Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Honden ?! - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Honden ?!

Toen ik de airhorn voor de eerste keer had aangeschaft, was ook beducht dat het in sommige gevallen misschien juist averechts zou kunnen uitpakken; ook al omdat het ding, in mijn zoektocht naar een goed ‘wapen’ niet was tegen gekomen.
Maar ik kan geen geval benoemen dat ik het idee had dat het meer agressie opriep; en heb toch vele tientallen aanvallen meegemaakt.

Ik vind het trouwens best een goed idee, zo’n rookalarmmelder. Maar dan gewoon een lose alarm-unit kopen bij de elektronica zaak (bv DC 3-24V 95dB buzzer) en zelf iets in elkaar zetten.
Ik ga er eens naar kijken.
Busje traangas? denk ik weleens….veel landen wel legaal.
Flix schreef:
zo 17 dec, 2023 20:17
heb toch vele tientallen aanvallen meegemaakt.
:shock:

In een land geweest waar dat vreselijk veel voorkomt? Ik kan mezelf één loslopende agressieve hond herinneren de afgelopen ~30 jaar. Maar de fiets is west-Europa niet uit geweest, dat scheelt wellicht.
Grandonneur schreef:
ma 18 dec, 2023 23:15
Flix schreef:
Ik kan mezelf één loslopende agressieve hond herinneren de afgelopen ~30 jaar.
En om daarvoor nou toeters en bellen aan je stuur te hangen vind ik wat overdreven.
Ik zie mezelf niet in staat om in dat ene geval een wapen tevoorschijn te trekken.

Ik weet nog een voorval een paar jaar geleden. Ik heb toen de fiets tussen de agressief overkomende hond en mijzelf geplaatst.
De eigenaar van de hond kwam op het geblaf af en riep de hond bij zich.

De grap is dat je zulke incidenten en de plek precies weet te herinneren.
Zoals die hond heel heel lang geleden die een vriend van mij in been of voet beet op de Hoornse Dijk.
Die kat vlak bij Malaga waar het onderlijf was overreden door een auto vlak voor me en die mij in het voorbijfietsen in de ogen keek.
Grandonneur schreef:
ma 18 dec, 2023 23:15
Flix schreef:
Ik kan mezelf één loslopende agressieve hond herinneren de afgelopen ~30 jaar. Maar de fiets is west-Europa niet uit geweest, dat scheelt wellicht.
Klopt. Ik fiets momenteel in Thailand. Vorige week ben ik op een landelijke stretch van amper 20 km een tiental keer achtervolgd geweest door 1 of enkele blaffende honden. Het record was een achttal honden tegelijk (heb ze op het moment niet precies geteld, vergeef me). Nooit gebeten geweest, maar het is emotioneel wel vermoeiend. Ik heb dan maar besloten om iets grotere wegen te berijden, daar heb ik gemiddeld maar 1 a 2 dog chases per dag.
Vandaag doe ik nog een landelijk rondje. Ik kruis mijn vingers 😀.
Het doet me wel iets overwegen als dit
Pepperspray zoals het in andere landen, bv DLD, verkocht wordt, dwz een busje voor in een damestas, is om verschillende redenen geen goed idee. Bearspay is dat weer wel, maar hier niet te verkrijgen.

In Europa heb ik in Zuid-Frankrijk (Pyreneeën) honden achter me aan gehad, en in verlaten gebieden in Spanje, zoals Extremadura. Van die grote mastiffs.
Verder op de Balkan de nodige ervaring opgedaan.
Maar de meeste gevallen waren idd in de VS.

Toch zal het in de toekomst hier ook wel eens problematisch kunnen worden met de kuddebeschermingshonden (bv Patou) die gebruikt gaan worden.
Aniphys schreef:
di 19 dec, 2023 01:22
Vandaag doe ik nog een landelijk rondje. Ik kruis mijn vingers 😀.
Update: landelijk toertje van 45km afgerond Geen enkele dog chase! Wel intens geluk geproefd op de fiets, en dat had niet enkel te maken met luie/brave/dove/trage honden hier in de regio.
Een hond die de intentie heeft om aan te vallen is niet zomaar te stoppen.
Maar vaak zijn het honden die onzeker zijn, hier kan een luide stem voldoende zijn om het dier met de staart tussen de benen het hazenpad te laten kiezen.
Een tip die ik als hondentrainer graag meegeef ... zorg er steeds voor dat je fiets tussen u en de hond blijft, m.a.w. gebruik de fiets indien mogelijk als scherm.
Ed kettingvet schreef:
zo 08 dec, 2024 23:54
Een tip die ik als hondentrainer graag meegeef ... zorg er steeds voor dat je fiets tussen u en de hond blijft, m.a.w. gebruik de fiets indien mogelijk als scherm.
Interessant. Het is een tip die ik al verschillende malen heb gelezen maar niet zo goed begrijp. Wil dit zeggen dat je moet stoppen met fietsen bij iedere hond die je stevig achterna zit?
Wat als ze met meerdere zijn (zoals de vijf die ik gisteren tegenkwam, maar gelukkig door het baasje tot de orde werden geroepen)?
Sowieso de benen stil houden, scheelt al een beetje. Snel draaiende benen lijkt op vluchten, is mijn simpele en misschien foute redenering. Soms even stilstaan, ben bij blaffende honden meestal niet bang dat ze gaan bijten, maar meerennen is ook niet fijn. Ben zelf enigszins bang voor honden. Daarom maar liever rustig aan. En de fiets ertussen inderdaad, die tip al vaker gelezen. En probeer beetje te praten zoals tegen een bekende hond, wat braaaaaaf. Nou ja. Blijft irritant, loslopende honden.
Yamadori schreef:
ma 09 dec, 2024 08:53
Sowieso de benen stil houden, scheelt al een beetje.
Ja, dat heb ik ook al geprobeerd. Als het wat bergop gaat sta je onmiddellijk stil. Dat vind ik ook niet zo leuk.

Meestal doe ik een luide/kalmerende (?) tsjjj-tsjjj-tsjjj. Bevelend roepen is niet mijn talent, dus heb ik maar een 120dB toeter gekocht en achterwaarts op mijn fiets gemonteerd 🤣
SmartSelect_20241209_161846_Gallery.jpg
En dan van die hondenliefhebbers die zeggen dat blaffende honden niet bijten; en je de honden bevelend moet toespreken en dat soort dingen...
Meestal zal het kloppen, maar ik ken heel wat situaties en mensen die daadwerkelijk zijn gebeten, tot en met pittige ziekenhuisopnames aan toe, en weet ook van een fietser die is doodgebeten.
Probleem is dat je moeilijk vooraf en tijdens een aanval kunt inschatten met welke categorie je te maken hebt. En de eerste hond kan nog oké zijn, maar dan komen zijn vriendjes ook van het erf rennen...

Voor mij werken twee zaken: een toeter ('air horn') en bear spray. Beiden hangen aan het stuur, klaar voor direct gebruik.
Flix schreef:
Ik vind het trouwens best een goed idee, zo’n rookalarmmelder. Maar dan gewoon een lose alarm-unit kopen bij de elektronica zaak (bv DC 3-24V 95dB buzzer) en zelf iets in elkaar zetten.
Kan je dan niet gewoon beter zo'n persoonlijk-alarm-sleutelhanger (110 dB of zo) kopen. Ben je in één keer klaar.
Aniphys schreef:
ma 09 dec, 2024 10:19

Meestal doe ik een luide/kalmerende (?) tsjjj-tsjjj-tsjjj. Bevelend roepen is niet mijn talent, dus heb ik maar een 120dB toeter gekocht en achterwaarts op mijn fiets gemonteerd 🤣
SmartSelect_20241209_161846_Gallery.jpg
Ben wel benieuwd hoe zo'n toeter het doet na een paar flinke regendagen. Ervaring mee?
Aniphys schreef:
ma 09 dec, 2024 00:23
Ed kettingvet schreef:
zo 08 dec, 2024 23:54
Interessant. Het is een tip die ik al verschillende malen heb gelezen maar niet zo goed begrijp. Wil dit zeggen dat je moet stoppen met fietsen bij iedere hond die je stevig achterna zit?
Wat als ze met meerdere zijn (zoals de vijf die ik gisteren tegenkwam, maar gelukkig door het baasje tot de orde werden geroepen)?
Bij ontmoeten van een hond is verder weg fietsen een trigger om de achtervolging in te zetten. Zo stimuleert men in eerste instantie de hond zijn jachtdrift (het verjagen van iets) waarop op een bepaald moment de aanvalsdrift het over neemt (het overmeesteren en doden van).
Het is dus zeker niet aan te raden om weg te fietsen. Maar voor de mens is dit erg lastig om uit te voeren, angst zorgt ervoor dat men toch vluchtneiging gaat vertonen.
Het spreekt dus voor zich dat de controle behouden bij de ontmoeting van een hond al een zeer moeilijk gegeven is, laat staan wanneer men een roedel honden moet gaan controleren om op andere gedachten te brengen.
Het is vaak een kwestie van "geluk" dat men uit zulke benarde situaties zal komen, tenzij men gebruik gaat maken van " wapens", maar dan nog zal men erg adequaat te werk moeten gaan. Zelf ben ik vaker aangevallen en gebeten door honden tijdens een training, ik kan jullie verzekeren dat het erg snel kan gaan.
Ed kettingvet schreef:
ma 09 dec, 2024 11:26

Bij ontmoeten van een hond is verder weg fietsen een trigger om de achtervolging in te zetten. Zo stimuleert men in eerste instantie de hond zijn jachtdrift (het verjagen van iets) waarop op een bepaald moment de aanvalsdrift het over neemt (het overmeesteren en doden van).
Het is dus zeker niet aan te raden om weg te fietsen. Maar voor de mens is dit erg lastig om uit te voeren, angst zorgt ervoor dat men toch vluchtneiging gaat vertonen.
Het spreekt dus voor zich dat de controle behouden bij de ontmoeting van een hond al een zeer moeilijk gegeven is, laat staan wanneer men een roedel honden moet gaan controleren om op andere gedachten te brengen.
Het is vaak een kwestie van "geluk" dat men uit zulke benarde situaties zal komen, tenzij men gebruik gaat maken van " wapens", maar dan nog zal men erg adequaat te werk moeten gaan.

Ik denk dat je het gevaar hier wel behoorlijk overdrijft, als ik dit zo lees mag je blij zijn dat je tijdens je vakantie niet verscheurd wordt door een roedel bloeddorstige honden.

Ben het wel met je eens dat vluchten uit angst averechts werkt. Grootse effect van je wapenen tegen valse honden is volgens mij dan ook dat je er zelf zekerder van wordt. Dat straal je ook uit. Waardoor de lol er voor veel hondjes na een korte achtervolging wel weer vanaf is, en jou een hoop gedoe bespaard blijft.
Ed kettingvet schreef:
Het is dus zeker niet aan te raden om weg te fietsen.
Dat begrijp ik en zal wel juist zijn. Maar als je meer dan 10 chases per dag moet verwerken en telkens moet stoppen is de lol er ook gauw af. Dus fiets ik rustig verder als het plat is of bergop en hoop ik op het beste. Als een shjjjj niet helpt wordt het de toeter (enkel als-ie heeel dichtbij is). Als het bergaf is rij ik de hond er wel af. Ik heb nog geen hond tegen gekomen die bij 30 graden sneller dan 30km/u wil lopen (ik heb het hier over Thailand). Wat ik wel merk is als je de hond in het begin geen blik gunt, dat ze minder snel geneigd zijn om te beginnen jagen.

Trouwens, gisteren heb ik mijn toeter nog maar voor de eerste keer gebruikt omdat er eentje echt te dicht kwam. Leek te werken. Ofwel vond de hond dat hij al te ver van huis was weggelopen. Dat kan ook. 😅

Wat betreft de regen: dit zou een spatwaterdichte toeter moeten zijn. Het is een soort scootertoeter, met een laag autoclaxon-achtig geluid. Niet zo eentje met een hoge alarmachtige toon. Het merk is (toevallig) Fedog geloof ik.
Berger schreef:
ma 09 dec, 2024 11:41
Ed kettingvet schreef:

Het is vaak een kwestie van "geluk" dat men uit zulke benarde situaties zal komen, tenzij men gebruik gaat maken van " wapens", maar dan nog zal men erg adequaat te werk moeten gaan.

Ik denk dat je het gevaar hier wel behoorlijk overdrijft, als ik dit zo lees mag je blij zijn dat je tijdens je vakantie niet verscheurd wordt door een roedel bloeddorstige honden.
Neen, ik overdrijf helemaal niet, ik waarschuw alleen maar dat bepaalde situaties ernstig verkeerd kunnen aflopen. Ik zou niet weten uit welke tekst van me je dat concludeert.Zo zijn onopgevoede honden erg oncontroleerbaar. Straathonden in minder ontwikkelde landen zijn steeds bezig met overleven, waardoor o.a. hun territorium belangrijk is en dus beschermd moet worden. Wanneer jij je in dat territorium bevindt beteken jij een gevaar voor ze als indringer. Dus hun instinct zorgt ervoor dat ze in actie komen. En hoe gek het ook mogen klinken, vergeet niet dat de neus van de hond ook kan meespelen, zij ruiken immers op grote afstand het voedsel wat jij met je mee hebt! Eten is ook absoluut een trigger om je te belagen.
Bij ontmoeting van een roedel honden is het belangrijk om te focussen op de hoogste in rang, wanneer men daar invloed op kan hebben heb je al veel bereikt. Echter zal dit niet makkelijk zijn.
Ed kettingvet schreef:
ma 09 dec, 2024 13:31
Het is vaak een kwestie van "geluk" dat men uit zulke benarde situaties zal komen.

Vind ik toch wel behoorlijk overdreven. Wat dan als je geen geluk hebt?

Ik heb in heel wat landen over de wereld gefietst maar wat jij schetst komt niet in de buurt van mijn ervaringen. Waar heb je deze ervaringen opgedaan?
Ik beschrijf wat er kan gebeuren en waarom.
Ik heb een grote interesse in hondengedrag, ik begeleid regelmatig honden en eigenaars met probleemgedrag.
En om te antwoorden op je vraag "wat dan als je geen geluk hebt" ... dat zal je ontdekken wanneer je wel eens word aangevallen ... ik hoop dat het je nooit zal gebeuren.
Trouwens, ik las hier in het verleden toch ook wel gevallen van fietsers die een minder aangename ontmoeting hadden met honden.
Ik hoor (te) vaak verhalen van mensen die verbaasd staan van waarom, en hoe snel een hond kan reageren ... helaas regelmatig een dokter bezoek als gevolg.