Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Groter voorblad Koga Tesla s - Forum Wereldfietser

Groter voorblad Koga Tesla s

Hallo, ik ben nieuw hier. Ik heb onlangs een oude Koga Miyata Tesla s aangeschaft.
Deze heb ik samen met mijn broer omgebouwd omdat de accu kapot was.
Ik wil er lange afstanden mee gaan fietsen dus heb er een flinke accu (zelf gebouwd) opgezet.
Nu trap ik constant in de hoogste versnelling en dan trap ik me helemaal wezenloos. Te snelle cadans.
Ik wil er graag een groter voorblad opzetten. Nu 42t en wil naar 48t, ketting zal ook verlengd moeten worden,maar mijn broer waarschuwt me dat ik dan problemen krijg met de achterderailleur, een shimano LX. Die schijnt dat niet aan te kunnen
Een andere optie is een cassette met een kleiner tandwiel, 11 ipv 14.
Heeft iemand ervaring met ombouwen?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Gr Hans
Dat je je wezenloos trapt verbaast me, af fabriek is de fiets eerder zwaar vertand licht. Of je gaat nu veel harder dan 25, dan zou ik het begrijpen.

Voor een groter blad kan waarschijnlijk niet met de voorderailleur en kettingkast. Achter kleiner kan prima, van 14 als kleinste naar 11 kan met dezelfde kettinglengte en derailleur.
Ik neem aan dat je momenteel 3 bladen vóór hebt? Als het verschil (in aantal tandjes) tussen je kleine voorblad en grote te groot wordt kan dat problemen (voor je achterderailleur) geven ja.

Als je je binnenblad (22t gok ik) eraf haalt en je voorderailleur wat hoger zet en zo begrenst dat je ketting niet meer naar binnenbladpositie kan moet je een 48t wel werkend krijgen. (zit alleen mogelijk je kettingkast in de weg)

Je kunt de boel ook meteen ombouwen naar een 1x. Voor 10 a 15 euro heb je prima narrow-wide bladen via Ali.

Hoe het achter zit weet ik niet precies. Je fiets heeft een achternaafmotor toch? Grote kans dat daar geen cassette maar een freewheel op zit. Die heb je niet met een 11 geloof ik.


Overigens rijd je op 42/14 bij 70rpm 27,5 km/u, dus bij legale snelheden zou je toch versnellingen zat moeten hebben.
Shrek schreef:
do 19 dec, 2024 18:26

Overigens rijd je op 42/14 bij 70rpm 27,5 km/u.
Voor sommige mensen is 70rpm ‘zich wezenloos’ trappen en die vernaggelen liever hun knieën 🙄

Wat bedoelt TS met zich wezenloos trappen? Als dat <70rpm is, leer dan eerst fietsen. 🤪
Zolang je niet te hard trapt zal het voor je knieën wel meevallen allemaal, en 90rpm op je stadsfiets is ook onzinnig, maar rond de 70 moet wel kunnen.
Met een elektrische fiets die boven de 25 niet ondersteunt zou 42-14 als zwaarste verzet voldoende moeten zijn. Bij een 37-622 band geeft cadans 70 een snelheid van 27,7km/u. Een hogere trapfrequentie is bovendien voordelig voor de actieradius. Maar als TS langzamer wil trappen / sneller wil kunnen zonder trapondersteuning / een opgevoerde fiets heeft, is een andere cassette met een kleinste kransje 11 een eenvoudiger eerste stap dan één of meer grotere voorbladen. Zet er dan wel gelijk ook een nieuwe ketting op want het is zonde om een nieuwe cassette te verslijten met een oude ketting. (Tenzij het een opschroef freewheel betreft, dan zou ik denk ik een heel nieuw crankstel monteren met 26-36-48 tandwielen, voorderailleur een stukje omhoog en de kettingkast eraf.)

Bijlagen