Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 2025 van Nederland naar Griekenland fietsen - Forum Wereldfietser

2025 van Nederland naar Griekenland fietsen

Dag allemaal,

Samen met mijn vriend willen wij volgend jaar in de periode van augustus tot en met oktober gaan bikepacken naar Griekenland. We willen hierbij zoveel mogelijk de kust blijven volgen, maar hebben eigenlijk geen idee of dit mogelijk is en hoe we dit het beste kunnen onderzoeken. Vandaar mijn vraag of iemand al eens naar Griekenland is gefietst en of die een route heeft hiervan? Wij hebben dus ongeveer 90 dagen om in Athene aan te komen. We willen voornamelijk overal een beetje kamperen. Tijdens en voor de tocht willen wij geld inzamelen voor vluchtelingen.

Hopelijk kan iemand ons wat tips geven over de route en waar we allemaal op moeten letten tijdens zo een grote tocht. Dit is onze eerste keer dus alle tips zijn welkom ;)

Groetjess Chris en Sabien
Mijn ervaring is dat dat stukje 'zoveel mogelijk de kust volgen' geen succes gaat worden. wegen langs de kust worden overspoeld met vrachtverkeer en toeristen die niet weten hoe breed hun caravan is. Bovendien eindigen alle gebergten bij de kust met een laatste felle klim. Zelf dit juist gereden en ik raad rijn-main-donau-zwarte zee aan en in turkije pas griekenland in .
Anderen zullen zeggen ; wat saai ......
90 dagen is goed te doen.
Pier.
Tof plan!

Het grote voordeel van zo'n lange reis en periode is dat je in feite de mogelijkheid hebt om te kiezen :) Je hebt namelijk aardig wat opties om in Athene te komen.

*is het ok om te klimmen, of wil je zo vlak mogelijk fietsen?
*Via Italie en dan de boot, of via oost-europa? Als je via Italie gaat kan je als ik het goed heb de boot pakken naar het Griekse Igoumenitsa

Ik zelf ben in 2023 naar Split in Kroatie gefietst. Eerst richting Venetie, en vanaf daar min of meer langs de kust tot aan Split.
Mijn route was ongeveer: Venetie --> Triest --> via de kuststrook van Slovenie naar Kroatie --> Het schiereiland Istrie dwars overgestoken om de boot naar het eiland Cres te pakken --> Cres overfietsen, boot naar Krk en Rab --> Rab over, naar Pag --> Pag over en het vasteland weer op --> Iets landinwaarts richting Skradin, Zadar en uiteindelijk Split --> Boot naar ITalie.

Nadeel van dit eilandhoppen in Kroatië is wel dat je afhankelijk bent van de vaartijden van de boot; en hierop moet gaan plannen. Ik maakte in die dagen ook niet heel veel kilometers :)

Ik deed dit begin Mei 2023, en had op deze route totaal geen last van druk verkeer zoals Piviets beschrijft. Wellicht dat dit voor het hoogseizoen wel geldt?
Je zou de route van Reitsma kunnen kijken naar Rome en dan vanaf Bolzano overstappen op de route "dwars door de Balkan", dan ben je al bijna in Tirana.

Persoonlijk spreken de routes uit routeboekjes met niet zo aan omdat er vaak alles aan gedaan wordt om lastig klimwerk te vermijden. Maar het kan een start zijn... Je kunt er altijd je eigen draai aan geven.
piviets schreef:
zo 12 jan, 2025 20:36
Mijn ervaring is dat dat stukje 'zoveel mogelijk de kust volgen' geen succes gaat worden. wegen langs de kust worden overspoeld met vrachtverkeer en toeristen die niet weten hoe breed hun caravan is. Bovendien eindigen alle gebergten bij de kust met een laatste felle klim. Zelf dit juist gereden en ik raad rijn-main-donau-zwarte zee aan en in turkije pas griekenland in .
Anderen zullen zeggen ; wat saai ......
90 dagen is goed te doen.
Pier.
Ah goed dat je het zegt. Dit soort dingen weten wij dan weer niet. Ik ga me even verdiepen in een route wat jij zou aanraden. Dankjewel :)
Polariteit schreef:
ma 13 jan, 2025 06:42
Tof plan!

Het grote voordeel van zo'n lange reis en periode is dat je in feite de mogelijkheid hebt om te kiezen :) Je hebt namelijk aardig wat opties om in Athene te komen.

*is het ok om te klimmen, of wil je zo vlak mogelijk fietsen?
*Via Italie en dan de boot, of via oost-europa? Als je via Italie gaat kan je als ik het goed heb de boot pakken naar het Griekse Igoumenitsa

Ik zelf ben in 2023 naar Split in Kroatie gefietst. Eerst richting Venetie, en vanaf daar min of meer langs de kust tot aan Split.
Mijn route was ongeveer: Venetie --> Triest --> via de kuststrook van Slovenie naar Kroatie --> Het schiereiland Istrie dwars overgestoken om de boot naar het eiland Cres te pakken --> Cres overfietsen, boot naar Krk en Rab --> Rab over, naar Pag --> Pag over en het vasteland weer op --> Iets landinwaarts richting Skradin, Zadar en uiteindelijk Split --> Boot naar ITalie.

Nadeel van dit eilandhoppen in Kroatië is wel dat je afhankelijk bent van de vaartijden van de boot; en hierop moet gaan plannen. Ik maakte in die dagen ook niet heel veel kilometers :)

Ik deed dit begin Mei 2023, en had op deze route totaal geen last van druk verkeer zoals Piviets beschrijft. Wellicht dat dit voor het hoogseizoen wel geldt?
Wij zijn van plan om wel echt in het hoogseizoen weg te gaan, niet slim, maar is niet anders haha. We willen wel wat klimwerk doen, maar ook niet alleen maar over alle bergen heen fietsen. Het liefste nemen we niet de boot en fietsen we langs Oost-Europa. Ik zal hier even naar kijken, dankjewel!
Berger schreef:
ma 13 jan, 2025 08:54
Je zou de route van Reitsma kunnen kijken naar Rome en dan vanaf Bolzano overstappen op de route "dwars door de Balkan", dan ben je al bijna in Tirana.

Persoonlijk spreken de routes uit routeboekjes met niet zo aan omdat er vaak alles aan gedaan wordt om lastig klimwerk te vermijden. Maar het kan een start zijn... Je kunt er altijd je eigen draai aan geven.
Dit is een goede tip!! Dankjewel, we pakken de routes erbij en kijken hoe we die eventueel zouden kunnen samenvoegen met onze eigen draai eraan :)
Hebben jullie misschien ook een dagbudget? Waar je gemiddeld aan kan denken als je met z'n tweeën weg bent en gaat kamperen. Wij zaten nu te denken aan 25,- euro p.p. Dus dan hebben we gezamenlijk in 3 maanden 4500,- euro.