Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Enviole vs Shimano nexus 5 - Forum Wereldfietser

Enviole vs Shimano nexus 5

De Shimano nexus 5 is op dit forum nog niet veel besproken geweest. Het is een redelijk recente naaf van Shimano en is speciaal ontwikkeld voor elektrische fietsen met middenmotor.

Tegenwoordig is de enviolo erg populair bij elektrische fietsen. Ergens wel logisch want hij is zeer onderhoudsarm en kan tegen de stress die geleverd wordt door de motor. De traditionele naaiversnellingen hadden naar het schijnt wat problemen met de constante stress van een middenmotor. Maar daar is nu dus de Shimano nexus 5 voor ontwikkeld.

Persoonlijk heb ik een sterke voorkeur als het over deze twee opties gaat. Ik zou namelijk vrij resoluut voor de nexus 5 kiezen. Dit heeft alles te maken met comfort. Wij bezitten een fiets met een nexus 5 naaf en het bevalt ons tot heden zeer goed. Ik heb ook redelijk wat ervaring met de enviolo en heb het helaas geen enkele keer echt fijn gevonden om mee te rijden. De Shimano schakelt gewoonweg veel sneller en soepeler.

Toch wordt de enviolo aangeprezen door vele als de betere (maar ook veel duurdere) optie.


Ik zou graag jullie mening hierover horen.
Ik besef dat deze twee naven vooral gebruikt worden op elektrische fietsen.
En dan ook nog eens op elektrische fietsen die meer dagelijks dan voor de vakantie worden ingezet.
Grandonneur schreef:
ma 09 dec, 2024 17:46
En dan ook nog eens op elektrische fietsen die meer dagelijks dan voor de vakantie worden ingezet.
Meer inderdaad. Maar niet uitsluitend. Ik zie steeds meer mensen die met hun elektrische fiets op vakantie gaan. Daarbij zijn er natuurlijk ook mensen die vele kilometers maken voor hun woon/werk verkeer.
Enviolo hoor er echt niks fatsoenlijk over. Korte levensduur, trapt zwaar en niet echt goedkoop te noemen. Die Shimano 5 doet mij denken aan een Sram P5 cargo die werden toen nog weleens op bakfietsen gemonteerd. Want elektrisch fietsen bestond pas amper. Hoop het die dingen Kunnen best wel wat verduren.
fl78 schreef:
ma 09 dec, 2024 19:15
Enviolo hoor er echt niks fatsoenlijk over. Korte levensduur, trapt zwaar en niet echt goedkoop te noemen. Die Shimano 5 doet mij denken aan een Sram P5 cargo die werden toen nog weleens op bakfietsen gemonteerd. Want elektrisch fietsen bestond pas amper. Hoop het die dingen Kunnen best wel wat verduren.
Van de korte levensduur heb ik nog niet veel gehoord over enviolo. Kan me wel voorstellen dat het handvat om de versnellingen te regelen snel slijt of kapot kan gaan. Omdat je toch soms enorm eraan moet sleuren om te kunnen schakelen.
Dat is ook de hoofdreden waarom ik er geen voorstander voor ben.

De enviole heeft daarentegen wel een groter bereik dan de nexus 5. Maar met een motor zie ik daar niet direct een probleem.
Onze huidige longtail heeft een bosch cargo line 85nm motor. Die gaat zonder enige moeite de brug op.

Maar van de korte levensduur verschiet ik wel. Want het wordt verkocht alsof je er nooit onderhoud aan hebt. En dat hij minstens 100000km mee zou moeten gaan. Een eenmalige investering dus (volgens de verkopers toch).
Shorttrack schreef:
ma 09 dec, 2024 20:12
fl78 schreef:
ma 09 dec, 2024 19:15
Enviolo hoor er echt niks fatsoenlijk over. Korte levensduur, trapt zwaar en niet echt goedkoop te noemen. Die Shimano 5 doet mij denken aan een Sram P5 cargo die werden toen nog weleens op bakfietsen gemonteerd. Want elektrisch fietsen bestond pas amper. Hoop het die dingen Kunnen best wel wat verduren.
Van de korte levensduur heb ik jou niet veel gehoord over enviolo. Kan me wel voorstellen dat het handvat om de versnellingen te regelen snel slijt of kapot kan gaan. Omdat je toch soms enorm eraan moet sleuren om te kunnen schakelen.
Dat is ook de hoofdreden waarom ik er geen voorstander voor ben.

De enviole heeft daarentegen wel een groter bereik dan de nexus 5. Maar met een motor zie ik daar niet direct een probleem.
Onze huidige longtail heeft een bosch cargo line 85nm motor. Die gaat zonder enige moeite de brug op.

Maar van de korte levensduur verschiet ik wel. Want het wordt verkocht alsof je er nooit onderhoud aan hebt. En dat hij minstens 100000km mee zou moeten gaan. Een eenmalige investering dus (volgens de verkopers toch).
Intern wil het weleens meegaan dan raak je een aantal versnellingen kwijt en mag de naaf naar de specialist. Zwaardere elektrische cargo fietsen hebben hier natuurlijk meer last van dan de gewone elektrische fiets.

Pin mij er niet op vast maar de Enviolo shifter kan je vervangen voor de Rohloff shifter/versteller wat beter werkt en veel langer meegaat naar het schijnt. Bereik zal inderdaad niet veel uitmaken. Zie ook trouwens nog weleens Nexus 3 in elektrische fietsen (goedkopere modellen/voorwiel motor) dat werkt ook goed en bovenal zijn kosten van vervanging van de naaf ook niet echt duur te noemen. Heb de combinatie nog niet voorbij zien komen met midden motor, maar in de toekomst zal die vraag vast gesteld gaan worden richting mij.
Nexus 3, Nexus 7 of Nexus 8 mogen niet in combinatie met een zware middenmotor dus dan kom je al snel bij Enviolo of Nexus 5

Voor een stadsfiets beide een prima naaf maar aangezien dit het Wereldfietser forum is naar mijn idee geen optie voor een reisfiets.

De shifters gaan bijna nooit kapot bij Enviolo (soms de indicator bij het oude type hendel), wel gaan de Enviolo naven bij zwaardere belasting (bij veel heuvelachtig rijden en/of een krachtige middenmotor) vaak kraken en krijgen ze speling. Het nadeel is dat je het binnenwerk niet los kan vervangen en dan een compleet nieuwe naaf moet inspaken wat compleet toch al snel 400-500 euro kost.

De gemiddelde levensduur van een Enviolo naaf is 25.000 km en een Rohloff naaf gaat zeker 5 tot 10 keer zo lang mee. Dus op de lange termijn is de enviolo naaf een dure optie.

En zet vooral de motor eens uit en ervaar hoeveel interne weerstand de Enviolo naaf heeft..

Over de Nexus 5 naaf verschillen de meningen, hij loopt lichter als een Enviolo naaf maar is zeker niet zo degelijk en storingsvrij als een Rohloff naaf.

Als wereldfietser zou ik voor een derailleur gaan en bij extra budget voor Rohloff of Pinion.
En toch word Nexus 3 gebruikt in combinatie met midden motors, Bafang. Vond het even interessant om naar te zoeken. Zelf nooit zoiets dergelijks gebouwd of vraag naar gehad. Het lijkt wel te werken.

Met Enviolo heb daar geen goede resultaten van gezien. Naven die tussen de 2500/3000km er mee deden stoppen. Slippen in versnellingen de shifter welke problemen geeft etc. Moet wel zeggen dat deze naven altijd in gebruik waren met cargo fietsen/bakfietsen en behoorlijk zwaar belast worden en dan praten we niet over een type Babboe met twee kindjes erin. Toch vind dat niet mag falen in zulke situaties ze worden in de markt gezet als de beste optie.
fl78 schreef:
ma 09 dec, 2024 22:52
Toch vind dat niet mag falen in zulke situaties ze worden in de markt gezet als de beste optie.
Dat is wat ik zo raar vind. Ik moest 600 euro bij betalen als ik voor de enviolo optie zou gekozen hebben op mijn lontail. De nexus 5 was standaard uitgerust. Maar de fietsenmaker zat er echt wel wat op te hameren dat we zeker de enviolo moesten nemen. Want die gaan nooit stuk dus hoef je daar nooit meer naar om te kijken.

Als je dan ineens hoort dat je naaf kapot is zou ik me enorm bedrogen voelen.
John Jongerius schreef:
ma 09 dec, 2024 22:15

Over de Nexus 5 naaf verschillen de meningen, hij loopt lichter als een Enviolo naaf maar is zeker niet zo degelijk en storingsvrij als een Rohloff naaf.

Als wereldfietser zou ik voor een derailleur gaan en bij extra budget voor Rohloff of Pinion.
De modellen van fiets die wij willen kopen komen enkel met nexus 5 of enviolo. Het gaat over een 3 wieler bakfiets. We hadden er al een (babboe) maar die is afgekeurd en moeten dus iets nieuws kopen. Maar we gaan elk jaar op vakantie met die fiets. En aangezien we volgend jaar wat in heuvelachtig gebied willen fietsen willen we ook de "beste optie" als naaf.

We fietsen nu al sinds februari met een nexus 5 naaf op de longtail. En die schakelt (zoals ik eigenlijk van eender welke naaf verwacht) nog altijd als nieuwe. Super soepel en secuur dus.

Dat kan ik helaas niet zeggen van de fietsen met enviolo naaf waar ik in het verleden op gefietst heb. Secuur schakelen ze wel. Er is immers geen tandwiel waar ze in moeten vallen. Maar voor de handpalm is het toch niet zo prettig vind ik. Ben er nog altijd niet achter hoe je nu moet schakelen zonder dat het super stroef gaat. Soms stroef en soms ineens wel heel soepel.
Shorttrack schreef:
ma 09 dec, 2024 23:51
John Jongerius schreef:
ma 09 dec, 2024 22:15

Over de Nexus 5 naaf verschillen de meningen, hij loopt lichter als een Enviolo naaf maar is zeker niet zo degelijk en storingsvrij als een Rohloff naaf.

Als wereldfietser zou ik voor een derailleur gaan en bij extra budget voor Rohloff of Pinion.
De modellen van fiets die wij willen kopen komen enkel met nexus 5 of enviolo. Het gaat over een 3 wieler bakfiets. We hadden er al een (babboe) maar die is afgekeurd en moeten dus iets nieuws kopen. Maar we gaan elk jaar op vakantie met die fiets. En aangezien we volgend jaar wat in heuvelachtig gebied willen fietsen willen we ook de "beste optie" als naaf.

We fietsen nu al sinds februari met een nexus 5 naaf op de longtail. En die schakelt (zoals ik eigenlijk van eender welke naaf verwacht) nog altijd als nieuwe. Super soepel en secuur dus.

Dat kan ik helaas niet zeggen van de fietsen met enviolo naaf waar ik in het verleden op gefietst heb. Secuur schakelen ze wel. Er is immers geen tandwiel waar ze in moeten vallen. Maar voor de handpalm is het toch niet zo prettig vind ik. Ben er nog altijd niet achter hoe je nu moet schakelen zonder dat het super stroef gaat. Soms stroef en soms ineens wel heel soepel.
Een Enviolo naaf schakelt het soepelst als je rustig door trapt tijdens het schakelen (dus niet onder zware belasting maar ook niet de pedalen stil houden).
Shorttrack schreef:
ma 09 dec, 2024 23:44
fl78 schreef:
ma 09 dec, 2024 22:52
Toch vind dat niet mag falen in zulke situaties ze worden in de markt gezet als de beste optie.
Dat is wat ik zo raar vind. Ik moest 600 euro bij betalen als ik voor de enviolo optie zou gekozen hebben op mijn lontail. De nexus 5 was standaard uitgerust. Maar de fietsenmaker zat er echt wel wat op te hameren dat we zeker de enviolo moesten nemen. Want die gaan nooit stuk dus hoef je daar nooit meer naar om te kijken.

Als je dan ineens hoort dat je naaf kapot is zou ik me enorm bedrogen voelen.
Moet je voorstellen dat jij zakelijk een Musketier in het bezit die faalt en dan langere tijd zonder vervoer zit of een Solid longtail. Of je NC1/CD1 of 2 family. Ontzettend dure werkpaarden, die ongeveer 1000,- edit 1300,-extra voor een Rohloff is echt wel de moeite waard. Kwam dit soort problemen te vaak tegen toen met Enviolo. Sommigen van die dingen als je het nog een fiets mag noemen hadden een ombouw gekregen naar Alfine 8 omdat bij panne vervanging heel snel en direct kon. +/- 2 dagen bij spoed en ruimte. Enviolo duurde veel langer net als Rohloff. Echter Rohloff heb die eenmaal stuk zien gaan en dat lag echt aan de klant zelf. Niet meer werkzaam met dit materiaal op het moment.

Shimano vs Enviolo, die keuze is voor mij simpel. De Radkutsche Solid longtail is met Deore uitvoerbaar begint bij 5500,- met Bosch midden motor natuurlijk.

Wil je simpel een Nihola family is ook wel okay tijdje terug toen de kans had eens op de dog uitvoering gereden. Family Gen2 Wel Bafang natuurlijk en kwaliteit ervan zou ik niet durven zeggen. Relatief goedkoper als de rest. Dan kan het twee kanten op gaan.
In ons geval kunnen we gelukkig een fiets leasen. Anders zouden we nooit zo'n groot bedrag uitgeven aan een fiets.
De keuze is daarom echter nog beperkter aangezien je bij een samenwerkende fietsenzaak moet leasen.

Maar wat ik hier momenteel uit kan concluderen is dat de enviolo niet per definitie beter zal zijn als de nexus 5.

Reviews over de nexus 5 vind ik bijna niet. En de reviews die ik over de enviolo vind gaan zowat allemaal over dat ze onverwoestbaar zijn en de keuze bij uitstek voor een cargobike.
En dat het niet uit maakt dat de enviolo meer weerstand geeft omdat je toch elektrisch fietst. Voor de meeste zal dat inderdaad niets uitmaken. Maar als je er mee op vakantie gaat en de hele dag aan het fietsen bent kan toch wel weldegelijk het verschil maken denk ik.
Enviolo was ooit Nuvinci die kennen we nog omdat het een zware lompe naaf was. Niet echt bruikbaar voor een gewone fiets. Al werd het ding als het allerbeste gepresenteerd, dit werd het en dit was. Sommige mensen waren helemaal lyrisch over deze naaf. Er werden fietsen met deze naaf uitgeleverd die gewoon niet bruikbaar waren.

En toen hoorde je ineens niks meer erover en was het eigenlijk een flinke misser. Maar dat mocht je niet zeggen natuurlijk.

Nu de fiets met motortje populair is geworden vind dat ding ineens zijn weg terug als de Enviolo naaf, flink afgevallen en schijnbaar verbeterd. Keiharde marketing, en omdat nu een motor het zware werk doet merk je niets van de nadelen van en Enviolo. Echter onderhoud technische is het nog steeds niets. En genoeg klachten maar door de marketing toen en nu is wederom iedereen lyrisch en vergeet niet met garantie die de fietsenzaak mag oplossen merkt de consument er niet zoveel van.

Goed genoeg nu...

De inter5 kom je niet vaak tegen in Europa maar ken hem wel en kan je zeggen dat die degelijk is en betrouwbaar is. Zolang onderhoud word gepleegd. Heb ook nog een inter4 en die kan ook wel wat hebben, word enkel niet meer gemaakt.

Het systeem waar jij op doelt is nog helemaal niet lang op de markt en staat los van de inter5.
Dat is de 5E op de markt sinds 2019 en buitenkant lijkt op de Alfine 8. En pas sinds een paar jaar is van de 5E een verbeterde versie, SG 7050 die is interessant. Er is ook niet echt veel bekend over omdat ze gewoon nog niet veel zijn uitgeleverd momenteel zover ik weet. Shimano doet ook niet veel aan marketing heb ik het gevoel.

Maar van de inter 5E zijn de reacties ook positief en wat gehoord heb is dat hij lichter draait dan Enviolo en dat onderhoud makkelijker is. En dat het meer vertrouwd is dan Enviolo en in principe Shimano services centers gewoon onderhoud kunnen bieden en dat is ook wel fijn mocht het toch mis gaan.
Gisteren zijn we wat testritjes gaan maken op een aantal (bak)fietsen.

De twee opties die ons bevielen hadden beiden een enviolo heavy duty gemonteerd. Een daarvan was een automatiq.

Tot mijn verbazing schakelde de handmatige verassend soepel. Heb het getest tijdens belasting, rustig meetrappen en stilstaan. Alledrie ging even soepel. Het zou kunnen dat het over een vernieuwd model gaat natuurlijk.
Wanneer ik de fietsenmaker vertelde dat ik bij alle 6 de fietsen waarin al mee fietste de enviolo enorm zwaar schakelde vond hij zeer opmerkelijk. Hij zei dat dat altijd soepel moet zijn. (ik ga er wel even bij zeggen dat onze fietsenmaker zeker niet vakkundig te noemen is). Maar wat volgens hem wel mogelijk was is dat de kabel stroef kan beginnen lopen wanneer met niet of zeer minimaal schakelt.

van 1 fiets weet ik zeker dat die niet de oorzaak kan zijn. Heb namelijk 2 jaar lang op een nieuwe postfiets de post rondgedragen als postbode. Ik was de (on)gelukkige die deze fiets mocht testen op lange termijn. Maar na mijn klacht van het erg stroeve schadelijke zouden ze een achterwiel gemonteerd hebben. Ook daarna was het schakelijk alles behalve soepel en kreeg ik echt last van mijn pols en handpalm. Ik ben iemand die veel schakelt tijdens het fietsen.

Daarom dat ik aangenaam verrast was over de testfietsen waar ik op reed. Het enige dat ik niet echt praktisch vind is dat je niet in een beweging het volledig bereik van de versnellingen aan kunt. Als je van de hoogste naar de laagste gaat zul je de greep eens moeten overpakken om verder te kunnen schakelen.

Nu weet ik natuurlijk niet of het stroeve schakelen met der tijd nog gaat komen.


De automatische enviolo beviel met niet zo goed. Ik heb geen weet in hoeverre je deze zelf kunt aanpassen. Maar wanneer ik op volle snelheid reed vond ik de trapfrequentie te laag. Ook vraag ik me af hoe dat systeem reageert als je een stijle helling op wilt fietsen.
Onze fietsenmaker kon mij vertellen dat hij nog maar 1 klant heeft gehad die deze (veel duurdere) optie had genomen.


Ik merk in de zoektocht naar een voor ons geschikte fiets dat de modellen met een nexus 5 zeer schaars zijn. Als de optie bestaat wordt dit aanzien als de basis of budget optie.
Ik heb op twee fietsen gereden met enviolo naaf en vond ze allebei stroef schakelen. Eén was nieuw, de ander 5000 km en een paar jaar oud. Daarbij miste ik in eerste de bevestigende klik dat ik van versnelling zou zijn gewisseld, maar wat ik dan weer niet miste was het even inhouden, misschakelen en het idee dat de afstelling misschien nog iets beter kon. Oftewel, traploos is echt wel fijn. Beide waren overigens zware elektrische fietsen, dus die extra kilo en weerstand konden er ook nog wel bij.
RianGeenen schreef:
za 14 dec, 2024 22:22
Ik heb op twee fietsen gereden met enviolo naaf en vond ze allebei stroef schakelen. Eén was nieuw, de ander 5000 km en een paar jaar oud. Daarbij miste ik in eerste de bevestigende klik dat ik van versnelling zou zijn gewisseld, maar wat ik dan weer niet miste was het even inhouden, misschakelen en het idee dat de afstelling misschien nog iets beter kon. Oftewel, traploos is echt wel fijn. Beide waren overigens zware elektrische fietsen, dus die extra kilo en weerstand konden er ook nog wel bij.
Ik heb tot nu toe bij traploos wel altijd gevoel gehad dat ik altijd met een ander frequentie aan het trappen ben. Bij tandwielen zit je altijd met een keuze uit dezelfde frequenties.
Moest het niet zo stroef lopen dan zou mijn voorkeur ook wat meer in het midden liggen van gebruiksvriendelijkheid.

Wij gaan vanavond naar een fiets kijken met enviole versnellingen. Helaas is er bij deze fiets (urban Arrow family performance line) geen ander systeem mogelijk dus moeten we wel enviolo nemen.
Urban Arrow in niet slecht natuurlijk. Wel netjes volgens specificaties laten onderhouden. Let look op of de fietsenzaak bij reparatie iets in de vorm van leenfiets heeft of korte wachttijden bij onderhoud/reparatie heeft.

Vage kennis mocht voor simpel probleem met zijn bakfiets wat nu natuurlijk opgelost is, tot midden januari wachten tot überhaupt aan de beurt was. Koplamp had kuren niets meer.

Verder als een flinke elektrische bakfiets aanschaft zonder lease kunnen de kosten enorm oplopen bij onderhoud. Alles elektrisch met accu en wielen kan je wel stellen. Offerte van 279,- vandaag voor een reparatie wat totaal los stond van het elektronisch systeem of accu. Gezien de situatie waar deze mensen inzitten help ze deze keer ermee uit. Heb de onderdelen besteld 32,- met verzending. Waar de rest van het bedrag vandaan komt, ophalen reparatie en terugbrengen kost dan 247,- ongeveer. Toch echt iets om rekening mee te houden als je dit soort fietsen koopt.

*Via google lezen mensen deze topics ook dus even wat extra informatie.

Denk ook dat Enviolo naven gewoon goed verkrijgbaar zijn, en dat Shimano daar nog weleens stokt. Of niet aan de giga vraag aan naven van bakfietsen kan voldoen want de bakfiets is pas sinds een paar jaar flink aan het opkomen.
Feit is nu wel dat ik nu zowel een nexus 5 alsook een enviolo (heavy duty) in bezit heb.

Als ik eraan denk zal ik over x aantal tijd een review schrijf over deze twee systemen.

Beide fietsen worden gebruikt om mee op vakantie te gaan. En de eerste vakantie zal in april zijn richting geraardsbergen. De welbekende stad met de muur van geraardsbergen. En nog talloze andere stijle beklimmingen. Ideaal om beide systemen eens op de proef te stellen. En ook meteen beide motoren. Maar dat is voor een ander topic.
Ok. We fietsen nu al een dikke week met Beide naven en hebben er nu ongeveer 150km opzitten. We wissen telkens af van fiets. De heenweg op de ene fiets en de terugweg op de andere fiets.

Er zijn mij in deze korte tijd al een aantal dingen opgevallen.

Enviolo
De Enviolo naaf schakelt tijdens het fietsen heel soepel. Maar wel enkel wanneer er geen druk op de trappers zit. Met de nieuwe testfiets in de winkel kon ik wel gemakkelijk schakelen onder belasting. Slijtage na 500km? Ik hoop vooral dat hij blijft schakelen zoals hij dat nu doet.
Wanneer ik stil sta bij een stoplicht (of waar dan ook) is het een heel ander verhaal. Het is niet mogelijk om van de hoogste versnelling helemaal naar de laagste te schakelen wanneer je stil staat. Het lijkt alsof er druk opbouwt tijdens het schakelen. Wanneer je begint te fietsen valt die druk weg en kun je gewoon weer schakelen. Daar valt natuurlijk rekening mee te houden door voor het stilstaan al te schakelen. Maar dit vind ik toch niet zo prettig.
Het bereik van de Enviolo is op papier groter dan die van de nexus 5. Toch heb ik het gevoel dat de lichtste versnelling van de Nexus 5 lichter is dan die van de Enviolo. Dit zal hoogstwaarschijnlijk liggen aan de tandwielverouding op beide fietsen. Ik weet niet goed hoe ik dat moet checken aangezien de ene fiets een riem(enviolo) en de andere fiets een ketting(nexus 5) heeft.
Ik vind het wat vreemd dat men gekozen heeft voor die tandwielverhoudeing. De zwaarste versnelling op de enviolo laat de trappers veel te langzaam rondgaan nu en die versnelling zal dus nooit gebruikt worden bij ons.
Aangezien ik de lichtere versnelling als een pluspunt zag voor hellingen zal ik dus moeten bekijken of ik die tandwielverhouden kan en wil aanpassen. Ik heb geen zin om er een fortuin aan te moeten besteden.
Het is trouwens een tweedehands fiets en hadden niet bewust gekozen voor een riem. Wanneer we een splinternieuwe hadden gekocht dan zou het met een ketting geweest zijn om kosten bij aankoop te besparen. Maar de riem op de tweedehands fiets was mooi meegenomen (denk ik).

Nexus 5
De nexus 5 schakelt zowel tijdens het fietsen als bij stilstand zeer soepel. Onder belasting kan er omhoog geschakeld worden. Bij het naar beneden schakelen vind hij het niet zo leuk. Dit is uiteraard iets dat we ten alle tijden proberen te vermijden. Maar als ik wat te gretig ben schakel ik (heel sporadich) nog net voordat de motor stopt met ondersteunen.
Wat mij eigenlijk al was opgevallen is dat de stappen van de 5 versnellingen net te groot zijn. Met name tussen 3 en 4. Wanneer ik 26km/h rijd dan is versnelling 3 te snel en versnelling 4 net te langzaam in trapfrequentie. Dat is natuurlijk een persoonlijke voorkeur maar ook mijn vriendin geeft toe dat een iets sneller trapfrequentie net iets minder vermoeiend zou zijn. Ook moet je hierdoor al sneller eens naar beneden schakelen wanneer de snelheid geminderd wordt.
Ook bij deze fiets had de tandwyielverhouding anders gemogen. De zwaarste versnelling wordt wederom nooit gebruikt omdat die gewoon echt veel te zwaar is. Zelf bij snelle bergafwaarts is het te zwaar (dit geld ook voor de Enviolo).


Beide systemen schakelen en werken momenteel zeer goed. Maar ze hebben ook allebei zo hun minpuntjes die een beetje jammer zijn. Maar niet jammer genoeg om het budget van een Rohloff te besteden.
Ik blijf vooral hopen dat de Enviolo naaf soepel blijft schakelen. Dat hoop ik van de nexus 5 natuurlijk ook.

In de paasvakantie gaan we richting Geraardsbergen en zullen beide fietsen direct zwaar op de proef gesteld worden. Nu hebben ze beide wel een zeer sterke motor. Maar met een volgeladen fietsen kan het toch ook voor die motor zeer zwaar worden. De eerste helling die wij tegenkomen wanneer we vanaf dender afslaan richting onze bestemming is al direct 10%