door
fl78 » wo 11 dec, 2024 23:53
Update. Fietsenmaker is geen contact meer geweest. Na mij blijken er nog een paar incidenten te zijn geweest met zijn werkwijze.
De handelaar/fietsenzaak welke deze fiets als nieuw heeft verkocht heeft ook nergens meer op gereageerd.
Een derde partij welke niet publiekelijk genoemd gaat worden. Heeft een groot deel van de schade vergoed. De wielset/banden mocht die behouden. De uiteindelijke schade liggen ergens in de 200,- / 250,- nu voor mijzelf. Niet leuk maar kan er mee leven.
Het frame en voorvork hadden op meerdere punten schade aan de achterbrug ligt overduidelijk bij de fietsenmaker. Schade aan frame rondom trapas en schade aan voorvork liggen mogelijk ook daar, en die waren eveneens ernstig te noemen. Hoe dan ook vroeg of laat was dit mis gegaan. Op de achterbrug was al een deel waar een las liep gescheurd wat amper zichtbaar was. Enkel met zeer fel licht, heb de fiets bereden met feitelijk een gescheurde las op de achterbrug.
In een theoretische casus werd gesteld, met bepakking bergaf dus met snelheid had dit fataal af kunnen lopen. De fietsenmaker had gesteld dat hij daar voor verzekerd was. En zag het probleem niet, bizarre nasmaak geeft dat.
Heb genoeg verstand van fietsen, had al een vermoeden dat deze fiets niet meer veilig was. Door prive omstandigheden liet ik de fietsenmaker op de spreekwoordelijke hoek het doen wat deze gevolgen had. Had ik dit zelf kunnen doen? Ja met geduld van onderuit de bout uit boren met degelijk gereedschap en niet action materiaal welke naar het schijnt de fietsenmaker deed gebruiken. Kwamen we bij toeval later achter.
Verder niet laten leiden door nostalgie van de ouderwetse fietsenmaker op de hoek dat werkt helaas niet meer. Immers Jan en alleman kan fietsenmaker worden het is geen beschermd beroep immers. Verder eerder aan de bel trekken bij bekenden wanneer het even allemaal niet loopt.
Deze fietsenmaker is wel in staat om degelijk werk te leveren wanneer HIJ daar in zin heeft. En wat HIJ leuk vind om te repareren/maken. Maar zo werkt het niet je levert altijd kwaliteit of zoek iets anders om te doen. Dat fietsen maken lijkt hij meer nood gedwongen te moeten doen om te kunnen leven. Wijze les voor mij en bedankt voor ieder zijn mening.
Aankomende jaar ga vanuit een MTB een mooie reis fiets bouwen.