike.
https://www.velozine.nl/nieuws/rose-hob ... x-pakezel/
wellicht is dit wat
is er in twee smaken met flatbar of racebar
Die Rose fiets lijkt me erg geschikt!

Kan iemand me helpen met vergelijken tussen de Rose Hobo Dropbar en de Rose
Backroad AL GRX RX400?
Velozine heeft ook de Backroad getest, Misschien helpt dat?

https://www.velozine.nl/reviews/test-ro ... -gravelen/
Dan toch nogmaals de vraag, want het is een voorwaarde die je zelf stelt; wat ga je doen met tassen?

Geen nokjes voor een fatsoenlijke achterdrager en zo’n hobo heeft 420mm achtervork. Dat is kort, dus als er al tassen op gaan kun je dan nog vrij trappen.

Het zijn wél aantrekkelijke fietsen van Rose. Voor redelijk geld ook nog eens.
ik heb een Lapierre. Crosshill 3.0 gekocht in 2023. weegt11kg.Aluminium fiets.Derailleur. Extra stevige wielen in laten zetten en Tubus achterdrager erop ipv originele drager.. Voorop een licht aluminium rekje geplaatst van TimTas. Frame tas erbij en ik moest ook wennen aan dropbar maar eenmaal gewend fietst het licht en geen last van polsen ed....hoeveelheid bagage valt me nog mee, achter zo'n 15 kilo en voor 7,5. Daarmee ga ik straks 5 maanden door Europa fietsen. Al met al valt de prijs van de Lapierre wel mee maar met ombouwen etc...ong 3000,00.
Wellicht helpt dit je verder in je zoektocht.
Intussen drie fietsen getest:
1) Kona Rove (staal)
2) Kona Libre (aluminium en carbon voorvork)
3) Cannondale Topstone 2 (aluminium en carbon voorvork)

Kona Rove voelde voor mij wat te log en niet responsief genoeg aan. Remmen waren volledig mechanisch. Voor mij niet voldoende qua gevoel bij het remmen. Deze valt af.

Kona Libre heeft me aangenaam verrast, zeker in vergelijking met de Kona Rove. Rijdt goed, voelt stevig aan. Was met SRAM 1x11, wat makkelijk is qua schakelen in vergelijking met 2X ... (meer nadenken). Ik denk dat 1x11 ook voldoende is om mijn plan te trekken op de weg. Veel haakjes om bagage aan te hangen. Remmen zijn combinatie van mechanisch en schijfremmen.

Cannondale Topstone 2 heeft me nog meer verrast in de positieve zin. Deze rijdt erg lekker. Zit erg comfortabel. Alles voelde smooth aan. Lijkt qua houding van eenzelfde soort als de Kona Libre. Ook aluminium frame en carbon voorvork.

Ik had mijn zinnen gezet op de Kona Libre, maar de Topstone 2 zet me aan het twijfelen. De Topstone getest met maat 35 banden en de Libre met maat 45, dus dat scheelt ook wel wellicht bij het rijden op asfalt tijdens de test. Prijs voor een Kona Libre (ouder model wel, is zo'n 1600 euro). De Cannondale Topstone 2 is wat moeilijker te verkrijgen, als aan nieuwprijs zit ik meer aan zo'n 2000 euro. Mogelijk vind ik deze ook wel ergens aan een iets goedkopere prijs.

Kan iemand me helpen vergelijken tussen de Kona Libre en de Cannondale Topstone 2?
Ik denk dat 1x11
Als je de fiets zwaar gaat beladen moet je er wel voor zorgen dat de kleinste versnelling klein genoeg is. Soms worden de stapjes tussen de versnellingen dan te groot voor als je in een groepje op de vlakke weg rijdt. Vind ik al een nadeel van mijn Rohloffnaaf met 14 versnellingen.
Ik heb sinds 1,5 jaar een Cube Nuroad race en ik heb er echt een bromance mee. De geïntegreerde bagagedrager/spatbord is stevig en rammelvrij. Kan natuurlijk niets over de andere zeggen, ik koos voor de Cube wegens prijs tegenover afmontage. Zuiver financieel bekeken kon er geen ander tegen op. Maar de Cube krijgt van mij dus een +1.