Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Goede inbussleutels, steeksleutels en schroevendraaiers? - Forum Wereldfietser

Goede inbussleutels, steeksleutels en schroevendraaiers?

Ik moet een paar nieuwe inbussleutels, ringsteeksleutels en schroevendraaiers kopen om aan de fiets te sleutelen thuis en onderweg... Aangezien ik liever 1 keer wat meer uitgeef voor goede kwaliteit: heeft er iemand tips? Waar moet op gelet worden bij aankoop van dit gereedschap? Zijn er bepaalde materialen (Chroom-Vanadium?) beter dan andere? Zijn er verschillende hardheidsgraden of wat dan ook? Zijn bepaalde merken aanraders?

Een oudere inbussleutel (geen idee welk merk etc) die ik van mijn vader leende ziet er nu uit net zoals Leon in een ouder topic toonde:
Afbeelding
Dat wil ik dus vermijden met de nieuwe... :roll:
Je moet inderdaad wat meer uitgeven voor goed gereedschap.

Ga bijv. eens langs bij een goede automaterialenhandel. Deze leveren in de regel goed gereedschap waar de vakman dagelijks mee werkt.

Voorbeelden zijn merken als Gedore, Hazet, Facom of het zeer prijzige, maar goede, Snap On.

Vermijd de gereedschapslijnen bij de bouwmarkt of supermarkten. Bij dit gereedschap zal het er snel uit gaan zien zolas op je voorbeeldfoto..

Succes!!
Gerco schreef:Je moet inderdaad wat meer uitgeven voor goed gereedschap.

Ga bijv. eens langs bij een goede automaterialenhandel. Deze leveren in de regel goed gereedschap waar de vakman dagelijks mee werkt.

Voorbeelden zijn merken als Gedore, Hazet, Facom of het zeer prijzige, maar goede, Snap On.
Snap-on vindt je niet bij de automaterialenhandel, dat loopt via lokale verkopers die bij de bedrijven langsgaan

Stahlwille en PB is ook mooi.
Afbeelding
Ik ben hier wel tevreden over. Gekocht bij Cycle Trend Groningen. Via internet http://www.merkspul.nl/product_info.php?products_id=332
Setje van Pedro's gewoon ok
HX1 van Park tool
mooi setje van Pedro' s de Pro. In de workshop in gebruik.

Zelf heb ik een setje van Lifu, werkt al jaren goed.

Setje goede ringsteek sleutels is ook belangrijk, degelijk setje van de betere bouwmarkt is wel ok.

Setje goede schroevendraaiers als bv de Hazet of Pedro's

Bas
Bedankt voor alle antwoorden!
Met het lijstje merken dat genoemd is, moet ik toch vooruit kunnen in de lokale kleinhandel hoop ik.
Een goed multitool setje voor onderweg vind ik de Alien II van topeak. Compact, kwalitatief goed en de belangrijkste gereedschappen zitten er in.
Bedankt voor de tip Abacus, maar ik ben niet op zoek naar een multitool.
Ik wil alleen het gereedschap meenemen dat ik nodig heb voor mijn fiets, van goede kwaliteit, en niets anders. Fietsspecifiek materiaal zoals spaaksleutel en kettingpons heb ik al, los en compact, van goede kwaliteit. Nu moet ik gewoon nog mijn eigen inbus- (2,3,4,5,8mm), steeksleutels (8,10mm) en schroevendraaiers (kruis en plat, hoewel dat ook wel met zakmes lukt) kopen zodat ik niet steeds die van mijn vader moet lenen, wat toch vervelend is als hij zijn inbussleutels nodig heeft terwijl ik op tocht ben...
Voor het geval ik er iemand mee kan helpen: ik vond uiteindelijk inbussleutels van Facom bij Makro, in Eke. Ze hebben daar ook steeksleutels en ander gereedschap van Facom (maar geen 8x10mm steeksleutel helaas). In andere winkels in de buurt (regio Gent) kon ik geen van bovenvermelde merken vinden, maar ik heb ook niet iedere kleinhandel bezocht...

De inbussleutels zouden dus al in orde moeten zijn voor de komende 20 jaar :)
Voor onderweg gebruik ik de Alien II van Topeak, goed genoeg voor onderweg en erg compact en compleet. Hiermee kan ik onderweg mijn hele fiets de- en monteren!
Voor het onderhoud thuis gebruik ik voor de fiets alleen maar Parktool gereedschap.
Goedkope kwaliteit overleeft niet of is niet goed aan de maat waardoor je toch nog bv. de inbuszeskanten beschadigt.

Vincent.
Lasse, de inbussleutel die je ter illustratie plaatste is eigenlijk nog van best goede kwaliteit. de meeste baggersleutels raken eerder afgerond, breken gewoon af, of slopen de bout/schroefdraad als je zo enorm veel kracht zet. eigenlijk is het zo dat als je het voor elkaar krijgt een sleutel zo te wokkelen, je vele malen meer moment op de sleutel zet dan gebruikelijk is voor materiaal en gereedschap. (met andere woorden, tijd om degene die de bout zo vast heeft gedraaid eens flink met een momentsleutel om de (spreekwoordelijke) oren te slaan) Voor dit soort klussen ben je meestal beter af met een slagschroevendraaier of een combinatie ratel met bitje.

Zelf doe ik overigens alles met een mighty momentsleutel, een gedore doppenset met schroevendraaier handvat en ratel, een noname mini-rateltje voor de klusjes onderweg en een set bitjes die ik periodiek vervang. Kwa bitjes ben ik niet erg merkvast, meestal grijp ik iets uit de middenmoot omdat je die dingen toch regelmatig kwijtraakt of sloopt bij het klussen in en om het huis (Ik wel tenminste)