Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 'Derailleur' voor Rohloff - Forum Wereldfietser

'Derailleur' voor Rohloff

Ik wil graag een 'derailleur' bij de Rohloff naaf.
De ketting moet regelmatig strak gezet worden want voor geen excenter naaf.
Probleem is dat het voortandwiel zo langzamerhand ovaal aan het worden is wegens slijtage.
Dan staat de ketting het ene moment strak en het andere moment bungelt hij slap.
ketting.jpg
ketting.jpg (12.93 KiB) 831 keer bekeken
Optie 1) Rohloff kettingspanner € 94,05
Optie 2) Alfine kettingspanner € 22,94
Optie 3) Een oude derailleur gebruiken € 0,00

Probleem is dat 2 en 3 niet bevestigd kunnen worden, denk ik.
Heeft iemand ervaring met een gewone derailleur en de Rohloff naaf?
Je hebt er vast over nagedacht, maar is een nieuw rond kettingblad niet verreweg de meest eenvoudige en elegante oplossing?
Niet de gevraagde ervaring, maar de tip om zo'n haak te gebruiken voor de montage van derailleur op een kinderfiets. Die klem je onder de asmoer. En dan schroef je die oude derailleur daaraan vast.
De foto is bijzonder slecht maar het lijkt erop dat je gewoon verstelbare achterpadden hebt, dat heeft dezelfde functie als een excentrische trapas dus een derailleur of spanner is dan niet nodig.

Je kan beter kijkt naar een betere kwaliteit tandwiel van Kmc in combinatie met een longlife ketting van Kmc welke ze ook voor e-bikes gebruiken. Deze rekt minder snel op en is de oplossing voor je probleem.
Als ik op de foto van jouw laatste raadplaatje op de Col d'Agnel kijk, dan heeft jouw Poppink verschuifbare achterpadden (of zijn het patten?) waarmee je de ketting kunt spannen. Je kunt aan die aan de rechterkant vervangt door eentje met derailleuroog en daar een Rohloff of Alfine kettingspanner of een oude derailleur opschroeven om de ketting te spannen.
Als je het voortandwiel elk jaar 1/5 slag verdraait op de crank dan is de slijtage wat regelmatiger.
non-fixie schreef:
di 07 jan, 2025 01:02
Je hebt er vast over nagedacht, maar is een nieuw rond kettingblad niet verreweg de meest eenvoudige en elegante oplossing?
Het is een steeds terugkerend probleem veroorzaakt door het slijten en daarmee langer worden van de ketting en de ongelijke krachten op het kettingblad waardoor het ovaal wordt.
Als ik het wiel naar achter verschuif kan het op een gegeven moment niet verder en kort ik de ketting in dan is er voor te weinig ruimte waardoor modder zich ophoopt tussen spatbord en wiel.
DaVinci schreef:
di 07 jan, 2025 10:03
Als je het voortandwiel elk jaar 1/5 slag verdraait op de crank dan is de slijtage wat regelmatiger.
Dat steeds 1/5 slag verdraaien van het voorste tandwiel vind ik een gouden tip.

Dankjewel allemaal.
Ik wist niet van het bestaan van zo'n derailleurhanger
Eerst trap ik de boel maar eens verder kapot en als het voorjaar er is krijgt de Poppink z'n verdiende update.