Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verkrijgbaarheid 27,5 wiel banden buitenland - Forum Wereldfietser

Verkrijgbaarheid 27,5 wiel banden buitenland

Ik heb een voorkeur voor 27,5 wielen niet alleen
om nostalgisch redenen de oude wiel maat voor randonneurs is immers 650B.maar omdat er bredere banden passen maar vraag mij af wat de beschikbaarheid in het buitenland is van binnen en buitenbanden en eventueel een wiel.
Als uitgangspunt hanteer ik dat de onderdelen op de fiets standaard zijn en voldoende beschikbaar zijn om te vervangen indien nodig. Voor mij is het buitenland Europa voorlopig.
Hangt af van het fietstype. MTB banden voor 27.5" (ETRTO 584 mm) zul je nog wel vinden, maar smallere banden en banden met een wegprofiel veel moeilijker. Vouwbanden alleen op bestelling. Smalle binnenbanden (kleiner dan 48 mm) zijn ook lastig te vinden.
Ik loop in Frankrijk wel eens een Decathlon binnen uit nieuwsgierigheid en zie nooit een 584-band die ik zou willen hebben, behalve in noodgeval.
math schreef:
di 03 dec, 2024 12:25
Hangt af van het fietstype. MTB banden voor 27.5" (ETRTO 584 mm) zul je nog wel vinden, maar smallere banden en banden met een wegprofiel veel moeilijker. Vouwbanden alleen op bestelling. Smalle binnenbanden (kleiner dan 48 mm) zijn ook lastig te vinden.
Ik loop in Frankrijk wel eens een Decathlon binnen uit nieuwsgierigheid en zie nooit een 584-band die ik zou willen hebben, behalve in noodgeval.
voor je reactie Math, inderdaad gaat om een wegprofiel 40 of 50 mm . .Heb net gekeken op de Franse site van Decathlon geen wegband op voorraad.Het zelfde geldt voor wielen 27.5 niets op voorraad Dat klinkt niet erg bemoedigend,, Het was ookal een beetje mijn vermoeden. jammer nu ja zo vaak gebeurt het mij niet dat ik onderweg een nieuw wiel of buitenband nodig heb en BB neem ik als reserve mee. zelfde dus Maar goed om te weten. bedankt
Alle Franse webshops hebben 650b banden.
Niet in de winkel, maar na 36h liggen ze op elk willekeurig adres.
Zelfs op vakantieadres in de Dordogne.

Fietsenmakers hebben eigelijk alleen nog maar 28"/29" en voor 26" wat oude MTB.

Zal de komende jaren alleen maar erger worden vrees ik.
Heb afgelopen zomer nog een gevalletje "user error" in Frankrijk gehad met 650B-banden:

Afbeelding

Gebeurde op zondag, en op maandagochtend heb ik voor weinig een paar nieuwe banden gehaald bij de plaatselijke Decathlon. De B'Twin CityProtect is misschien (wel zeker, eigenlijk) niet de fraaiste band, maar hij is goedkoop, degelijk en ik heb er de vakantie prima mee kunnen voltooien:

Afbeelding

Omdat ik ze toch eigenlijk wel te lelijk vond heb de B'Twins na de vakantie meteen vervangen door een paar Chinese Hutchinson-kopieën van welgeteld achttien euro's per stuk. Staat een stuk beter, en zolang je ze niet te hard oppompt rijden ze eigenlijk best lekker:

Afbeelding

De wielen komen overigens ook uit Frankrijk, en waren €55 voor de set. Daar ga je niet voor lopen.
robgru schreef:
di 03 dec, 2024 12:46
math schreef:
di 03 dec, 2024 12:25
voor je reactie Math, inderdaad gaat om een wegprofiel 40 of 50 mm . .Heb net gekeken op de Franse site van Decathlon geen wegband op voorraad.Het zelfde geldt voor wielen 27.5 niets op voorraad Dat klinkt niet erg bemoedigend,, Het was ookal een beetje mijn vermoeden. jammer nu ja zo vaak gebeurt het mij niet dat ik onderweg een nieuw wiel of buitenband nodig heb en BB neem ik als reserve mee. zelfde dus Maar goed om te weten. bedankt
Hoe lang wil je op pad? Is dat korter dan 1 maand, of pak 'm beet, 3000 km dan kan je de gok wel wagen dat je geen vervanging nodig hebt onderweg.
Non Fixie

Wat een prachtige fiets randonneur bedoel ik wordt er weemoedig van.

ja die 650B banden in Frankrijk daar zouden ze te krijgen moeten zijn, zij hebben die maat immers uitgevonden, er is dus hoop!
niet dat ik er nachten van wakker lig maar het ging mij meer om het principe dat als je een nieuwe fiets samenstelt dat je zelf bijna alles kan repareren en dat de onderdelen lokaal verkrijgbaar zijn , dat is toch geen verkeerd principe. Dankzij de online maatschappij kan er altijd het e.a. besteld worden dat een paar dagen later op de camping aankomt dat is dan het "worst case"scenario.....
Wellicht bekend misschien ook niet maar er is een broederschap in Frankrijk die de randonneur 650B in ere wil houden

https://confreriedes650.org/

de broederschap heeft ook een buitenband 650B laten maken door Hutchinson omdat Michelin ermee gestopt was https://www.lecyclo.com/products/pneu-v ... ie-des-650

Zij hebben indertijd een klassieke randonneur ontworpen die kan je nog steeds bestellen http://brevetcycles.com/650b-aubrac en daarmee de brevetten gaan rijden
Ik zou me over verkrijgbaarheid niet zo’n zorgen maken. 2 reserve binnenbanden mee en wat plakkertjes dan kom je in Europa heul ver. Ik nam meestal ook een reserve buitenband mee. Bij een vouwband is dat sowieso nooit een probleem en anders kan je een buitenband in 3 lussen kleiner maken zodat hij makkelijk achterop of in een fietstas kan.
En meest belangrijke punt. Bij twijfel voor je weggaat banden vernieuwen. Weggooien hoeft niet want wanneer je terug bent kan je de oude banden weer oprijden.
Het is me niet helemaal duidelijk;
je wilt een (randonneur) fiets kopen maar twijfelt of ie 584 wielen moet krijgen? Of je hebt een 584 fiets en je twijfelt of je daar banden voor kunt vinden onderweg? Of je hebt een 559 of 622 fiets en je twijfelt of je die naar 584 gaat ombouwen? Of nog een andere optie?
Ik kijk naar nieuwe fiets geen randoneur met 29 of 27,5 banden
Mijn voorkeur gaat uit naar 27,5 vandaar de vraag
Kijk voor informatie ook naar de site van Velotraum. Velotraum is groot pleitbezorger van 27.5 wielen. Google op Velotraum Reifenformat. Mogelijk geeft dat je wat extra informatie.

Succes
Als het gaat om banden voor een nieuwe fiets, raad ik je aan om bij bike-components in Aken te kijken. Ik ken geen breder aanbod voor 584 mm velgen.
Als je vooral nieuwsgierig bent naar banden van Jan Heine/Compass, moet je bij Martin Gerritsen in Kiel-Windeweer zijn.

Voor banden onderweg zou ik, net als anderen, je aanraden om met nieuwe banden thuis te vertrekken en onderweg, als de achterband wat versleten raakt, te wisselen en in een kiosk een fietsblad van het land te kopen. Misschien dat daar adressen in staan waar ze wat meer (dan niets) in huis hebben.
math schreef:
wo 04 dec, 2024 20:09
Voor banden onderweg zou ik, net als anderen, je aanraden om met nieuwe banden thuis te vertrekken
..... om er vervolgens achter te komen dat de banden waar je niet meer mee op reis durfde nog dui-zen-den probleemloze kilometers woon-werk mee kunnen :lol:
robgru schreef:
di 03 dec, 2024 00:42
Ik heb een voorkeur voor 27,5 wielen niet alleen
om nostalgisch redenen de oude wiel maat voor randonneurs is immers 650B.maar omdat er bredere banden passen maar vraag mij af wat de beschikbaarheid in het buitenland is van binnen en buitenbanden en eventueel een wiel.
Als uitgangspunt hanteer ik dat de onderdelen op de fiets standaard zijn en voldoende beschikbaar zijn om te vervangen indien nodig. Voor mij is het buitenland Europa voorlopig.
De oude Franse randonneurs rijden met 650C. Dat is net iets anders dan 650B. Mocht je ooit in een Franse fietsenwinkel voor een keuze staan, houd dat dan in je achterhoofd. (En t.z.t. in je voorhoofd).
650B = XX-584
650C = XX-571
Waarbij xx de breedte van de band is. Ze zijn niet uitwisselbaar.
..... om er vervolgens achter te komen dat de banden waar je niet meer mee op reis durfde nog dui-zen-den probleemloze kilometers woon-werk mee kunnen :lol:
Prima toch, zo doe ik het ook: bij een langere tocht nieuwe banden erop en de oude afrijden op een stadsfiets. Met mijn huidigen 50 mm banden wordt dat iets moeilijker.
HenkS schreef:
do 05 dec, 2024 16:39
De oude Franse randonneurs rijden met 650C. Dat is net iets anders dan 650B. Mocht je ooit in een Franse fietsenwinkel voor een keuze staan, houd dat dan in je achterhoofd. (En t.z.t. in je voorhoofd).
650B = XX-584
650C = XX-571
Waarbij xx de breedte van de band is. Ze zijn niet uitwisselbaar.
Mij staat bij (en Sheldon schrijft het ook dat Franse randonneurs juist met 650B reden, omdat je (met langere remhoeven) 650B wielen met brede banden kunt monteren ter vervanging van 700C met smalle banden
650C (ETRTO 571) werd/wordt eigenlijk alleen gebruikt voor triathlon- en tijdritfietsen. Weinig in te vinden en alleen in smalle (race-)maten.
Nogmaals dank

Inderdaad banden gaan langer mee nu 4000 plus gereden op continental speed maar zijn nog niet op. Maar zou toch met een nieuw setje vertrekken...tsa

Dus ik kan toch beter 29 inch kiezen,,😇
non-fixie schreef:
do 05 dec, 2024 22:18
650C (ETRTO 571) werd/wordt eigenlijk alleen gebruikt voor triathlon- en tijdritfietsen. Weinig in te vinden en alleen in smalle (race-)maten.
Inmiddels zo goed als uitgestorven. Oude voorraad 571mm banden zijn nog te koop, velgen niet meer. Inmiddels hebben kleine framematen voor 622mm wielen door grotere Q-maat geen last meer van toeconflict met het voorwiel.
Overigens wordt de opmars van de oude franse aanduiding 650B (ETRTO 584mm) gestuit door de schaarse verkrijgbaarheid van de wegbanden in die maat.