Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hoe verantwoord is dit nog? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

hoe verantwoord is dit nog?

Waarom ga je met je 'kapotte' fiets niet langs bij een CUBE-dealer om de schade te laten bekijken? Zij als expert kunnen een goede inschatting maken van de schade aan het frame. Advies hier op het forum is als koffiedik kijken...
*david* schreef:
ma 07 okt, 2024 11:54
Advies hier op het forum is als koffiedik kijken...
Ik zie eigenlijk best wat goede tips in dit topic.
Er worden meer dan prima advies gegeven. Het is een paar dagen geleden dat tot de ontdekking kwam wat er gebeurd is. Daar gaat een weekend over heen. De fietsenmaker is aangesproken eind vorige week. Erkent deels dat het gebeurd is heeft daarna alle schuld buiten zich gelegd.

Dan ga ik inderdaad vandaag de mogelijkheiden bespreken hoe nu verder. En het is duidelijk dat het frame min of meer klaar is. Is al bekeken door meerdere mensen die het op dit punt waar ook nog een montage punt voor de standaard zit, riskant. Dan kan er een zogenaamde Cube expert naar kijken. Wederom tegen werkplaats tarief wat verder logisch is. Heeft weining nut nu, verder is Cube meer bezig met aantallen dan kwaliteit. En dat laatste is geheel mij eigen mening.

Er is geen werkbon, geen factuur, geen branche organisatie, en een fietsenmaker welke naar waarschijnlijkheid niet zal meewerken aan wat dan ook. Dan gaat het een heel lastige zaak worden die meer zal kosten dan zal opleveren. Niet alleen in financiële termen maar ook de moeite tijd en energie.

Verder kan iedereen zich fietsenmaker noemen, goede reviews hebben pas als het mis gaat weet je waar je staat. Voor nu is dit leer geld van een aantal honderden euros. Had net zo goed een 520 touring kunnen bestellen bij Decathlon...
Er valt me net nog een vrij ludieke “oplossing” in: je hebt tegenwoordig handige kleine slijptollen op accu, dus als je fietsenmaker blijft volhouden dat zo’n snee in een fietsframe geen wezenlijke invloed heeft op de stabiliteit dan stap je met je flex z’n showroom in en past daar zo links en rechts een paar frames lichtjes aan. Moet je eens kijken hoe snel hij zijn mening bij wil stellen :D .

Voor de duidelijkheid; niet doen, deze “oplossing” werd slechts voor “lering en vermaeck” aangedragen :wink: .
Speeder300 schreef:
di 08 okt, 2024 07:57
Er valt me net nog een vrij ludieke “oplossing” in: je hebt tegenwoordig handige kleine slijptollen op accu, dus als je fietsenmaker blijft volhouden dat zo’n snee in een fietsframe geen wezenlijke invloed heeft op de stabiliteit dan stap je met je flex z’n showroom in en past daar zo links en rechts een paar frames lichtjes aan. Moet je eens kijken hoe snel hij zijn mening bij wil stellen :D .
Er worden ook minder goede tips gegeven in dit topic :lol: :lol:
Naar mijn weten is het frame op het bewuste punt massief en zal daarom nu niet significant verzwakt zijn. Oftewel het frame kan gewoon gebruikt worden en zal niet zomaar doormidden breken!

Neemt natuurlijk niet weg dat de bewuste fietsenmaker erg nalatig is geweest om deze fout niet te vermelden bij het ophalen van de fiets en meteen met jou tot een goede oplossing te willen komen.

Persoonlijk zou ik de fiets gewoon in gebruik nemen en een schadevergoeding eisen van +- €250
Over de slijpschijf is zeker nagedacht laten we het houden dat daar niet mee ga beginnen.

Of het nu wel of niet kan blijft lastig. De Cube heeft een limit van 100 kilogram draagvermogen. Inclusief bagage dat is niet heel veel een max trek vermogen, dus fietskar van niet meer dan 30 kilo. Ondanks dat het massief aluminium is zit er al een zwakte door dat de borging voor de standaard er doorheen gaat.

Er is veel geweld gebruikt, in hoeverre nodig. Om die bout eruit te krijgen en dan ook nog met een slijpschijf het frame een beetje bijgeschaafd.

Dan komt ook nog eens de voorvork om de hoek kijken omdat inderdaad naar de gehele fiets is gekeken en ook daar is het mis. Hoe het allemaal kan geen idee. De fiets heeft anderhalve week bij deze fietsenmaker gestaan voor een bout die dol was gedraaid. En een slagje in het voorwiel welke ook niet eens gedaan.

De fietsenmaker heeft maling eraan en voor hem lijkt het einde discussie. Zeer rigide en haalde alles erbij behalve zichzelf. Heb geen rechtsbijstand en je recht krijgen is een ding je geld een ander verhaal. Mij is duidelijk verteld dat dit een lang en onzeker traject gaat worden. Vooral vanwege de houding van deze fietsenmaker.

Je moet met een fijn gevoel op je fiets stappen vooral als je lange tochten maakt dat gevoel is bij deze fiets compleet weg. Verkopen kan maar doe dat niet omdat het gewoon zelf niet vind maken dat willens en wetens te doen. Het houd voor deze fiets helaas op. Althans het frame en voorvork.

En ben inmiddels zonder haast kijkende naar iets anders. De hele gang van aanschaf tot dit was niet fijn en lokaal zijn de meeste fietsenmakers niet echt zo,n geweldige keus begin ik te merken. Zodoende leert men helaas.
Update. Fietsenmaker is geen contact meer geweest. Na mij blijken er nog een paar incidenten te zijn geweest met zijn werkwijze.

De handelaar/fietsenzaak welke deze fiets als nieuw heeft verkocht heeft ook nergens meer op gereageerd.

Een derde partij welke niet publiekelijk genoemd gaat worden. Heeft een groot deel van de schade vergoed. De wielset/banden mocht die behouden. De uiteindelijke schade liggen ergens in de 200,- / 250,- nu voor mijzelf. Niet leuk maar kan er mee leven.

Het frame en voorvork hadden op meerdere punten schade aan de achterbrug ligt overduidelijk bij de fietsenmaker. Schade aan frame rondom trapas en schade aan voorvork liggen mogelijk ook daar, en die waren eveneens ernstig te noemen. Hoe dan ook vroeg of laat was dit mis gegaan. Op de achterbrug was al een deel waar een las liep gescheurd wat amper zichtbaar was. Enkel met zeer fel licht, heb de fiets bereden met feitelijk een gescheurde las op de achterbrug.

In een theoretische casus werd gesteld, met bepakking bergaf dus met snelheid had dit fataal af kunnen lopen. De fietsenmaker had gesteld dat hij daar voor verzekerd was. En zag het probleem niet, bizarre nasmaak geeft dat.

Heb genoeg verstand van fietsen, had al een vermoeden dat deze fiets niet meer veilig was. Door prive omstandigheden liet ik de fietsenmaker op de spreekwoordelijke hoek het doen wat deze gevolgen had. Had ik dit zelf kunnen doen? Ja met geduld van onderuit de bout uit boren met degelijk gereedschap en niet action materiaal welke naar het schijnt de fietsenmaker deed gebruiken. Kwamen we bij toeval later achter.

Verder niet laten leiden door nostalgie van de ouderwetse fietsenmaker op de hoek dat werkt helaas niet meer. Immers Jan en alleman kan fietsenmaker worden het is geen beschermd beroep immers. Verder eerder aan de bel trekken bij bekenden wanneer het even allemaal niet loopt.

Deze fietsenmaker is wel in staat om degelijk werk te leveren wanneer HIJ daar in zin heeft. En wat HIJ leuk vind om te repareren/maken. Maar zo werkt het niet je levert altijd kwaliteit of zoek iets anders om te doen. Dat fietsen maken lijkt hij meer nood gedwongen te moeten doen om te kunnen leven. Wijze les voor mij en bedankt voor ieder zijn mening.

Aankomende jaar ga vanuit een MTB een mooie reis fiets bouwen.
fl78 schreef:
wo 11 dec, 2024 23:53
Een derde partij welke niet publiekelijk genoemd gaat worden. Heeft een groot deel van de schade vergoed. De wielset/banden mocht die behouden. De uiteindelijke schade liggen ergens in de 200,- / 250,- nu voor mijzelf. Niet leuk maar kan er mee leven.
Dat is wel heel vaag. Je hoeft geen naam te noemen maar hoe kan een partij enige zonder betrokkenheid bij de zaak een deel van de schade vergoeden? Of is het coulance van Cube geweest? Maar dan moest je wel de wielen inleveren?
Fedor schreef:
do 12 dec, 2024 12:29
fl78 schreef:
wo 11 dec, 2024 23:53
Een derde partij welke niet publiekelijk genoemd gaat worden. Heeft een groot deel van de schade vergoed. De wielset/banden mocht die behouden. De uiteindelijke schade liggen ergens in de 200,- / 250,- nu voor mijzelf. Niet leuk maar kan er mee leven.
Dat is wel heel vaag. Je hoeft geen naam te noemen maar hoe kan een partij enige zonder betrokkenheid bij de zaak een deel van de schade vergoeden? Of is het coulance van Cube geweest? Maar dan moest je wel de wielen inleveren?
Omdat dit evengoed een openbaar forum is. Cube heeft niets van coulance gedaan, even duidelijk daarin zijn.

Familie mag je het bijna noemen met eigen zaak buiten Nederland dat weer wel. heeft ook geprobeerd garantie te claimen maar bakzeil gehaald. En heeft de helft van de schade vergoed omdat de situatie vervelend vind. Fiets mocht die houden met nadrukkelijke wens dat het frame niet meer gebruikt word. Helemaal mee eens, fiets is uit elkaar gehaald bruikbare onderdelen gaan in opslag.

Mij is al vaker aangeboden geweest om een fiets vanuit hun te krijgen. Na de situatie met deze fiets is dat ook gebeurd ze hebben gewoon een fiets opgestuurd waar hun van dachten dat die mij goed deed passen. Op persoonlijk vlak vind dat gewoon lastig.

Dus heel duidelijk Cube/fietsenzaak/fietsenmaker hebben hier verder geen rol ingespeeld.
Hier een voorbeeld hoe je een schroef losmaakt. Kijk eerst op youtube. Staan veel vb over schroeven.


https://youtube.com/shorts/8UJ4wNaY7gM? ... DmEX3rtrgB

Mario