Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets in een fietstransporttas - Forum Wereldfietser

Fiets in een fietstransporttas

Ik kan wat hulp gebruiken.
Afgelopen zomer is onze dochter met fiets en bagage per trein naar Zuid Frankrijk gereisd.
Bagage op de rug en de fiets in een Vaude fietstransport tas van 130*85*28 cm, gewicht 2,25 kg
Dat mag als handbagage mee in de TGV.
Onnodig te schrijven dat het torsen van de fietstas dwars door Parijs niet bepaald een lolletje was.

Nou bedacht ik me dat het misschien een volgend keer wat makkelijker kan als er een asje aan de uitvaleinden van de voorvork bevestigd wordt met aan de uiteinden 2 rollerskate wieltjes of iets dergelijks.

Simpelste oplossing is een draadstang met 2 moeren aan beide tapeinden en 2 moeren buiten aan de wieltjes.
Gaatjes maken in de tas, even verwarmen dat niet rafelt, fiets in de tas, asje steekt aan beide zijden iets uit, gat aan de andere kant waar de bagagedrager net uitsteekt, wielen laag ivm het zwaartepunt en rijden maar.

Ik ben er nog niet aan begonnen en hoor graag ideeën vooraf om onnodige fouten te voorkomen.
Misschien te simpel gedacht maar waarom niet gewoon die tas in de rugzak en lekker fietsen door Parijs, dat lijkt sinds Covid nu echt een vlucht te hebben genomen, dus veel meer fietspaden dan vroeger. Een andere optie is om te kijken wat er in de metro mogelijk is.
Is terugreizen met de fietsbus geen optie?
Verduidelijking.
Ik wil die fietstransporttas komend jaar zelf graag gebruiken.
Ik reis het liefst met de trein en het reserveren voor de fiets is best wel lastig.
Ben nu 2 keer met de fietsbus op vakantie geweest en dat gaat prima, maar is zeker niet mijn favoriete vervoermiddel.
Ik vind de tip van Peter trouwens een hele slimme. Nog niet aan gedacht.

Blijft dat ik niet van plan ben een fietstransporttas plus bagage te dragen, nog geen 10 meter.
Poppink schreef:
ma 18 nov, 2024 23:14
Verduidelijking.
Ik wil die fietstransporttas komend jaar zelf graag gebruiken.
Ik reis het liefst met de trein en het reserveren voor de fiets is best wel lastig.
Ben nu 2 keer met de fietsbus op vakantie geweest en dat gaat prima, maar is zeker niet mijn favoriete vervoermiddel.
Ik vind de tip van Peter trouwens een hele slimme. Nog niet aan gedacht.

Blijft dat ik niet van plan ben een fietstransporttas plus bagage te dragen, nog geen 10 meter.
Fietsen in Parijs gaat tegenwoordig vrij goed. Ik heb het traject van Gare du Nord naar Gare de Lyon/Gare d'Austerlitz een paar keer probleemloos gedaan.
Maar dan moet je die fiets wel eerst uit de fietstas halen, monteren en later misschien weer demonteren. Dat vraagt tijd, en de aanbevolen overstaptijden in Parijs zijn doorgaans 60-90 minuten. Dat wordt dus zeer krap.
Met de fietstas op de RER of de metro gaat ook. Heb ik dit jaar gedaan. Maar dan moet je wel in het RER- of metrostation zien te komen en dat is in Parijs een heel eind stappen, roltrappen overwinnen etc. Misschien zijn er liften, dat heb ik niet gecheckt.
Als je die fiets niet wilt dragen, dan heb je Een Probleem. Niet zelden stap je in Gare du Nord uit aan het uiteinde van het perron - het ligt dichter bij Brussel dan bij het centrum van Parijs - en dan sta je daar ...

(Denk er ook aan dat Parijs de papieren metrotickets aan het afschaffen is. Misschien heb je ook tijd nodig om een Navigo-kaart te kopen waarop je metro- en RER-ritten kunt plaatsen etc. Dat kost ook tijd.)
Ik zou zeggen : probeer het idee eerst eens uit zonder tas. Kijk of je daarmee een stabiele kruiwagen of trekkar kunt maken. Misschien dat het kettingblad of de achterbrug je in de weg zitten.
Daarna pas de tas vormgeven.

Er zijn ook allerlei kleine wielstellen te koop die je misschien in de voorvork kunt monteren.
math schreef:
wo 20 nov, 2024 00:01
Ik zou zeggen : probeer het idee eerst eens uit zonder tas.
Daarna pas de tas vormgeven.

Er zijn ook allerlei kleine wielstellen te koop die je misschien in de voorvork kunt monteren.
Kijk, daar heb ik wat aan.
Bedankt voor de tip.
Voor de vouwfiets bestaat er wel zoiets, kom het regelmatig in praktijk tegen.
Misschien is het ook toepasbaar op een gewone fiets
https://nl.aliexpress.com/item/10050042 ... ry_from%3A