Hier staat een rapport over het rendement van de aandrijving met tandwielgrootte en scheve kettinglijn.
https://ceramicspeed.com/en-eu/pages/cr ... ize-report
Conclusie is dat op grotere tandwielen rijden efficienter is (en vast ook minder slijt). Dat is wel een groot nadeel van een enkel blad voor en een groot bereik achtercassette. Je moet op het vlakke (wat je meestal doet) achter te klein rijden.
Ze zeggen niets over de hoek van de derailleurarm achter. Bij klein-klein staat die meer naar achteren en moet de ketting ook meer buigen. Dat zal ook wel niet goed zijn voor het rendement en slijtage van de ketting.
En voor gewone fietsers zou een cassette die bv begint bij een 15 wel welkom zijn.
https://ceramicspeed.com/en-eu/pages/cr ... ize-report
Conclusie is dat op grotere tandwielen rijden efficienter is (en vast ook minder slijt). Dat is wel een groot nadeel van een enkel blad voor en een groot bereik achtercassette. Je moet op het vlakke (wat je meestal doet) achter te klein rijden.
Ze zeggen niets over de hoek van de derailleurarm achter. Bij klein-klein staat die meer naar achteren en moet de ketting ook meer buigen. Dat zal ook wel niet goed zijn voor het rendement en slijtage van de ketting.
En voor gewone fietsers zou een cassette die bv begint bij een 15 wel welkom zijn.