Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vaucluse Off-road tocht zuid Frankrijk 18-24 mei '25 - Forum Wereldfietser

Vaucluse Off-road tocht zuid Frankrijk 18-24 mei '25

Bikepackend door de Luberon, Monts de Vaucluse, Dentelles de Montmirail en de Mont Ventoux staat op het programma. Technisch niet heel moeilijk maar wel de nodige meters klimmen. Ik woon nu ruim twee jaar in deze regio en denk dat ik met deze tocht een aantal van de mooiste onverharde wegen aan elkaar heb weten te verbinden. Een interessante klimtocht als je al ervaring hebt met off-road fietsen en kennis wil maken met deze regio.

ROUTE:

370 a 400 km lengte (400 als je op de top van de Mont Ventoux wil staan)
50 % onverhard en verder veelal kleine rustige wegen
6 á 7 dagen fietsen, +/- 8000 hoogtemeters op hoofdzakelijk brede gravelwegen met vaak grove stenen
Dagafstanden tussen 45 en 90 km
98 % is te fietsen op een mountainbike (-achtige fiets met dikke banden) korte passages hike-a-bike, singletracks en technisch. Een Bikepacking setup is het meest geschikt
Optie; off-road naar de top van de Mont Ventoux (dag 2 of 3)
Dagelijks mogelijkheid tot inkopen en/of koffiestops in Franse dorpjes zoals o.a. Sault, Montbrun les Bains, Malaucene, Baumes de Venice, Bonnieux etc…
Kamperen op campings of een bed in een Gite d’etappe (wildkamperen is niet toegestaan in de natuurparken)

DIVERSEN:
Start 18 mei in Saint Saturnin les Apt (camping les Chênes Blancs)
Groep van maximaal 12 deelnemers, zelfvoorzienend (zelf navigeren) en op eigen risico. Ik zorg voor de route, regel de campings en fiets mee
Als er meer interesse is kom je op de ‘reservelijst’
Kosten onderweg regelen we onderweg (camping, eventueel gezamenlijk eten)
Niet-leden moeten een éénmalige bijdrage in de organisatiekosten voldoen
Inschrijven mogelijk tot 1 mei
GPX file wordt ongeveer een week voor aanvang verstuurd.
Helm verplicht (op je hoofd)

Inschrijven kan hier.
Hallo,

ik heb deze tekst al enkele keren gelezen en steeds goed gevonden.
Voor mij is het te ver, daar ik pas eind mei vrij ben om te trainen voor iets dergelijks, maar het zou welgoed van pas komen.
Ik zou 5 dagen fietsen en ong 60 km per dag zal volstaan.
Als en indien het kan, zijn er nog vrijwilligers ?

Eddy
Hallo Eddy,

Wellicht behoeft je reactie wat uitleg….voor mij is het in ieder geval niet duidelijk wat je ermee bedoelt. Het lijkt er in ieder geval op dat je wel interesse hebt in deze tocht, maar hoe dat er voor jou uit zou kunnen zien is me niet echt duidelijk. Graag wat toelichting, kan ook in een PB.

Ter info; ik organiseer de tocht.
Hoi Bert, heb jij tips om daar te geraken met mezelf en de fiets, zonder heel lang onderweg te zijn?*

Was gisteren bij de lezing en zag de foto's, de interesse is gewekt, wat een prachtige omgeving woon je!

*even aangepast, hopelijk staat t er nu duidelijker voor de lezers ;)
@sannesport: pb gestuurd.
Hoi,

Meerdere mogelijkheden;
Een is de fietsbus. Maar dat is een ding, die gaat n week te vroeg. Of te laat….
Flixbus? Ik zou er niet aan beginnen. Maar wellicht zijn er wel goede ervaringen.
De trein kan, maar zoals vaker gemeld, is niet simpel door t vele overstappen en de beperkte ruimte voor fietsen. Gedemonteerd in een tas is sjouwen maar wel prima te doen. Dan mag je in elke tgv mee.
Beste optie: Er zijn meerdere deelnemers die zelf rijden. Onderling afspreken en kosten delen lijkt mij de beste optie.
Dank je voor je toelichting!
Ik blijf even meelezen hier...
Prima,

Ik zal hier updates plaatsen als de inschrijflimiet in zicht komt en over of er mogelijkheden zijn om mee te rijden met anderen.
Ik hoor veel goede verhalen over flixbus en fietsvervoer. In 90% van de gevallen gaat het goed, in sommige gevallen heeft de buschauffeur iets meer aanmoediging nodig en een enkele keer gaat het mis met een onwelwillende chauffeur.

Care4luggage is ook nog een idee. Die transporteert je fiets en bagage weer terug naar je huisadres terwijl jij zelf terugreist op je gewenste manier. Zolang je je fiets ergens stalt op een van de routes van/naar hun depots dan kan het mee. Transport kan wel even duren, dus je zit mogelijk dan even zonder fiets bij thuiskomst.
Even deze tocht opnieuw onder de aandacht brengen;

We hebben nog een paar plaatsen vrij. En net als vorig jaar teken ik ook een wegvariant uit. Als je twijfelt of een week offroad wel haalbaar is, dan is er altijd de mogelijkheid om een of meerdere dagen over de weg te rijden. ook mooie rustige weggetjes en minder vermoeiend :)
IMG_0997.jpeg
Voor de bijna-last-minute-beslisser; ik heb nog enkele plaatsen vrij! Je kunt kiezen voor de gehele off-road versie of delen over de weg fietsen. Vrijheid blijheid, het enige dat (min of meer) vaststaat zijn de overnachtingen omdat in het voorjaar deels vooraf gereserveerd moet worden.
Deze week een deel van de route nog eens gecheckt en goed bevonden. Ik heb de Dentelles de Montmirail gereden en rond Fontaine de Vaucluse, bijna geheel fietsbaar en mooi! Maar dat laatste weet je pas als je er geweest bent :D
IMG_1322.jpeg
We zijn onderweg! En bijna rond ondertussen 😇
IMG_1392.jpeg
We zijn rond! 2e keer (bijna) dezelfde route, met z'n vieren boven op de Ventoux gestaan.
Het is toch wel een zware, niet te onderschatten klimrit. de zwaarte zit vooral in het onverhard en steil klimmen op gravel en rotsachtige ondergrond. Al improviserend heb ik de route voor iedereen fietsbaar kunnen aanpassen, elke dag een langer of korter deel offroad. De twee op-de-weg fietsers hebben gefietst op veel nieuwe dagetappes.
Mooie campings en vooral veel mooi weer tijdens de week. Het voorjaar is prachtig in de Vaucluse met veel groen en veel zon, een regenbui in de nacht en een dag stormachtige mistral.
De laatste dag wel 2 (!) keer op een terras gezeten en van koffie en ijs kunnen genieten.
IMG_1400.jpeg
IMG_1405.jpeg
De volledige rit staat op routeyou en ik hoor graag als anderen deze gefietst hebben.

Volgend jaar een nieuwe versie met o.a. de Pestmuur erin.
Ik heb meegedaan aan deze off-road tocht, afgelopen mei. In de volgende posts mijn verslag.

Zaterdag 17 mei, proloog
De wekker ging al vroeg in Groningen. Eerste stop was 4 uur in Zeist om een metgezel op te halen. Doel van die dag was om ca 17:00 uur in Saint Saturnin les Apt aan te sluiten bij 6 anderen om in 7 dagen de Tour du Vaucluse te fietsen.
Tocht is georganiseerd door Bert Vinke. Het is een off-road tocht maar per dag heeft hij ook een verharde variant uitgezet. Twee van de acht gingen de verharde variant doen.
We hebben het doel gehaald en waren op tijd op de camping in Saint Saturnin les Apt waar het direct gezellig werd met de andere deelnemers.
Begin jaren 80 heb ik enkele fietsvakanties gedaan. In 2013 weer opgepakt met een tocht door de VS en daarna elke vakantie: fietsen! Aldoor verhard op een Santos, maar sinds begin 2024 heeft het off-roaden mijn hart gestolen en heb ik daarvoor een MTB aangeschaft. Voor deze tocht ging ook de MTB mee.

Disclaimers
De getoonde routes zijn gebaseerd op de vooraf gedeelde tracks. Hier en daar zijn we er wat van afgeweken.
Foto’s niet alleen door mij genomen.
00-00-totaal.jpg
Volledige route
00-01-totaal.jpg
Hoogtemeters
00-02.jpg
Mijn setup, versierd (zie dag 1)
Zondag 18 mei
Na een leuke verrassing (mijn verjaardag was niet vergeten) konden we beginnen! Met z’n zessen op pad. In een dal, via het dorpje Saint Saturnin les Apt, na een korte aanloop de eerste klim op een onverhard pad. De paden die we deden waren over het algemeen breed, geschikt voor brandweer auto’s werd gezegd, waarbij ook werd vermeld dat dat 4WD’s waren. Nou op dit pad hebben we het geweten… Ik fietste met twee anderen, nou eh “fietsen”, we moesten veel lopen. Van twee anderen hoorde ik dat ze het helemaal fietsend hebben gedaan. Maar het weer en het uitzicht vergoedde veel, wat een mooie omgeving.
Na deze klim viel het mee en hadden we een eerste blik om het doel van de volgende dag, de Mont Ventoux! Een icoon!
Er volgde een mooie afdaling. Soms ook moeilijk, voorzichtig! En af en toe ook moeten lopen. In Sault kwamen we samen op een terras. Daarna nog het laatste gedeelte naar de camping in Montbrun les Bains. ’s Avonds met de hele groep uiteten, gezellig.
01-00-route.jpg
Route dag 1, uitdagende klim als voorgerecht van de dag
01-01.jpg
Rustig ontwaken
01-09.jpg
Een liefelijke start, onwetend wat komen zou
01-10.jpg
Dit ging nog…
01-13.jpg
… een tijdje later hadden de fietsen wel wat rust nodig
Zondag 18 mei, nog wat foto’s
01-17.jpg
Boven. Bijkomen…
01-20.jpg
Eerste zicht op het doel van de volgende dag, Mont Ventoux. Lavendel moet nog doorkomen
01-29.jpg
Saul, koffie pauze
01-35.jpg
Bijkomen op de camping
Maandag 19 mei
Vandaag zou het gebeuren: de top van de Mont Ventoux!
Eerst via de supermarkt wat versterking voor het lichaam gekocht. Daarna al vrij snel onverhard, nu ook weer af en toe wat lopen maar minder heftig dan gisteren. We werden nog even kort geplaagd door wat regen, de enige van de hele week.
Na ongeveer 24 km op een 1000 meter hoogte was er een keuze rechtsaf naar de camping, of linksaf naar de top. Gekozen voor links. Eerst nog intensief onverhard klimmen naar een hoogte van 1400 meter naar Mont Serein. Gelukkig was ik niet alleen anders had ik de koffiestop gemist…. “Jan!”. Na de koffie met z’n tweeën over asfalt de laatste 500 hoogtemeters gedaan. Maar eerst nog een beginnende hongerklop weggewerkt; had ik bij de koffie toch meer moeten eten. Na het onverharde deel was klimmen op het asfalt relatief (!) gemakkelijk.
Na 37km, op een hoogte van 1910 meter: de top! Dat was toch wel een mooi moment, met z’n tweeën het samen gehaald.
De route ging nog verder, afdalen aan de andere kant dan onverhard over de flanken van de Mont en uiteindelijk weer naar de eerder genoemde splitsing... Klonk heel mooi en aantrekkelijk… het was al half vier… Maar voor de makkelijke weg gekozen: een heel lange afdaling over asfalt naar de camping in Malaucène.
Twee anderen stonden al twee uur voor ons op de top en hebben de hele route gedaan… iets voor mij voor een andere keer (hoop ik).
’s Avonds het halen van de top gevierd in een pizzeria. Vond het toch wel bijzonder hoor, de Mont Ventoux. Veel verhalen over gehoord en dan sta je toch maar met bepakking na een grotendeels onverhard traject, er bovenop!
02-00-route.jpg
Route dag 2. Paars gefietst. Rood de niet gereden route
02-03.jpg
Dreigende lucht
02-17.jpg
Het doel komt dichterbij
02-26.jpg
Gehaald!
02-31.jpg
Bijkomen in Malaucène
Dinsdag 20 mei
Na de vermoeienissen van de afgelopen twee dagen deze dag gekozen voor de verharde variant. Onderweg in Vaison-la-Romaine, leuk dorpje, nog wat met z’n vijven koffie met wat lekkers erbij. Een fiets mocht binnen staan, het was nog niet het toeristenseizoen, plek zat.
De camping was in Baumes-de-Venice, grote supermarkt trouwens ook.
03-00-route.jpg
Route dag 3. Blauw gefietst, verhard. Rood de onverharde maar links laten liggen, variant
03-01.jpg
Start op de camping in Malaucène na een zeer natte nacht
03-03.jpg
Poseren
03-04.jpg
Liefelijk
03-09.jpg
Dit ook, na de koffie
Woensdag 21 mei
Gisteren kwam in de loop van de dag de energie weer terug. Vandaag weer de onverharde variant genomen met één lange klim. De verharde variant kruist af en toe de onverharde, dus als je wilde kon “gemakkelijk” doen, relatief gemakkelijk, ook op die route moest er geklommen worden.
Maar zoals altijd bij een klim, de beloning is groot. Mooie vergezichten en een lange afdaling. De afdaling eindigde in Fontaine-de-Vaucluse, een toeristisch dorp, maar hé, we zaten in het voorseizoen, dus ook hier weer, plek zat. Daarvan werd dankbaar gebruik gemaakt voor crêpes met koffie.
Camping lag wat ten noorden van Robion, vóór de camping in Lagnes boodschappen gedaan, eerst wel een uurtje of zo wachten voordat de winkel open ging.
De camping was ook een beloning: er was een zwembad!
04-00-route.jpg
Route dag 4
04-07.jpg
Soms moet je er maar op vertrouwen hebben dat je op de route zit…
04-10.jpg
Liefelijk, alweer
04-17.jpg
Beloning na een klim, en dan heb ik het nog niet eens over de afdaling
04-18.jpg
Alweer liefelijk, in het dal
Woensdag 21 mei, nog wat foto’s
04-19.jpg
Dit ook, liefelijk dus
04-20.jpg
Even wat asfalt
04-22.jpg
En voor de variatie een smal paadje, en dat met die brede MTB sturen…
04-25.jpg
Beloning! Heerlijk!
04-29.jpg
Groene camping