Additionally, paste this code immediately after the opening tag: slijtage 12 speed groep en opzichte van 9, 10 11 - Forum Wereldfietser

slijtage 12 speed groep en opzichte van 9, 10 11

ik heb lang gezocht maar geen objectieve informatie kunnen vinden over slijtage van een 12 speed ketting, cassette ten opzichte van 9,10 of 11 speed.
Dat zou mij helpen bij de keuze van de versnellingsgroep met andere woorden is een 12 speed inzetbaar in trekking/touring setup. Ik hoor van allerlei geluiden van maakt niets uit tot is de helft meer, kortom geen idee.
Appels met peren vergelijken geven geen duidelijk antwoord :wink:

Maar wat wel zo is is dat 12 speed kettingen smaller zijn aan de buitenkant [ tandwielen blijven even dik bij 9 - 10 -11 -12 speed, alleen de afstand tussen de tandwielen wordt smaller] en daardoor sterker metaal gebruikt moet worden, maar een Sram GX ketting gaat minder lang mee dan een XX1 ketting en een Shimano Deore ketting gaat minder lang mee dan een XTR ketting.

Maar als een ketting 2/3 minder lang mee gaat dan de 3 x zo dure ketting dan gaat hij in kosten net zo lang mee :wink:

Maar de enige manier om het echt te testen is verschillende soorten ketting in stukken aan elkaar te zetten om daar 1 passende ketting van te maken, die op een fiets te zetten, lekker te gaan fietsen en kijken welk stuk het snelst en het het minst snel slijt, dan hebben alle stukjes dezelfde omstandigheden gehad en even veel smering etc.

Ben benieuwd naar je test resultaten! :wink:

Maar neem zelf nu een goede ketting en smeer met hotwax tegenwoordig, dat lijkt tot nu goed te werken maar met 4 fietsen nog niet echt genoeg gefietst om het echt te bevestigen, behalve op mn vakantiefiets, die heeft nu met hotwax en dripwax van Silca nu 1.5 x meer gefiets dan normaal en de ketting is nog niet versleten maar had best goed weer bij mijn laatste fiets vakantie.
Mr. Z schreef:
do 23 jan, 2025 16:26
Maar als een ketting 2/3 minder lang mee gaat dan de 3 x zo dure ketting dan gaat hij in kosten net zo lang mee :wink:
Wat bedoel je met 2/3 minder lang ?
Stel de dure ketting gaat 3000 uur mee. Wat is dan 2/3 minder lang : 1000 uur of 2000 uur ?
Een belangrijke factor is ook de grootte van het kettingblad. Hoe groter dit is, hoe kleiner de kracht op de ketting en hoe minder slijtage. En bij 1×12 is het kettingblad groter dan het kleinste kettingblad bij 2x11 of 3×10.

Aan de andere kant heb je bij 1×12 in de kleinste versnelling dan weer een schuinere kettinglijn, wat de slijtage logischerwijs ongunstig beïnvloed en ook ongeveer 1 procent extra rendementsverlies oplevert.

Dat laatste was voor mij een reden om voor 2×11 te gaan
Ik heb intussen gereden met 3x7, 3x9, 2x10, 3x10 en 2x11.
Ik kan niet zeggen dat ik veel gemerkt heb van een groot verschil in slijtage.
De omstandigheden waarin je rijdt zijn m.i.veel belangrijker.
Als je veel rijdt in rotweer of op vuile wegen, dan slijt de ketting sneller. Ik denk niet dat een 2x11 het dan veel langer gaat uithouden dan een 1x12.
derdekeer schreef:
do 23 jan, 2025 22:26
Ik heb intussen gereden met 3x7, 3x9, 2x10, 3x10 en 2x11.
Ik kan niet zeggen dat ik veel gemerkt heb van een groot verschil in slijtage.
De omstandigheden waarin je rijdt zijn m.i.veel belangrijker.
Als je veel rijdt in rotweer of op vuile wegen, dan slijt de ketting sneller. Ik denk niet dat een 2x11 het dan veel langer gaat uithouden dan een 1x12.
Dank voor je waardevolle reactie.
Ik heb ervaring met 3x10 en 1x12; en ik ben het eens met @Derdekeer dat de omstandigheden waarin je fietst van veel grotere invloed zijn.

Het verlies van efficiëntie bij een 1x12 wat @alma benoemt merk ik trouwens tijdens het fietsen ook niks van. WEL merk ik het grotere gebruiksgemak van de 1x12 tov de 3x10: Minder onderhoud+onderdelen, minder 'verkeerd schakelen' in the heat of the moment en 1 derailleur minder af te stellen.
Narrow wide kettingblad voor 1x12 doet theoretisch ook nog wat met efficiëntie en/of slijtage, maar hoe precies zijn de geleerden het nog niet helemaal over eens.

Ik merk geen groot verschil op in elk geval.
Ik heb ervaring met 9, 10, 11 en 12 speed, en bij gelijke behandeling neemt het aan tal kilometers wat ik er mee kan fietsen dramatisch af. 9 speed gaat bij mij met gemak meer dan 4000 km mee, 12 speed haalt bij mij de 1500 km niet eens.

Mijn fiets op de indoortrainer heeft mij wel geleerd dat bij ideale (indoor) omstandigheden de ketting enorm veel langer mee gaat. Goed onderhoud zou dus best wat op kunnen leveren, maar dat is aan mij niet besteed. Ik fiets liever dan dat ik continu de fiets aan het onderhouden ben. Ik maak de ketting schoon met een droge doek en ik smeer de ketting, en dat is het.

Shimano verkoopt trekking producten, en voor zover ik kan zien zijn die 6/7/8-speed voor Tourney, 9-speed voor Acera, Altus en Alivio, en 10-speed voor Deore en Deore XT.

Ik heb verhalen gehoord dat men een ketting zeer lang mee kan laten gaan, maar wel met een dusdanige hoeveelheid werk dat ik er niet voor over heb. Ik doe mijn lange reizen wel met een 9/10-speed, of een 1-speed met Rohloff.
Polariteit schreef:
vr 24 jan, 2025 07:02
Ik heb ervaring met 3x10 en 1x12; en ik ben het eens met @Derdekeer dat de omstandigheden waarin je fietst van veel grotere invloed zijn.

Het verlies van efficiëntie bij een 1x12 wat @alma benoemt merk ik trouwens tijdens het fietsen ook niks van. WEL merk ik het grotere gebruiksgemak van de 1x12 tov de 3x10: Minder onderhoud+onderdelen, minder 'verkeerd schakelen' in the heat of the moment en 1 derailleur minder af te stellen.
Dank !
ja dat verkeerd schakelen "gewoon door vermoeidheid en verstooidheid" heb ik ook last van, je moet blijven nadenken
Een ding wat wel van belang is bij de 1 x 12 zijn de gear steps groter maar dat is geen nieuws voor je neem ik aan
robgru schreef:
do 23 jan, 2025 23:31
derdekeer schreef:
do 23 jan, 2025 22:26
Ik heb intussen gereden met 3x7, 3x9, 2x10, 3x10 en 2x11.
Ik kan niet zeggen dat ik veel gemerkt heb van een groot verschil in slijtage.
De omstandigheden waarin je rijdt zijn m.i.veel belangrijker.
Als je veel rijdt in rotweer of op vuile wegen, dan slijt de ketting sneller. Ik denk niet dat een 2x11 het dan veel langer gaat uithouden dan een 1x12.
Dank voor je waardevolle reactie.
Dat de omstandigheden, vuil regen de belangrijkste reden zijn dat een ketting slijt is ook mijn ervaring met 3x9
naar Rome 2400 km was 9 speed over de 1% tot mijn verbazing ik rekende op minimaal 3000 km
Hier inmiddels ook ervaring met de diverse systemen, inclusief 1x12, en merk geen significante verschillen in slijtage, wel in schakelgemak, 1x12 is heerlijk voor veel klimwerk in sterk wisselend terrein zoals schotland, 2x11 geeft je wat meer keus voor een prettige cadans op het vlakke, als je daarbij een mtb casette met 42 als grootste gebruikt heb je vergelijkbare schakelvoordelen bij afwiselend klimwerk als met 1x12. Ik zou met opgedane praktijkervaringen op alle systemen nu geen 3x9 of 3x10 meer monteren, maar 2x11 of 1x12 afhankelijk van gebruik van je fiets.
robgru schreef:
vr 24 jan, 2025 14:59
Polariteit schreef:
vr 24 jan, 2025 07:02
Ik heb ervaring met 3x10 en 1x12; en ik ben het eens met @Derdekeer dat de omstandigheden waarin je fietst van veel grotere invloed zijn.

Het verlies van efficiëntie bij een 1x12 wat @alma benoemt merk ik trouwens tijdens het fietsen ook niks van. WEL merk ik het grotere gebruiksgemak van de 1x12 tov de 3x10: Minder onderhoud+onderdelen, minder 'verkeerd schakelen' in the heat of the moment en 1 derailleur minder af te stellen.


Een ding wat wel van belang is bij de 1 x 12 zijn de gear steps groter maar dat is geen nieuws voor je neem ik aan
Klopt. Hier heb ik persoonlijk echter geen last van. dit is namelijk niet bij elke stap het geval; en ik moet bekennen dat ik het verschil niet voel :oops:

Ik hoor om me heen wel dat je het vooral merkt als je in een groep fietst en tempo moet houden; dat schijnt wat lastiger te zijn. Maar goed; ik doe daar niet aan dus weet niet in hoeverre het waar is :lol:
Voor diegenen die interesse hebben in een wetenschappelijke onderbouwing, het smeren van de ketting schijnt niet te helpen bij het verbeteren van de efficiency (dus minimaliseren van het verlies van energie)
En ander resultaat geen verschil of je met olie of met wax smeert of met helemaal niets!

https://pages.jh.edu/news_info/news/hom ... /bike.html
De website zelf nuanciert die uitspraak:
The researcher speculates that a bicycle lubricant does not play a critical role under clean lab conditions, using a brand new chain. But it may contribute to energy efficiency in the rugged outdoors. "The role of the lubricant, as far as we can tell, is to take up space so that dirt doesn't get into the chain," Spicer says. "The lubricant is essentially a clean substance that fills up the spaces so that dirt doesn't get into the critical portions of the chain where the parts are very tightly meshed. But in lab conditions, where there is no dirt, it makes no difference. On the road, we believe the lubricant mostly assumes the role of keeping out dirt, which could very well affect friction in the drive train."
Ik heb zelf fietsen met 10, 11 en 12 speed. Slijtage is bij de 12 speed iets eerder. Dat komt vooral omdat de de cassette iets gevoeliger is voor tikken of overslaan of ‘niet lekker schakelen’ bij overmatige slijtage van de kwtting. Bij 10 en 11 speed hield ik 1mm aan als vervanging van de ketting. Nu 0.75mm bij 12 speed. Overigens is regelmatig vervangen van de kettting velen malen goedkoper dan lang wachten en dan àlles vervangen
robgru schreef:
za 25 jan, 2025 22:55
Voor diegenen die interesse hebben in een wetenschappelijke onderbouwing, het smeren van de ketting schijnt niet te helpen bij het verbeteren van de efficiency (dus minimaliseren van het verlies van energie)
En ander resultaat geen verschil of je met olie of met wax smeert of met helemaal niets!

https://pages.jh.edu/news_info/news/hom ... /bike.html
Het artikel is van 1999, testen van tegenwoordig geven weer andere resultaten, op de slijtage zal het rijden zonder smering ook geen goede invloed hebben.
Polariteit schreef:
vr 24 jan, 2025 07:02
Ik heb ervaring met 3x10 en 1x12; en ik ben het eens met @Derdekeer dat de omstandigheden waarin je fietst van veel grotere invloed zijn.

Het verlies van efficiëntie bij een 1x12 wat @alma benoemt merk ik trouwens tijdens het fietsen ook niks van. WEL merk ik het grotere gebruiksgemak van de 1x12 tov de 3x10: Minder onderhoud+onderdelen, minder 'verkeerd schakelen' in the heat of the moment en 1 derailleur minder af te stellen.
Zelfde hier. Ook ervaring met drie bladen voor en het is zo veel sneller schakelen en makkelijker onderhouden met maar één voorblad. Je levert wel wat bereik in, met name als je heel licht wil trappen in de bergen kan dat een ding zijn.
Je zou kunnen zeggen dat je ketting bij meerdere bladen voor, gemiddeld rechter op de achtertandwielen staat en daardoor minder slijt, tenminste als je niet het uiterste voorblad combineert met andere uiterste achterblad.
ter informatie zie hier de stappen 1X12 40T voor en met 10X52 (
Sram Eagle) https://www.j-berkemeier.de/gear-calcul ... ue+rt=true

de stappen van 52 tot 18 zijn vrij groot zeker in vergelijking met een 2X12 met MTB crank 22-36T en 11-36 achter

https://www.j-berkemeier.de/gear-calcul ... ue+rt=true

ik trap niet van die hoge vermogens en het is prettig om met kleine stapjes te kunnen schakelen.
Aart. schreef:
zo 26 jan, 2025 13:01
Ik heb zelf fietsen met 10, 11 en 12 speed. Slijtage is bij de 12 speed iets eerder. Dat komt vooral omdat de de cassette iets gevoeliger is voor tikken of overslaan of ‘niet lekker schakelen’ bij overmatige slijtage van de ketting. Bij 10 en 11 speed hield ik 1mm aan als vervanging van de ketting. Nu 0.75mm bij 12 speed. Overigens is regelmatig vervangen van de ketting velen malen goedkoper dan lang wachten en dan àlles vervangen
Daan, dank absoluut waar zelfs met 9 speed vervang ik bij 0,75% meen ook dat dat de richtlijn is. ik rij dan ook met goedkopere kettingen dan de XT versie. ik heb wel gehoord (professionele fietsenmaker en racer) dat Sram eagle en Sram ketting wel 10.000 km halen wordt schijnt heel slijtvast te zijn. mijn ervaring is 3 kettingen max 3000 op 1 cassette bij 9 speed.