Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Toerfiets racestuur dikke banden verzet 1,40 - 7,40 m - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Toerfiets racestuur dikke banden verzet 1,40 - 7,40 m

Ik sluit mij aan bij -Daan-. Kijk op bikepacking.com. Staat veel info.
Veel 'gravelgroepset' of mullet hacks afgemonteerde fietsen. Of ga aan de slag met een zelfbouw kit van Ratio Tech.

Zelf rijd ik met een titanium monstercrosser:
- 29x2.35' (60mm) banden (non-boost naven)
- Sram Apex Xplr raceshifters icm een X01 mtb derailleur.
- 34-9/50 verzet

ps. een 1X bestaat al even, hoor. En je hoéft het niet te kopen.
DaVinci schreef:
di 07 jan, 2025 10:36
Vreemd, opeens zijn er bijna geen fietsen meer te koop met triple voorblad.
Wat de voordelen van een dubbel voorblad zijn tegenover een triple op een vakantiefiets is mij niet duidelijk.
Dan heb je niet van die (dure) cassettes nodig met 48 of meer tandjes en geen oplossingen als de Wolftooth adapter.
Het is volgens mij niet vreemd.

Er is een trend naar steeds bredere (achter)banden. Toen MTB nog met max 1.9" reed had je ruimte voor 3x9. Onsdertussen is 2.35"-2.6" heel normaal voor Bikepacking/vakantiefiets. Neem er nog een setje spatborden bij zoals de nieuwe SKS 70mm en er is geen ruimte voor 3 voorbladen én een fatsoenlijke kettinglijn. Je kan je trappers wel oneindig ver naar buiten brengen maar je wil niet op een tractor zitten.

@Topicstarter
Als je een Salsa Fargo neemt dan kun je én dropbar én dikke banden én 30x50 rijden. Daar kom je wel menig bergpas mee over want dat is lichter dan de 22x34 van vroeguh.
Klopt Willem12, je kunt alles wel willen maar het moet maar net passen. Ook de ruimte tussen een kettingblad en liggende achtervork houdt tegenwoordig niet meer echt over.
robgru schreef:
di 07 jan, 2025 13:27
Als lemmingen holt de meute achter de door de industrie betaalde "trendsetters. Influencers racers" aan.
Die 1x systemen zijn marginaal nuttig voor topatleten die waanzinnige vermogens trappen en minder hoeven te schakelen omdat dat ook weer elektronische gaat maar niet voor de gemiddelde randonneur ,excuus ouderwets woord, heet tegenwoordig bikepacker of vakantiefietser.
Ehm, als het gaat over de traditionele vakantiefietser, moet je dan niet eerder losgaan op Rohloff en pinion en de merken die dat gebruiken? Om terug te komen op de startpost, een cross lite zou lichter en goedkoper kunnen, het is een strategische keuze dat niet aan te bieden.
"... Waarom is er bijna geen aanbod (...) van fietsen die voldoen aan de volgende specs?..."

Dat is er wel, maar moet je zelf opbouwen. En als je dan vervolgens losgaat over trendsetters, hypes, influencers, de industrie... tsjaa... Dan is het nog steeds gewoon te koop. :idea:
Fietsen zoals de Surly Grappler en Salsa Cutthroat zijn wat mij betreft nou echt fietsen voor het leven, zij het met een hele andere insteek dan een Santos. Offroad, op de weg, rekjes voor bagage of juist kaal en de techniek is simpel genoeg om zelf het onderhoud te doen. Met het wijzigen van banden kan je het karakter nog veranderen en het is nog (redelijk) te betalen.
Daarbij vind ik fietsen zoveel mooier met racestuur
jwkeij schreef:
di 07 jan, 2025 13:29
Zelf rijd ik met een titanium monstercrosser:
- 29x2.35' (60mm) banden (non-boost naven)
- Sram Apex Xplr raceshifters icm een X01 mtb derailleur.
- 34-9/50 verzet
Daar ben ik dan wel nieuwsgierig naar (en ik kon hem niet zo snel op het forum vinden) :)
Klopt, had 'm hier ook niet gepost!
Custom laten bouwen bij Waltly.
Een mooie kruising van mijn stalen WiND gravelbike en een Curve Cycling Big Kev.
Scherm­afbeelding 2025-01-07 om 16.46.45.png
Hier met een 40-9/50 verzet. 2.25" Thunderburts en Brooks c17 zadel.
Ondertussen met 2.35" G-One Speed banden en B17 zadel.
jwkeij schreef:
di 07 jan, 2025 16:50
Klopt, had 'm hier ook niet gepost!
Custom laten bouwen bij Waltly.
Een mooie kruising van mijn stalen WiND gravelbike en een Curve Cycling Big Kev.

Scherm­afbeelding 2025-01-07 om 16.46.45.png
Hier met een 40-9/50 verzet. 2.25" Thunderburts en Brooks c17 zadel.
Ondertussen met 2.35" G-One Speed banden en B17 zadel.
Wat een prachtige fiets bijna te mooi om mee te gaan fietsen. ik zat te denken om mijn B17 te vervangen door een C17 kan goed tegen de regen in tegenstelling tot een B17, moet ik begrijpen dat dat zadel toch niet zo goed zit? die G- One speed banden, de moeite waard?

en nog excuus voor mijn verwijt aan de industrie dat ze iets nieuws verzinnen dat is van alle tijden maar onderzoekt alles en behoudt het goede .
Thanks, thanks! *Ik zei toch dat het kon! :wink:

G-one Speed was ook voor de maat, hoor. Kijken tot hoe breed het frame aankan. Ze rijden echt heerlijk.
De Thunderburts hebben natuurlijk niet veel noppen. Deze G-One Speed al helemaal niet. Dat verschil merk je heel goed. Ook maken ze geen lawaai in tegenstelling tot andere noppenbanden.

Ik heb de B17 hier op het forum over kunnen nemen. Puur uit nieuwsgierigheid. De Cambium C17 zit mij ook goed. De B17 zit mij echter nog beter. Nu kom ik van een Cambium C13 carbon. Daarna C17, nu B17.
Alsof je van een krukje naar een relaxte stoel gaat. Om te eindigen in een luxe fauteuil. Die vergelijking.
jwkeij schreef:
di 07 jan, 2025 16:50
Klopt, had 'm hier ook niet gepost!
Custom laten bouwen bij Waltly.
Een mooie kruising van mijn stalen WiND gravelbike en een Curve Cycling Big Kev.
Te duur voor de topicstarter ( ;) ) maar wel een heel gave fiets. Heeft idd veel weg van de Curve Big Kev (zijn ook erg fraaie - en behoorlijk dure - fietsen (en moeilijk aan te komen)).

Frame bij Waltly besteld en in NL opgebouwd?
Ja, als los frame opgebouwd. Had alles op de wielen na nog liggen.

Even on topic (wil dit niet gaan kapen met een nieuwe fiets): Het is mij ook een raadsel waarom er maar een paar merken zijn die sportieve fietsen met een groot bereik en brede banden aanbieden... Daarom heb ik het zelf maar opgebouwd.
Een goede 12 speed ketting gaat juist erg lang mee, is zo dun dat er wel goede materialen gebruikt moeten worden.
Een 1 x 12 heeft als voordeel dat je erg makkelijk en goedkoop van voorblad kan wisselen.
Een Shimano MTB 12 speed cassette heeft de eerste 5 kranjes los, die kan je los kopen voor een klein prijsje, dat zijn de kranjes waar je het meeste op fiets.
jwkeij schreef:
di 07 jan, 2025 19:42
Het is mij ook een raadsel waarom er maar een paar merken zijn die sportieve fietsen met een groot bereik en brede banden aanbieden...
Het aanbod van sportieve fietsen met brede banden is nog nooit zo groot geweest als tegenwoordig. Dus dan zit het ‘em in het bereik. Mogelijk is vraag van mensen die met een ‘normale’ gravelbike niet uitkomen te klein om iets voor aan te willen bieden?

Plus zijn dat mogelijk de mensen die over het algemeen zelf de oplossing kunnen regelen :wink:
Dank !

is het echt zo dat een 12 speed (een goede kwaliteit) net zo lang mee gaat als een 9 speed?
Ook weer niet omdat ik zuinig wil zijn maar zelfs mijn 9 speed bleek in Rome na 2400 km als 1% uitgerekt te zijn, bij lange tochten even in de gaten houden.

vraag mij af hoe lang die 12 speed cassetes 10 - 50 meegaat ? Maar als dat 12 speed en 11 speed spul net zolang meegaat als een 9 speed dan zou 2 x 11 met een 26 x 36 voor en 11 x 42 een optie zijn 1,40 - 7,47 meter

ik ben er van uitgegaan dat boven de 10 speed de kettingen niet meer geschikt zijn voor lange afstand toeren die "wetenschap" is van een tijdje terug (vroeger) .......De fietsers de tour divide rijden (4350 km ) zie ik met carbon frames en gebruikten wel 11/12 speed (electrisch) maar ken onvoldoende details om te weten of zij kettingen of cassettes wisselen onderweg, dat kan niet anders met die lengte en helemaal als je off road rijdt. Tenzij ze gewoon doorrijden met een teveel verlengde ketting van meer dan 0,5 % .

een andere overweging is dat ik liever geen al te mooie fiets wil hebben ivm met het dietstal risico, dus een saaie kleur zonder opzichtige details soort grijze (toer)muis.
Gewoon met je fiets en tassen even door de modder rijden. Ziet het er gelijk een stuk minder uit.
Dit doe ik serieus bij veel van mijn fietstassen (als ze al niet gewoon vies worden door offroad gebruik)
Heb mijn Waltly na 3 weken modder nog niet gewassen.
Of 12 speed net zo goed is als 9 speed onderdelen weet ik niet. Maar als je netjes met je spullen omgaat, gaan ze wel even mee.
En of ze kettingen wisselen bij de Tour Divide... Denk het niet. Die rijden gewoon door.
https://www.bicycling.com/nl/magazine/a ... s-ten-dam/
jwkeij schreef:
do 09 jan, 2025 17:26
En of ze kettingen wisselen bij de Tour Divide... Denk het niet. Die rijden gewoon door.
Ik verwacht ook dat ze heel lang doorrijden op hun nieuwe onderdelen na de start. Maar slijtage in de kleefmodder kan heel hoog zijn. Er zijn onderweg enkele adressen waarvan iedere deelnemer weet dat ze 24/7 klaar staan voor de kopgroep, als dat nodig is, zoals The Outdoorsman in Butte (MT), Orange Peel in Steamboat Springs (CO) en Absolute Bikes in Salida (CO). Kettingen, kettingbladen, cassettes en remplaatjes zijn daar zeker op voorraad.
Ik denk niet dat dat er veel electronisch geschakeld wordt op de TD.
Over de jaren juist een toename van electrisch schakelen in de TD, m.n. vanwege de duurdere drivetrains van SRAM. Volgens Bikepacking.com had 31% van de deelnemers vorig jaar een electronische schakeling. Zie: 6:40 https://www.youtube.com/watch?v=1I1BEPPwdcA
Rule 2 reads...

To complete Tour Divide a rider may resupply food/equipment, rent a room, launder clothing, even service their bike at shops along the way. The intent is to ride UNsupported between towns, and function SELF-supported when in towns. Any services utilized must always be commercially available to all challengers and not pre-arranged[1]. No private resupply, no private lodging.

Tour Divide strives to be an 'equal opportunity epic'. Whether doing an Individual Time Trial or tackling a Grand Départ, TD requires that every rider—from those living along the route to those living on other continents—have an equal playing field. Therefore, outside assistance[2] with navigation, lodging or resupply (especially receipt of supplies from a non-commercial shipper) is prohibited. Visitation: Divide racing is not intended to be a spectator sport, however, route-town locals ONLY may interact with (i.e. visit briefly, cheer on) TD thru-racers in their locale. Out-of-town visitation to the GDMBR mid-race from challengers' family or friends—even if only a 'loosely-planned', remote possibility for rider rendezvous—is prohibited.

http://tourdivide.org/td_rule_2_faqs

je mag dus naar de fietsenmaker (commercieel bedrijf voor iedereen toegangkelijk) voor nieuwe ketting, cassette, banden etc. onderweg maar een vriendelijk bewoner in het dorp waar de doorheen komt mag je niet helpen

Laurens ten Dan is 3 e geworden in 2023 in 15 dagen 10 uur
Een ketting die op 0.5% slijtage zit begint sneller je tandwielen te slijten maar het is geen probleem om er mee door te fietsen.
Stel dat hij bij 1000km op 0.5% dan begin je pas te merken dat het minder goed gaar schakelen bij zeg 3 a 4000 km en doortrappen zal nog wat langer duren als je niet alleen maar op je kleinste kransje van je cassette fietst