Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Benjaminse Zurich - Milan in eind April - Forum Wereldfietser

Benjaminse Zurich - Milan in eind April

Hallo!

Mijn zoon (15 jaar) en ik zijn op weg naar Napels vanuit NL en dit jaar is de 4de week met de etappe van Zurich naar Milaan. Onze route is losjes gebaseerd op de Benjaminse route naar Rome en we willen deze dus ook volgen tot aan Milaan. Onze planning is echter vertrek eind April en dan zijn de meeste passen nog dicht, ook de Splugen pass is hoogstwaarschijnlijk dan nog niet open. Op internet kwam ik 'n alternatieve route tegen via passen die open gehouden worden ( https://www.laatvoorheteten.nl/naar-rome-informatie/ ) via de Julierpas en de Malojapas maar de auteur van deze site heeft deze route uiteindelijk zelf ook niet gefiets. Vraag aan jullie lezers:

1) heeft er iemand ervaring met deze alternatieve alpen oversteek? Is deze te doen? Is de weg goed begaanbaar, hoe zit het met de verkeersdrukte enz.

2) Is er nog 'n andere (betere?) route om te nemen om de splugenpass te omzeilen? Gotthard en st Bernard zijn volgens mij normaal gesproken nog pas later open dan de Splugen dus die werken ook niet maar wellicht heb ik nog wat over het hoofd gezien?

We hebben 'n week om van Zurich naar Milan te komen (liefst met 1-2 rustdagen) dus heel ver om kunnen we ook niet gaan.

Alvast super bedankt!
Ik heb geen ervaring met de genoemde passen, en ook niet met de route. Ik ben slechts 1x eerder in die periode de alpen overgestoken, maar dat was een stuk oostelijker in oostenrijk/italie via de Reschenpas op +- 1500 meter. die was toen geheel sneeuwvrij, sneeuw was toen alleen in de verste verte op grote hoogte zichtbaar.

Check ook deze site: https://alpen-paesse.ch/en/

Daar wordt bij alle zwitserse passen de huidige status aangegeven, en je ziet ook historische data van waarop hij open is gegaan. Ik zie dat daar de Berninapas NU blijkbaar open is, dan ga ik ervanuit dat dat in april ook wel het geval is, tenzij er net een flinke homp sneeuw gevallen is. Wellicht is de route via die pas een optie als de Splugen nog dicht blijkt te zijn? Is zo te zien op de kaart maar iets oostelijker.

Ik denk trouwens dat het wel mee zal vallen met de drukte, omdat het dan niet echt een noemenswaardige vakantieperiode is. Je zal niet superveel last hebben van toeristen gok ik.
Lees dit kostelijke boek en weet dat je het beter wat later in het seizoen kunt doen.
http://www.denieuwefiets.nl/
Volgens mij zit je probleem niet bij de Julierpass maar eerder; hoe kom je relaxed van Chur naar Tiefencastel en vervolgens Bivio aan de voet van de Julier. Benjaminse gaat niet voor niets over de Splügen, die aanloop is veel rustiger. Al het verkeer naar St Moritz gaat in April over de Julier, dus 100% garantie op vrachtwagens.

Maar er is een heel mooie uitweg. Je fietst naar Tiefencastel en pakt daar de wonderschone Rhätische Bahn naar St Moritz. De Malojapass is dan alleen een afdaling richting het Como Meer.

Een sneeuwbui op 2000 meter in April is heel normaal en op deze manier heb je zekerheid dat je aankomt en een mooi avontuur.
Je kunt in Tiefencastel ook verder fietsen naar de Albulapas en dan kijken hoe ver je komt. Als je niet verder kunt stap je op de Rhätische Bahn, die rijdt door hetzelfde dal, naar Bever en fiets je verder via St. Moritz en de Maloja naar Chiavenna. Daar pak je de route van Benjaminse weer op.
marcnaus schreef:
wo 15 jan, 2025 14:01
Hallo!

Mijn zoon (15 jaar) en ik zijn op weg naar Napels vanuit NL en dit jaar is de 4de week met de etappe van Zurich naar Milaan. Onze route is losjes gebaseerd op de Benjaminse route naar Rome en we willen deze dus ook volgen tot aan Milaan. Onze planning is echter vertrek eind April en dan zijn de meeste passen nog dicht, ook de Splugen pass is hoogstwaarschijnlijk dan nog niet open. Op internet kwam ik 'n alternatieve route tegen via passen die open gehouden worden ( https://www.laatvoorheteten.nl/naar-rome-informatie/ ) via de Julierpas en de Malojapas maar de auteur van deze site heeft deze route uiteindelijk zelf ook niet gefiets.
Begrijp ik het goed dat jullie elk jaar een stukje van een route fietsen van Nederland naar Napels?

De Julierpas is het hele jaar geopend en met bijna 2300m hoogte en 36km lengte wel een hele lange klim, maar met gemiddeld 4,2% niet heel steil. Zelf heb ik de Julierpas toen niet gefietst maar van Thusis naar Bever (bij St Moritz) de trein genomen en vervolgens de Malojapas naar beneden gefietst naar Milaan. De Malojapas is ook het hele jaar geopend en met een beetje geluk heb je op beide passen eind april een schoon en droog wegdek en niet een sneeuwbui of ijzel oid die het fietsen gevaarlijk maakt.
De route van Zürich naar Milaan is ongeveer 400 km en in 7 dagen te doen lijkt me.