Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Een- of tweepersoonstent - Forum Wereldfietser

Een- of tweepersoonstent

Ik ga in m'n eentje op fietsvakantie. Zouden jullie dan liever een een- of een tweepersoonstent meenemen? Het verschil in gewicht verwaarlozen we even. Een tweepersoons lijkt me veel handiger ivm bagage droog leggen etc.
Je geeft zelf al het antwoord, als je extra ruimte voor je spullen wilt hebben een 2p tent. Er zijn er ook zat die met een 1p tent op pad gaan en de spullen in de waterdichte tassen laten zitten. Persoonlijk heb ik liever wat extra ruimte binnen met wat spullen bij de hand.
als je ook wat minder weer verwacht is meer ruimte wel zo fijn
kan je nog een beetje koken in je tent
heb zelf net een 2 persoons durston x mid binnen gekregen om wat meer ruimte te hebben
vind het ook fijn als al mijn spullen binnen handbereik liggen inplaats van buiten in een tas
maar als echt elke gram telt dan wellicht een andere keuze maken
DosSantos schreef:
do 23 jan, 2025 18:54
Ik ga in m'n eentje op fietsvakantie. Zouden jullie dan liever een een- of een tweepersoonstent meenemen? Het verschil in gewicht verwaarlozen we even. Een tweepersoons lijkt me veel handiger ivm bagage droog leggen etc.
Hier een anderhalfpersoonstent (breedte binnentent 120 cm en daarnaast maar een kleine luifel). Perfect voor één persoon.
Ik ga ook altijd voor wat meer ruimte. Altijd superrelaxed bij vooral wat minder weer. Zeker op wat langere tochten vind ik wat extra comfort goud waard; meer dan dat extra gewicht (wat vaak verwaarloosbaar is imo).

Ik vind het 'uit het zicht op kunnen bergen' van de bagage op sommige campings soms ook wel fijn trouwens :oops:
2-pers tent voor 1 persoon, 3-pers tent voor 2 personen, ... je hoort het in elk (review)filmpje op YT of andere media.
Er zijn ook enkele tussenmaten (1,5 pers tent) voor wie comfort minder belangrijk vindt of gewicht een punt van aandacht is.

Persoonlijk vind ik de grootte van de luifelruimte belangrijker dan de grootte van de binnentent. Die laatste dient enkel om te slapen en een weinig persoonlijke spullen en wat droge kleren naast je te leggen, en je te beschermen tegen steekbeesten, als het de plaats of periode is.
De luifelruimte gebruik je bij slechter weer om in te schuilen (al dan niet in een stoeltje), kun je bij regenweer (voorzichtig) een potje koken, en kun je de vieze/natte tassen achterlaten. Die wil je niet naast je slaapzak leggen.
Twee persoons, met twee vestibules!
Ik zat bij Kampeerwereld Hendriks te kijken. Iemand nog een tip voor een ander goed adres?
DosSantos schreef:
vr 24 jan, 2025 12:59
Ik zat bij Kampeerwereld Hendriks te kijken. Iemand nog een tip voor een ander goed adres?
De fietsvakantiewinkel. https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/
Mijn to-go adres voor alles wat fietsvakantie is. Zelfs vanuit België!
https://www.dewitschijndel.nl/tenten/tentsoorten

ik ga vaak met een wickiup 4 op fietsreis, alle ruimte en die weegt niet veel.
JandeFietser schreef:
vr 24 jan, 2025 17:57
Ben je dan alleen? dan is dit toch een ruime tent.
Ik vraag dit omdat ik ook aan het uitkijken ben...
Headley schreef:
vr 24 jan, 2025 18:59
JandeFietser schreef:
vr 24 jan, 2025 17:57
Ben je dan alleen? dan is dit toch een ruime tent.
Ik vraag dit omdat ik ook aan het uitkijken ben...
ja vaak alleen, heerlijk die ruimte.
DosSantos schreef:
vr 24 jan, 2025 12:59
Ik zat laatst bij Kampeerwereld Hendriks te kijken. Iemand nog een tip voor een ander goed adres?
Laatst nog even in Ermelo geweest voor caravan onderdelen en die hebben ze volop. Er staan veel ruime tenten en veel de Wit schijndel merken. Ruim en meer voor een gezin. Voor inspiratie kun je ook eens in Woerden Nederland kijken. https://www.zwerfkei.nl/tenten De Wereldfietserbeurs vandaag zal misschien niet meer gaan maar er is ook nog de fiets en wandelbeurs voor inspiratie.
De 1 persoons tent is na 1 fietsvakantie omgeruild voor een 2 persoons, een beetje ruimte is wel lekker. We hebben nu een 3 persoons voor met zijn tweeen.
IMG_5238.jpeg
De grote buitensportwinkels en daarnaast zijn er nog genoeg kleinere, in het voorjaar hebben ze vaak ook nog een dag dat er tenten opgezet zijn zodat je kan zien of iets bevalt of toch niet. En anders van te voren bellen en vragen of ze een model voor je op kunnen zetten.
Voor het oriënteren op tenten en ander buitensport materiaal kan je overwegen om op https://www.outdoorgearlab.com te kijken. Deze website biedt vele (vergelijkende) tests, soms heel uitgebreid, waar ik veel van heb opgestoken. Vervolgens kan je naar een fysieke winkel gaan of iets online kopen. Maar dan ben je wel goed voorbereid.

De site is wat meer gericht op het aanbod in de Angelsaksische landen. Dus kleinere Duitse merken en Chinese namaakmerken zul je er niet zo snel vinden. Zelf heb ik op basis van een vergelijkende test een tent in de VS besteld, die in Europa alleen beperkt en tegen een veel te hoge marge te koop was. Zo'n tent had ik hier ook niet in een fysieke winkel kunnen vinden.

De reviews en testen zijn naar eigen zeggen neutraal, en men koopt de spullen zelf.
Ik heb daar idd ook gekeken voof mijn Big Agnes Tiger Wall UL bikepacking (2 pers voor alleen, en 3 pers voor met zijn 2-en).