Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Goede inbussleutels, steeksleutels en schroevendraaiers? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Goede inbussleutels, steeksleutels en schroevendraaiers?

Speeder300 schreef:
di 17 dec, 2024 07:41
Verder ben ik niet zo gecharmeerd van de haakse bocht in een conventionele inbussleutel als er een hoop kracht op moet komen (dmv een serieus verlengstuk, bij het demonteren van een trapper) ik heb altijd het idee dat die kracht dan niet mooi volledig op het werkstuk komt, maar dat je scheef gaat, of dat de sleutel verbuigt.
Klopt. De "steel" loopt niet vlak langs de bout wat nodig is voor de beste overbrenging. Had daarom (na een eerste poging) de inbussleutel al afgeslepen en je voelt dat het dan wel al beter gaat - maar nog niet voldoende (ook omdat de sleutel van te zacht materiaal is gemaakt).

Park Tool en BBB (die laatste schijnt overigens ook nogal zacht te zijn) hebben een pedaalsleutel met een "vast" bitje er in i.p.v. een reguliere maar dan langere inbussleutel dus die snappen wel hoe het zou moeten werken.
Senior2 schreef:
di 17 dec, 2024 10:05
Zeker pedalen met alleen een inbus om los en vast te draaien preventief 2x per jaar even los maken en opnieuw invetten. Door schade en schande wijs geworden.
Daarom wilde ik ze ook los maken. Ze zitten er nu 6 maanden op. Normaal gaan ze bij mij 2-3 jaar mee.
Senior2 schreef:
di 17 dec, 2024 10:05
Zeker in de oudere gereedschapskisten willen nogal eens engelse maten zitten, en die zijn het net niet.
Het omgekeerde wil heel soms ook nog wel eens van pas komen: heb je een metrische maat inbus-bout-kop die al wat verkaaid is dan kan een Whitworth of American Fine dop nog wel eens nét genoeg houvast geven om de zaak te redden.
Of een torx bit erin slaan en daar een ratel op zetten.
RianGeenen schreef:
di 17 dec, 2024 09:41
Je kan ook naar de autogarage met fiets en vragen of ze even de prt prt, slagmoersleutel erop zetten. Als ze ook geschikte inbusbitjes hebben want van een goedkoop bitje blijft niks over in een slagmoersleutel.
Update: Ook de autogarage kreeg hem niet los met de luchtratel / slagmoersleutel en die knalt best wel (ik hield het pedaal vast). Ook na verwarmen met een verfafbrander ging het niet (terwijl de monteur zeker wist dat dit zou lukken). Hij lijkt wel vastgelast dus ik neem mijn verlies. De as is te hard om uit te boren denkt de monteur dus dat wordt bij het vervangen van het pedaal ook een andere crank of crankstel.
Helaas ik heb geen lompere ideeën. Na 6 maanden, dat verbaast me wel. Maargoed, nu moet je dus jammer genoeg een nieuw zilverkleurig Sugino/White industries/Velo Orange crankstel kopen, vervelend :)
Laatste redmiddel, misschien: Bitje of rechte imbussleutel in kop van bout plaatsen en verhitten met zware soldeerbout (of puntvlam van eengoede brander) en dan goede kant op losdraaien; door verhitten “schrikken” materialen en laten misschien los. Wel voldoende verhitten, zware bout nodig!
Wellicht, en hopelijk, ten overvloede: je hebt toch wel rekening gehouden met de draairichting van de draad? Als je ‘m met een luchtsleutel niet los krijgt dan zit hij écht vast.
En een korte dikke slang vanaf de compressor en dan de sleutel erop net voordat de compressor afslaat.
Maakt ook nogal wat uit.
6 Maanden, draad goed ingevet, en dan zo vast? Weet je echt zeker dat je de goede kant op draait?
Berger schreef:
di 17 dec, 2024 20:27
6 Maanden, draad goed ingevet, en dan zo vast? Weet je echt zeker dat je de goede kant op draait?
Ja. De draad is zelfs zichtbaar (steekt net door de crank) dus de monteur wist het ook zeker dat hij de goede kant op draaide.
Fedor schreef:
di 17 dec, 2024 20:32
Ja. De draad is zelfs zichtbaar (steekt net door de crank) dus de monteur wist het ook zeker dat hij de goede kant op draaide.
Een monteur is voor monteren, zeg maar vastdraaien.