Additionally, paste this code immediately after the opening tag: slijtage 12 speed groep en opzichte van 9, 10 11 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

slijtage 12 speed groep en opzichte van 9, 10 11

Hier staat een rapport over het rendement van de aandrijving met tandwielgrootte en scheve kettinglijn.
https://ceramicspeed.com/en-eu/pages/cr ... ize-report

Conclusie is dat op grotere tandwielen rijden efficienter is (en vast ook minder slijt). Dat is wel een groot nadeel van een enkel blad voor en een groot bereik achtercassette. Je moet op het vlakke (wat je meestal doet) achter te klein rijden.

Ze zeggen niets over de hoek van de derailleurarm achter. Bij klein-klein staat die meer naar achteren en moet de ketting ook meer buigen. Dat zal ook wel niet goed zijn voor het rendement en slijtage van de ketting.

En voor gewone fietsers zou een cassette die bv begint bij een 15 wel welkom zijn.
Kees Bakker schreef:
ma 27 jan, 2025 12:57
Ze zeggen niets over de hoek van de derailleurarm achter. Bij klein-klein staat die meer naar achteren en moet de ketting ook meer buigen. Dat zal ook wel niet goed zijn voor het rendement en slijtage van de ketting.
In de derailleur is de ketting niet belast, dus de slijtage daar zal wel meevallen.
Klopt. Derailleurwieltjes gaan dan ook lang mee.
Shimano claimt dat hun nieuwe standaard Linkglide voor ketting en cassettes ervoor zorgt dat de ketting veel langer meegaat en de cassette ook omdat de kransjes veel steviger, dikker de ketting is op 9,10 en 11 speed te gebruiken .https://bike.shimano.com/technologies/d ... glide.html
Het lijkt voor E MTB te zijn ontwikkeld maar de Cues groep hanteert ook deze standaard.

Als dat zo is lijkt het op het eerste gezicht de beste keuze voor een toerfiets (wel iets zwaarder...)

Ik vraag mij af of de beweringen van Shimano in de praktijk ook waar gemaakt worden.
robgru schreef:
ma 27 jan, 2025 23:55
Shimano claimt dat hun nieuwe standaard Linkglide voor ketting en cassettes ervoor zorgt dat de ketting veel langer meegaat
Mijn laatste lange tocht was met een nieuwe Linkglide ketting in combinatie met een nieuwe 11-speed HG cassette. Ik heb mijn deel regen zeker wel gehad, en die ketting was bij terugkomst na ruim 4000 kilometer de 1% slijtage al ver gepasseerd.

Misschien dat de Linkglide cassettes wèl langer meegaan, maar gezien hun hogere prijs momenteel is het maar de vraag of het ook economisch aantrekkelijk is voor de zelfklusser.

Wellicht dat het met de grote krachten van e-bikes anders uitpakt.
Lowietje schreef:
di 28 jan, 2025 14:09
Mijn laatste lange tocht was met een nieuwe Linkglide ketting in combinatie met een nieuwe 11-speed HG cassette. Ik heb mijn deel regen zeker wel gehad, en die ketting was bij terugkomst na ruim 4000 kilometer de 1% slijtage al ver gepasseerd.

Misschien dat de Linkglide cassettes wèl langer meegaan, maar gezien hun hogere prijs momenteel is het maar de vraag of het ook economisch aantrekkelijk is voor de zelfklusser.

Wellicht dat het met de grote krachten van e-bikes anders uitpakt.

Bijzonder bedankt voor het delen van je ervaring!

Maar ronduit teleurstellend
Dat zou grofweg betekenen dat je 3000 km zou moeten aanhouden dat komt ook overeen met een HG ketting

Maar wellicht zou het resultaat beter zijn geweest als je een linkglide cassette gebruikt zou hebben ipv een HG.