Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ortlieb Duffle bag 60L ervaringen? - Forum Wereldfietser

Ortlieb Duffle bag 60L ervaringen?

Ben bezig met de set-up voor mijn eerste fietsvakantie gepland in het voorjaar van 2025. De fiets betreft een Koga WorldTraveller Classic met Rohloffnaaf en tandriem. Ortlieb Back-Roller 40L als achtertassen en een Ortlieb ultimate 6 stuurtas. Het totale gewicht aan bagage + tassen is 23,5kg. Qua volume dienen er echter nog 1 of meerdere tassen bij te komen.

Het plan is om zonder voortassen te gaan maar wel met een tas op de bagagedrager. Een Ortlieb Rack pack van 31L is te klein, de spullen exclusief tent passen er net in maar de tas is niet goed meer op te rollen, bovendien is er in geen plek meer voor boodschappen.

Nu overweeg ik om i.p.v. de Ortlieb rack pack 31L een Ortlieb duffle bag van 60L te nemen en deze in de lengterichting op de bagagedrager te plaatsen. De tent blijft dan nog steeds buiten de tassen. Het volume verdubbeld dan en naar mijn inschatting zou dat voldoende moeten zijn inclusief ruimte voor boodschappen.

Ik zie op dit forum bijna nergens de duffle bag genoemd worden dus ik vroeg mij af of er mensen zijn met ervaring met deze tas en/of een soortgelijke setup?
Het puzzelen voor een setup is al een deel van de voorpret! :D

Maar, waar gaat de reis heen?
Hoe lang?
En over welke ondergrond?

100 L voor bagage is best riant trouwens. Upload eens een foto van je huidige setup.
Wat is de reden dat je met zoveel volume/gewicht niet gewoon met voortassen wil fietsen?
jwkeij schreef:
za 14 dec, 2024 16:07
Het puzzelen voor een setup is al een deel van de voorpret! :D

Maar, waar gaat de reis heen?
Hoe lang?
En over welke ondergrond?

100 L voor bagage is best riant trouwens. Upload eens een foto van je huidige setup.
- De bedoeling is in het voorjaar rondje Nederland en in het najaar de groene route vanaf de middellandse zee.
- Ongeveer 20 dagen per trip
- Ondergrond is meestal geasfalteerd en goed berijdbaar.
Storm schreef:
za 14 dec, 2024 16:08
Wat is de reden dat je met zoveel volume/gewicht niet gewoon met voortassen wil fietsen?
Gewicht duffle bag is 1180 g en gewicht voortassen+lowrider is 2000 g. Ook lijkt me het niet zo fijn om met voortassen te fietsen, minder zicht op de weg en kans op stoten, heb er echter geen ervaring mee.
Ik denk dat je makkelijk 820 gram op je bagage kunt besparen. En dat de gewichtsverdeling een stuk prettiger is. Je kunt toch gewoon blijven zien wat er zich voor je afspeelt met voortassen?
Overweeg anders fork packs, 5.8l per pack. Tent op je bagagedrager en serieus kijken of er niet nog wat te bezuinigen valt op die 23,5kg.
Klinkt niet als een onmogelijke opgave.
Een 'klassieke' setup met voor- en achtertassen + stuurtas ligt dan wel voor de hand. en kan je véél in kwijt.
Tent kan dat los in de lengterichting op de achterdrager.

2x12,5L voortassen
2x20L achtertassen
1x6 stuurtas
Daar moet je toch een heel eind mee komen.
En mocht dat nog niet genoeg zijn: Ortlieb heeft ook een RackPack van 24 of 31L
23,5 kg is wel écht serieus veel bagagegewicht.
Een lowrider met voortassen vind ik zelf niet onaardig fietsen. Beter dan alles achterop. (is persoonlijk)

Edit: aanvulling: post eens je paklijst in het Paklijst-Topic. Kunnen mede forumleden met je meekijken of er iets te besparen valt op gewicht en functionaliteit.
Storm schreef:
za 14 dec, 2024 16:23
Ik denk dat je makkelijk 820 gram op je bagage kunt besparen. En dat de gewichtsverdeling een stuk prettiger is. Je kunt toch gewoon blijven zien wat er zich voor je afspeelt met voortassen?
Overweeg anders fork packs, 5.8l per pack. Tent op je bagagedrager en serieus kijken of er niet nog wat te bezuinigen valt op die 23,5kg.
Ik kom aan de 23,5kg via een zorgvuldige afweging tussen comfort en gewicht en kan/wil hier niet verder op bezuinigen. Het laatste stapje is de set-up wel/geen voortassen en/of tas achterop. Ik denk dat als ik wel voor voortassen zou kiezen er evengoed een (kleinere) tas op bagagedrager nodig is.
Prima, dat is jouw keuze.
Dan zou ik gewoon de tent achterop nemen en voortassen.
Als je zicht op de weg zo belangrijk vindt, dan is een stuurtas juist onhandiger dan voortassen. Bovendien fiets je vooral op asfalt, dan zou ik me er helemaal niet druk om maken.
Storm schreef:
za 14 dec, 2024 16:44
Prima, dat is jouw keuze.
Dan zou ik gewoon de tent achterop nemen en voortassen.
Als je zicht op de weg zo belangrijk vindt, dan is een stuurtas juist onhandiger dan voortassen. Bovendien fiets je vooral op asfalt, dan zou ik me er helemaal niet druk om maken.
Ik denk dat je goede argumenten hebt. Dat het onhandig fietsen is met voortassen zit misschien wel onterecht tussen mijn oren en het fietsen met stuurtas heb ik al ervaren dat dit best wel wat zicht wegneemt.
jwkeij schreef:
za 14 dec, 2024 16:30
23,5 kg is wel écht serieus veel bagagegewicht.
Een lowrider met voortassen vind ik zelf niet onaardig fietsen. Beter dan alles achterop. (is persoonlijk)

Edit: aanvulling: post eens je paklijst in het Paklijst-Topic. Kunnen mede forumleden met je meekijken of er iets te besparen valt op gewicht en functionaliteit.
Zal binnenkort mijn paklijst in het paklijst-topic posten.
Gewicht op voorwiel is juist prettig, voor balans en stabiliteit, Bovendien is de bedoeling dat je vooruit kijkt en om je heen om te genieten, je kijkt niet naar beneden, dus uitzicht wordt ook niet belemmerd, zeker op asfalt.
Ervaring leert dat je heel gauw teveel meesleept en zeker voor 3 weken onderweg is niet zoveel nodig. 60 Liter voor een tas achterop???
Thijf schreef:
za 14 dec, 2024 16:38

Ik kom aan de 23,5kg via een zorgvuldige afweging tussen comfort en gewicht en kan/wil hier niet verder op bezuinigen.
Een comfort-aspect dat je m.i. niet uit het oog mag verliezen, is dat je elke kilogram ook bergop bijhebt.
De Groene Weg is niet zwaar vergeleken met veel andere fietsroutes in Frankrijk, maar vlak is die route ook niet. Op enkele uitzonderingen na (en met als grote uitzondering het traject door de Ardennen, mocht je dat nemen) zijn de hellingen niet erg lang of steil, maar er zijn wel véél hellingen. In mijn ervaring begint het gewicht van de bagage dan te wegen. Maar dat ben ik maar,
Ik snap het niet helemaal. Je voortassen hangen aan je voorvork. Waarom kan je dan niet goed meer kijken?

Ik fietst sinds kort met ortlieb XL tassen van 70 liter de 2. Makkelijk om lichte maar grote dingen mee te nemen. Ik had een Exped slaapmat . Was klein, maar kon er niet lekker op slapen. Heb nu een sea to summit slaapmat. Beter maar groter.

Ik neem ook altijd een rugzak mee. Voor wandelen en boodschappen.

Mario
Met zoveel bagage zou ik zeker met voortassen gaan rijden. Dat fietst zoveel fijner dan alles achterop, en dat zou wel eens kunnen gaan zwabberen. In het begin rijdt het heel vreemd, maar na een uur voel je dat nog nauwelijks.
Of, als je echt veel wilt meenemen, een bagagekar natuurlijk. Hebben wij ook gedaan toen we met 3 kleine kinderen op pad gingen, dan ontkom je er niet aan...
supermario schreef:
zo 15 dec, 2024 00:19
Ik snap het niet helemaal. Je voortassen hangen aan je voorvork. Waarom kan je dan niet goed meer kijken?

Ik fietst sinds kort met ortlieb XL tassen van 70 liter de 2. Makkelijk om lichte maar grote dingen mee te nemen. Ik had een Exped slaapmat . Was klein, maar kon er niet lekker op slapen. Heb nu een sea to summit slaapmat. Beter maar groter.

Ik neem ook altijd een rugzak mee. Voor wandelen en boodschappen.

Mario
Niet goed kunnen kijken is een misvatting van mijn kant, heb dit eerder al gecorrigeerd in dit topic.

Ik heb een afweging gemaakt tussen comfort en gewicht en kom dan uit op ongeveer 23,5 kg dat is inclusief Ortlieb achtertassen, stuurtas, rack-pack 31L, Nordisk Oppland 2 SI tent van 3kg (sterker doek dan de LW), origineel grondzeil van 600g, slaapmat NeoAir XLite NXT max Large, slaapzak Lowland ranger lite, stoel Helinox chair one (wil ik niet missen), thermosfles 1L, Trangia stove 27 om maar eens de zwaarste items te noemen.

Dat kan allemaal veel lichter maar duurzaamheid en comfort zijn voor mij net zo belangrijk als fietscomfort. Wat ik als rookie zijnde niet snap is dat er, in het algemeen, zoveel belang wordt gehecht aan gewicht. Op youtube staan genoeg video's van vakantie/wereldfietsers met veel bepakking, variërend van drones, video filmapparatuur, laptops etc. Ik zou er haast onzeker van worden.
Gelijk heb je. Ik fiets met 2 achtertassen en 2 voortassen met stuurtas en tent achter op.

Ik kom ongeveer uit op 20kilo. Goed slapen mag best wat wegen.

Mario
Het belangrijkste is dat je gaat fietsen. Je hebt een goede route uitgekozen voor een eerste fietsvakantie. Mocht je deze vorm van reizen bevallen, dan kun je er zonder meer van uitgaan dat je de volgende keer met vele kilo's minder op stap zult gaan, o.m. een andere tent en zonder duffle bag. Comfort is namelijk omgekeerd evenredig aan het meegetorste gewicht. Je zult niet de eerste zijn die onderweg een deel van de spullen in een doos weer naar huis stuurt.

Ook bij de Youtubers zie je een dergelijke ontwikkeling naar mate ze meer kilometers weggetrapt hebben. Naast al hun videoapparatuur hebben ze altijd wel kritisch naar hun gewicht gekeken, vaak zijn er ook 'packing' video's. Kijk ook eens ter inspiratie:

Thijf schreef:
zo 15 dec, 2024 10:22
Wat ik als rookie zijnde niet snap is dat er, in het algemeen, zoveel belang wordt gehecht aan gewicht.
Fiets eens een viaduct of brug op, en doe het daarna nog eens met een kind van 7 achterop. Herhaal tien keer, en je begint het belang van gewicht waarschijnlijk wel te begrijpen.
Dat wil niet zeggen dat je niet je eigen keuzes mag maken. Ik lees op dit forum ook weleens dat je binnen Europa met alleen achtertassen toe zou moeten kunnen, enzovoort. Je moet niks, het is jóuw vakantie. Ik fiets – al jarenlang, dus ik weet wat ik mezelf aandoe :wink: – met ongeveer hetzelfde bagagegewicht als jij (Ortlieb Classic front- en backrollers, stuurtas, zadeltasje en tent op de achterdrager) en kom daar onder andere best mee de Pyreneeën over. Met minder gewicht zou dat wel aanzienlijk makkelijker gaan. Het gewicht zit onder meer in een zware (lekker ruime!) tent, foto-apparatuur, en uitrusting die je tegenwoordig veel lichter zou kunnen kopen. Maar ja, mijn slaapmat (bijna 20 jaar oud) en het brandertje van mijn ouders (ik gok rond de 50 jaar oud) doen het nog prima, dus waarom nieuw kopen?
Ik denk dat je kiest voor een verstandige aanpak door eerst eens een rondje Nederland te gaan fietsen. (En daarvóór eerst eens een weekendje weg, als je dat niet al gedaan hebt, is ook geen slecht idee.) Ook daarin kom je vast voldoende klimmetjes tegen om een beetje te gaan voelen wat het effect van je bagagegewicht is, en je leert welke spullen wellicht overbodig zijn. Die kun je dan op de Groene Weg mooi thuislaten! Het terugsturen van spullen, zoals door -Daan- vermeld, wordt naar mijn idee vooral gedaan door mensen die nog nooit twee dagen achtereen op een fiets gezeten hebben en dan naar Rome gaan fietsen met een uitrusting waarvan een verkoper in de buitensportzaak ze verteld heeft dat ze die nodig hebben.

Veel fietsplezier gewenst alvast!

Carl