door
loknor » zo 05 feb, 2023 18:34
cyclos schreef: ↑zo 05 feb, 2023 17:57
Bedankt voor je reactie! Je ziet zomaar een mogelijkheid over het hoofd. Leuke ervaring dat een dealer/fabrikant actief meedenkt.
Zoals ik al zei, ben ik niet op zoek naar een nieuwe fiets. Ik vraag me wel echt af wat nou het verschil is tussen zo'n Velodeville van 3500 euro en de veel duurdere in NL bekende merken.
Tot 2017 kocht ik wel eens een Radfahren of Trekkingbike tijdschrift. Wonderbaarlijk wat een hoop Duitse merken er zijn. De vraag zal zijn in hoeverre een commercieel tijdschrift onafhankelijk kan zijn. Toch stonden er genoeg kritische leermomenten in.
Misschien een andere insteek: hoe vaak zou je met zo'n Velodeville A400 Rohloff probleemloos de 'Fietsen naar Praag' of een route naar de Middelandse Zee/Rome kunnen fietsen?
Waarom zou je 1500 euro of meer uitgeven als je niet van plan bent de European Divide of dat soort avonturen op te zoeken?
Duitse merken zijn sowieso vaak veel scherper aan de prijs dan Nederlandse merken. Ze zijn noodgedwongen opener over specs (Gazelle en Batavus? Gokken maar), de markt daar is heel erg gefocust op specificaties (onderdelen, maar ook stijfheid en aerodynamica).
Betreft de routes, ik durf dat ook wel op een Batavus Dinsdag Sport 30 of een Trek Stagger FX2 als het nog goedkoper moet (gewoon even snel online gekeken, er zijn legio fietsen met een OS alu frame, derailleur en goede remmen).
Om maar aan te geven, mijn vrouw reed als studente met mij Europa door op een Batavus Yakima met 24 versnellingen en 32mm bandjes, inclusief onverhard. Ik had een (gloednieuwe) Koga Terraliner geleend van mijn schoonmoeder, maar ik heb niet het idee dat die nou zoveel beter was. Zo spannend is het allemaal niet. We hadden ook geen lowriders (had wel gekund), ik had oude Karrimor tassen, mijn vrouw nieuwe Ortlieb achtertassen. Tentje tweestoks minidemini. Sportschoenen en goede wielerkleding en daar gingen we. Ruim een maand onderweg, volgens mij zelfs geen lekke band gehad.
=>Toevoeging, we kwamen in Denemarken een stel uit Rotterdam tegen met 7 versnellingsnaaf stadsfietsen en daarachter een kinder-kar. Die hadden toch ook een heerlijke vakantie
Jaar daarop mijn Santos TM gekocht, het was toen niet zo'n bizar duur merk (volgens mij 200 euro duurder dan een Giant Randonneur en iets goedkoper dan Koga, maar het is lang geleden). Absoluut een fijnere fiets (lekker dikke banden en relaxte geo, maar onze huidige Trek MTBs die we kunnen ombouwen tot vakantie fietsen zijn ook briljant (eigenlijk een zelfde concept als de vroege SCC/TM range).
Ik heb niets tegen dure fietsen, ik koop ze zelf ook. Maar dat zit hem in dingen als net wat fijnere onderdelen, een uitgedachte geometrie, een geweldig product. Maar is dat noodzaak? Nee joh, een paar decennia terug reden we blij rond met V-brakes en 24 versnellingen. Fietsen (en de wegen) zijn alleen maar beter geworden.