Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gladheid, vallende fietsers - Forum Wereldfietser

Gladheid, vallende fietsers

Hier heerst er momenteel code oranje vanwege ijzel. Hoef vandaag de deur niet uit, maar als jullie het nieuws zien, vallende fietsers, met botbreuken in de ziekenhuizen....
In Zweden bestaan er spijkerbanden, "dubbdäck" genaamd. Ook voor fietsen. Naar het schijnt heeft Schwalbe die op de markt. Een idee?
dubbdack_schwalbe_winter_winter_k-guard_30-622_(28x1.20)_svart_reflex_11100600.01_4.jpg
Leuk maar hier heb je in Nederland niks aan want je kan er alleen mee op ijs en sneeuw rijden. Als je ermee over normaal asfalt rijd dan vliegen de vonken er vanaf.

Dus je kan ze alleen gebruiken om echt door de sneeuw enzo te rijden. Je kan beter een wat bredere ballonband nemen en die wat leeg laten lopen in de winter.
Winterbanden zonder metalen spikes zijn gebaseerd op een uitvinding van een slagersknecht rond 1920 dat als je fijne sneden in een rubberen zool maakt, je minder vaak uitglijdt op een gladde tegelvloer. De uitvinder heette John Sipe en de methode Siping is naar hem genoemd.

Hoe dat verder uitgewerkt is voor banden kun je lezen in Of Silica and Siping.
Amerikanen trekken uitvindingen graag naar zich toe, maar de belangrijke uitvinding dat in rubber gemengde silica deeltjes de rolweerstand van banden drastisch verminderen is van het Franse Michelin. Daardoor is het brandstofverbuik van auto's aanzienlijk verlaagd. Michelin maakt ook goede winterbanden voor fietsen onder de naam Stargrip. Die zijn hier veel minder bekend dan de Top Contact Winter van Continental.
math schreef:
za 11 jan, 2025 12:53
Michelin maakt ook goede winterbanden voor fietsen onder de naam Stargrip. Die zijn hier veel minder bekend dan de Top Contact Winter van Continental.
Ze zijn bovendien niet echt prijzig.
Afbeelding 109.jpg
November 2012, ik fietste in de omgeving van ons Zweedse huis en er lag ijzel op het wegdek. Je ziet hier de krassen van een auto met "dubbdäck" (er bestaat geen meervoud) banden. Mijn eigen fietswiel spiegelt zich op het wegdek. Däck is Zweeds voor band(en).
Martin E. van Doornik schreef:
za 11 jan, 2025 08:59
Hier heerst er momenteel code oranje vanwege ijzel. Hoef vandaag de deur niet uit, maar als jullie het nieuws zien, vallende fietsers, met botbreuken in de ziekenhuizen....
In Zweden bestaan er spijkerbanden, "dubbdäck" genaamd. Ook voor fietsen. Naar het schijnt heeft Schwalbe die op de markt. Een idee?
dubbdack_schwalbe_winter_winter_k-guard_30-622_(28x1.20)_svart_reflex_11100600.01_4.jpg
Dank je voor de tip! Als we ieder jaar twee maanden sneeuw zouden hebben zou ik zoiets zeker willen proberen.

Doch dat valt de meeste jaren nogal tegen, en in de praktijk zijn vooral zout en 'vieze prut' mijn belangrijkste tegenstanders. Tijdens de corona-pandemie heb ik voor mezelf een winterfiets gebouwd van een oud Vista-toerframe en onderdelen waaraan ik niet veel waarde hecht maar die wel goed werken, aangevuld met extra brede banden (38mm) met kleine nopjes.

Dat werkt in de praktijk prima.

Afbeelding
En geen spatborden? Vieze zoute smurrie op je kleren.
zo 12 jan, 2025 00:16
Inderdaad. Maar spatborden pasten er niet meer tussen, dus moesten er kleinere wielen in. En daar pasten die banden natuurlijk niet meer op, dus moesten er nieuwe banden komen. Er ook andere remmen die wél bij de kleinere velgen geraakten.

Maar met die nieuwe spullen wilde ik er natuurlijk niet meer mee in de zoute prut rijden ... :roll:

Afbeelding
non-fixie schreef:
zo 12 jan, 2025 08:51
zo 12 jan, 2025 00:16
Inderdaad. Maar spatborden pasten er niet meer tussen, dus moesten er kleinere wielen in.
Zie ik inderdaad, amper ruimte boven de achterderailleur.