Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Toerfiets racestuur dikke banden verzet 1,40 - 7,40 m - Forum Wereldfietser

Toerfiets racestuur dikke banden verzet 1,40 - 7,40 m

Waarom is er bijna geen aanbod behalve de Santos Cross Lite ( te kostbaar) van fietsen die voldoen aan de volgende specs? (Vergelijkbaar met de fietsen die in de tour Divide gebruikt worden..)

Racestuur en ligstuur veel handposities en aerodynamisch ontspanning van de rug
Verzet vergelijkbaar aan dat van een mtb 3 X 9 1,4 -7,40 m
Banden 50 mm
Licht gewicht 10 a 12 kg in vergelijking met een vakantiefiets van 16 kg.

Rekening houdend met max 20 kg.bagage, ik weet het dat is teveel die bikepacker slapen in een vuilniszak in een greppel daar heb ik geen zin in.
Gebruik op asfalt en gravel bospaden.

Dilemma is vakantie fietsen hebben geen racestuur en zijn zwaar, De bike packing fietsen met racestuur zijn lichter maar hebben allemaal een te zwaar verzet als het echt omhoog gaat en vooral voor langere tijd met groot hoogte verschil.

Welke fabrikanten leveren nog fietsen die aan dit soort specs voldoen ?
Wat weegt een Santos cross lite?
Verzet van nieuwe fiets (flink) aanpassen kost geld, ik weet het, maar is nog altijd veel goedkoper dan heel nieuwe fiets. Je kunt dan wel je eigen keuzes maken, is ook wat waard.
Verzet van 7,40? Ga je dat gebruiken? 36km/h bij een cadans van 80?

Overigens kom je met een 22-36 voor en 11-36 achter op hetzelfde bereik. Goedkoper en lichter dan een Rohloff of Pinion.
Hetzelfde geldt vrijwel voor een 34 voor en 11-51 achter.
Ga eens kijken bij Surley, bv. de Grappler.
Dat is 1x11sp, met 27.5" wielen. Voor het kleinste verzet kom ik op ca. 1,4 m ; dat zit goed.
Het gewicht is 13,6 kg. Meer dan je wilde, maar wel met 63 mm brede banden ipv 50 mm. Daar gaat dan ca. 0,6 kg af, maar je moet er nog een achterdrager bij optellen.

Surley heeft wel meer interessante modellen.
3x9 zie je zelden meer op nieuwe fietsen.
Fedor schreef:
ma 06 jan, 2025 14:50
Verzet van 7,40? Ga je dat gebruiken? 36km/h bij een cadans van 80?

Overigens kom je met een 22-36 voor en 11-36 achter op hetzelfde bereik. Goedkoper en lichter dan een Rohloff of Pinion.
Hetzelfde geldt vrijwel voor een 34 voor en 11-51 achter.


dank voor je reactie inderdaad 22-36 en 11 -36 is goed alternatief dat moet je wel zelf bouwen komt niet uit de winkel


je hebt gelijk dat grote verzet s meer voor de afdaling ik heb het liefst dat ik mee kan trappen geeft stabiliteit (voor mijn gevoel)
RianGeenen schreef:
ma 06 jan, 2025 14:12
Wat weegt een Santos cross lite?
Mooie review van Grinta; zij meten voor een maat L 13,4kg. Dat is zonder spatborden, verlichting, drager(s), standaard, slot etc.

https://grinta.be/100-getest-santos-cross-lite/
robgru schreef:
ma 06 jan, 2025 16:09
dank voor je reactie inderdaad 22-36 en 11 -36 is goed alternatief dat moet je wel zelf bouwen komt niet uit de winkel
Dat inderdaad en je moet dan nog iets met drop bar shifters. SRAM 2x10 zou kunnen met een 36/22 crankset afaik

Een kleine fabrikant (/bouwer) zal best willen meedenken om zoiets te maken.
Grandonneur schreef:
ma 06 jan, 2025 16:17
RianGeenen schreef:
ma 06 jan, 2025 14:12
Wat weegt een Santos cross lite?
Mooie review van Grinta; zij meten voor een maat L 13,4kg. Dat is zonder spatborden, verlichting, drager(s), standaard, slot etc.

https://grinta.be/100-getest-santos-cross-lite/
Bedankt, dan heb ik beeld. Ik vind het knap van Santos. Ik heb geen ervaring met gravelbikes dus ik weet niet of bijvoorbeeld een Canyon Grizl met bagagedrager heel blijft. Die weegt 11 kilo, 11,5 met bagagedrager en spatborden.
RianGeenen schreef:
ma 06 jan, 2025 17:01
Grandonneur schreef:
ma 06 jan, 2025 16:17
RianGeenen schreef:
ma 06 jan, 2025 14:12
Wat weegt een Santos cross lite?
Mooie review van Grinta; zij meten voor een maat L 13,4kg. Dat is zonder spatborden, verlichting, drager(s), standaard, slot etc.

https://grinta.be/100-getest-santos-cross-lite/
Bedankt, dan heb ik beeld. Ik vind het knap van Santos. Ik heb geen ervaring met gravelbikes dus ik weet niet of bijvoorbeeld een Canyon Grizl met bagagedrager heel blijft. Die weegt 11 kilo, 11,5 met bagagedrager en spatborden.
De Grizl 2 x 12 heeft als kleinste verzet 30 voor 36 achter is 1,90m bij 29 inch 50 mm (22 x 34 = 1,40 m )
gewicht in aluminim 10,68 kg denk dat als je bagage achter onder de 15 kg blijft het geen probleem is.
maar dat verzet is te zwaar voor omhoog met veel bagage, ik schaam mij nooit om op het binnenblad te rijden!
Koga heeft sinds vandaag de Colmaro in het signature programma, ik denk dat die goed aansluit bij jouw wensen en voor een scherpe prijs als je voor een derailleur kiest ipv Rohloff naaf.
Laat je inspireren door de 'Rigs' op Bikepacking.com. Er is genoeg beschikbaar in 1 x 12 of 2 x 11, 2 x 12 met een relatief groot bereik en een gewicht van 15 kg of (veel) minder.

Bijvoorbeeld Salsa Cutthroat in diverse afmontages, verschillende modellen van Bombtrack: Arise Tour, Beyond 1/2, Beyond Al Apex; Specialized Crux met een kleiner voortandwiel, Canyon Grizl met aangepaste tandwielverhoudingen (hier een GRX met 38 voor en 10-51 achter) etc. Aerobars van uiteenlopende merken kun je zelf monteren.
John Jongerius schreef:
ma 06 jan, 2025 17:36
Koga heeft sinds vandaag de Colmaro in het signature programma, ik denk dat die goed aansluit bij jouw wensen en voor een scherpe prijs als je voor een derailleur kiest ipv Rohloff naaf.
Dankje John, is interessante optie.

een ding dat ik niet begrijp waarom het kleinste verzet 1,90 m is (de VERSNELLINGEN 2x12-speed 46-30T crankset 11-36T cassette)
Het zal wel aan mij liggen maar 1,90 m is nogal groot als je bergop wil helemaal met bagage, dat lukt mij niet meer
Cube Nuroad komt ook een beetje in de buurt wat je zoekt geloof ik, hebben ze echt veel varianten van trouwens.
robgru schreef:
ma 06 jan, 2025 20:43
een ding dat ik niet begrijp waarom het kleinste verzet 1,90 m is (de VERSNELLINGEN 2x12-speed 46-30T crankset 11-36T cassette)
Het zal wel aan mij liggen maar 1,90 m is nogal groot als je bergop wil helemaal met bagage, dat lukt mij niet meer
Een klacht die alle bikepackers en fietsreizigers hebben. De lichtste versnelling is niet licht genoeg. Daarom waren er ook allemaal hacks om achter een grotere cassette te plaatsen. De laatste jaren is wel een kentering gaande bij de fabrikanten en zijn er betere mogelijkheden.
Fedor schreef:
ma 06 jan, 2025 21:07
Een klacht die alle bikepackers en fietsreizigers hebben. De lichtste versnelling is niet licht genoeg. Daarom waren er ook allemaal hacks om achter een grotere cassette te plaatsen. De laatste jaren is wel een kentering gaande bij de fabrikanten en zijn er betere mogelijkheden.
Met de juiste (Shimano) derailleurs en wat Wolftooth adapters (Tanpan en Goatlink) kun je tot 46tands kransje.
robgru schreef:
ma 06 jan, 2025 20:43
...Het zal wel aan mij liggen maar 1,90 m is nogal groot als je bergop wil helemaal met bagage, dat lukt mij niet meer
Dan is een relatief klein kettingblad heel belangrijk. De Surly Grappler heeft een 32t blad vóór en een cassette met een grootste 48-kransje achter. Dat geeft een overbrenging van 0.666, net als 22/34 bij een 3x9. In combinatie met kleiner wiel (50-584 band) kom je daarmee op een lichtste verzet van 1,40 m.
Er is ook sprake van dat er drop-bar shifters voor cues onderweg zijn.
Geen idee welke opties daarmee beschikbaar gaan worden.
Vreemd, opeens zijn er bijna geen fietsen meer te koop met triple voorblad.
Wat de voordelen van een dubbel voorblad zijn tegenover een triple op een vakantiefiets is mij niet duidelijk.
Dan heb je niet van die (dure) cassettes nodig met 48 of meer tandjes en geen oplossingen als de Wolftooth adapter.
DaVinci schreef:
di 07 jan, 2025 10:36
Vreemd, opeens zijn er bijna geen fietsen meer te koop met triple voorblad.
Wat de voordelen van een dubbel voorblad zijn tegenover een triple op een vakantiefiets is mij niet duidelijk.
Dan heb je niet van die (dure) cassettes nodig met 48 of meer tandjes en geen oplossingen als de Wolftooth adapter.
JUIST!

Als lemmingen holt de meute achter de door de industrie betaalde "trendsetters. Influencers racers" aan.
Die 1x systemen zijn marginaal nuttig voor topatleten die waanzinnige vermogens trappen en minder hoeven te schakelen omdat dat ook weer elektronische gaat maar niet voor de gemiddelde randonneur ,excuus ouderwets woord, heet tegenwoordig bikepacker of vakantiefietser.

Ons ben zunig want een 10-52 cassette kost iets van 350 euro en een 12 speed ketting gaat korter mee. De industrie is de grote winnaar.