Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste ervaringen met Pendix-systeem - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Eerste ervaringen met Pendix-systeem

dijken63 schreef:
za 11 mar, 2023 09:00
Mogelijk kan Roel Peereboom eens meekijken of er een grotere accu op kan. Gr Anja.
Dan moet je wel een grotere kopen. Een andere optie is om er een kleine bij te kopen en die in de tas te stoppen.
Leon schreef:
za 11 mar, 2023 11:11
Dan moet je wel een grotere kopen. Een andere optie is om er een kleine bij te kopen en die in de tas te stoppen.
De Pendix accu verplaatsen naar bovenop de bagagedrager zie ik ze ook wel eens doen. Dan zou je zowel een kleine als een grote accu kwijt kunnen.
Wim schreef:
za 11 mar, 2023 11:04
Dan lijkt dit Pendix systeem een mooie oplossing om door te gaan met je vertrouwde en geliefde fiets, en zo te horen juist ook met geringe ondersteuning.
Zeker als je bagage al geoptimaliseerd is naar zo compact en licht mogelijk als voor de fietser in kwestie nog acceptabel is dan lijkt me zo'n Pendix systeem inderdaad een prima volgende stap in het langer doorfietsen. Vooral als je verder tevreden bent met je fiets.

Ook helpt het wel mee dat bijvoorbeeld Avaghon en vooral Santos fietsen er af-fabriek mee aflevert. Zo komen er best een hoop systemen in omloop, en extra accu's en laders bijvoorbeeld ook ;)

En daarbij nog de huidige nieuwprijzen van vergelijkbare fietsen, al helemaal als je die nog eens als e-bike wil...

Ik snap de overwegingen wel van mensen die naar Pendix gaan ja. (-:
Voor wie het aandurft hiermee aan de slag te gaan:
Pendix fietsmotor systeem (zonder accu)
https://link.marktplaats.nl/m1956723492
Is van een vriend van mij die deze pendix motor per toeval aantrof op een afgedankte flevotrike. Zit helaas geen batterij bij dus hij kan er niet veel mee.
Afgelopen weekend heb ik voor het eerst een stukje op een fiets met een Pendix gereden. Ik vind het systeem er fraai, onopvallend en best mooi uitzien. De basic bediening zou voor mij een pluspunt zijn.
Het fietsen ermee is in vergelijking met een Bosch middenmotor* echter geen vergelijk. Het verlaat opkomen van de aandrijving vind ik echt minder. Het is natuurlijk wat je er van verwacht, persoonlijk dus.

*: vorig jaar op een vrij simpele huurfiets met beslist niet de nieuwste Bosch-versie viel de aandrijving me juist op als fijn werkend.
Leon schreef:
wo 31 mei, 2023 22:20
Afgelopen weekend heb ik voor het eerst een stukje op een fiets met een Pendix gereden. Ik vind het systeem er fraai, onopvallend en best mooi uitzien. De basic bediening zou voor mij een pluspunt zijn.
Het fietsen ermee is in vergelijking met een Bosch middenmotor* echter geen vergelijk. Het verlaat opkomen van de aandrijving vind ik echt minder. Het is natuurlijk wat je er van verwacht, persoonlijk dus.

*: vorig jaar op een vrij simpele huurfiets met beslist niet de nieuwste Bosch-versie viel de aandrijving me juist op als fijn werkend.
Na een jaar Pendix rijden kan ik zeker beamen dat dat verlate opkomen van de aandrijving inderdaad voorkomt, maar dan vooral als je in een hoog verzet rijdt. Althans, dan is het (uiteraard) voelbaarder. Zelf heb ik er eigenlijk geen last van, omdat ik "niet beter weet" en zo licht mogelijk probeer te rijden (licht verzet en lichte ondersteuning). Beter voor de accu, voor de efficiency van de motor en voor de conditie.
peter de rijk schreef:
do 01 jun, 2023 12:46
Na een jaar Pendix rijden kan ik zeker beamen dat dat verlate opkomen van de aandrijving inderdaad voorkomt, maar dan vooral als je in een hoog verzet rijdt.
Dat is dus elke keer als je wegrijdt. Het is ook elke keer na de benen stil gehouden te hebben.
Leon schreef:
do 01 jun, 2023 13:22
peter de rijk schreef:
do 01 jun, 2023 12:46
Na een jaar Pendix rijden kan ik zeker beamen dat dat verlate opkomen van de aandrijving inderdaad voorkomt, maar dan vooral als je in een hoog verzet rijdt.
Dat is dus elke keer als je wegrijdt. Het is ook elke keer na de benen stil gehouden te hebben.
Nou nee, zeker niet. Ligt vast aan een veel te zware Nm. Die is instelbaar van 0 tot 65.
Ik denk het niet. Degene van wie ik de fiets leende is wel iemand die enig idee heeft waarmee hij bezig is.
Het aandrijfkoppel ("De Nm") in de laagste ondersteuning was op zich zelfs nauwelijks voelbaar.
Bosch rijdt gewoon erg goed, ik heb nog geen betere motor gehad (en ik heb ervaring met heel veel types).

Ik vind Pendix prima rijden, maar het is niet heel verfijnd. Ik vraag me af of de bevestiging op de as een rol speelt, want ik vind het qua gevoel wel wat lijken op Bafang/Shongshen ombouw kits. OEM Bafang, Shimano, Bosch en Yamaha hebben een compleet motorblok op de plek van de trapas en die rijden eigenlijk allemaal directer en soepeler. Die extra ruimte maakt het waarschijnlijk toch makkelijker om een net mechaniek te bouwen.

Maar nogmaals, ik vond Pendix echt wel okay als ombouw kit.
Ik ben tevreden. Na een paar maand experimenteren heb ik het systeem behoorlijk in de klauwen. Heb de ecostand afgesteld op 3Nm tot 20 km. Betekent dus dat ik er voor kies om zoveel mogelijk zelf te doen maar bij tegenwind en de brug op fietsen net dat kleine zetje krijg dat ik nodig heb. Ik schakel het systeem uit als ik voor een stoplicht sta en rijd weg in standje 5 of 6 van mijn Rohloff. Heb dan geen last van wegrijduw. Ik ben 74 en kon en wilde geen afstand doen van mijn IDWORXS uit 2008. Dus voor mij de ideale oplossing.
Pendix: grote teleurstelling!!!!

Ik heb 10 jaar met mijn man fietstochten gemaakt van meer dan 1500 km op een Flyer e-bike, overal, ook in de bergen en de heuvels. Op de eco -stand kon ik 100-120 km fietsen.
Mijn droom was een Santos, met pendix, en die is dit jaar, na lang sparen, in vervulling gegaan.

We hebben net onze eerste vakantie achter de rug en ik moet concluderen: de pendix presteert slecht, er zit weinig power in en het systeem verliest ergens energie. Mijn man fietst mij er op zijn tien jaar oude flyer (10 jaar oude battery) uit, ik kan hem niet volgen. In de Smart stand gaat het op het vlakke stuk redelijk, maar in de heuvels krijg ik zo weinig ondersteuning dat ik hem moet laten gaan en ik veel later hijgend boven kom. Daar komt bij dat mijn batterij na ca 57 km leeg is. Mijn man heeft dan nog 50% in zijn (oude) batterij!! Ik heb nog een tweede (300)batterij mee, maar ook die is leeg voordat hij zijn batterij leeg heeft...... ik heb dus 500+300 verbruikt als hij ca 500 verbruikt heeft..... Het pendix-systeem verliest ergens energie én geeft in de bergen veel minder onderdteuning dan bv Flyer!
Ik ben zéér teleleur gesteld dus.
Jose Steenvoorden
Steenvoorden schreef:
vr 28 jun, 2024 22:23
Pendix: grote teleurstelling!!!!

Ik heb 10 jaar met mijn man fietstochten gemaakt van meer dan 1500 km op een Flyer e-bike, overal, ook in de bergen en de heuvels. Op de eco -stand kon ik 100-120 km fietsen.
Mijn droom was een Santos, met pendix, en die is dit jaar, na lang sparen, in vervulling gegaan.

We hebben net onze eerste vakantie achter de rug en ik moet concluderen: de pendix presteert slecht, er zit weinig power in en het systeem verliest ergens energie. Mijn man fietst mij er op zijn tien jaar oude flyer (10 jaar oude battery) uit, ik kan hem niet volgen. In de Smart stand gaat het op het vlakke stuk redelijk, maar in de heuvels krijg ik zo weinig ondersteuning dat ik hem moet laten gaan en ik veel later hijgend boven kom. Daar komt bij dat mijn batterij na ca 57 km leeg is. Mijn man heeft dan nog 50% in zijn (oude) batterij!! Ik heb nog een tweede (300)batterij mee, maar ook die is leeg voordat hij zijn batterij leeg heeft...... ik heb dus 500+300 verbruikt als hij ca 500 verbruikt heeft..... Het pendix-systeem verliest ergens energie én geeft in de bergen veel minder onderdteuning dan bv Flyer!
Ik ben zéér teleleur gesteld dus.
Jose Steenvoorden
Heb je uw teleurstelling ook met de dealer besproken?
Zo ja wat waren de mankementen en/of verbeteringen die hij voorstelde?
Steenvoorden schreef:
vr 28 jun, 2024 22:23
Pendix: grote teleurstelling!!!!

Ik heb 10 jaar met mijn man fietstochten gemaakt van meer dan 1500 km op een Flyer e-bike, overal, ook in de bergen en de heuvels. Op de eco -stand kon ik 100-120 km fietsen.
Mijn droom was een Santos, met pendix, en die is dit jaar, na lang sparen, in vervulling gegaan.

We hebben net onze eerste vakantie achter de rug en ik moet concluderen: de pendix presteert slecht, er zit weinig power in en het systeem verliest ergens energie. Mijn man fietst mij er op zijn tien jaar oude flyer (10 jaar oude battery) uit, ik kan hem niet volgen. In de Smart stand gaat het op het vlakke stuk redelijk, maar in de heuvels krijg ik zo weinig ondersteuning dat ik hem moet laten gaan en ik veel later hijgend boven kom. Daar komt bij dat mijn batterij na ca 57 km leeg is. Mijn man heeft dan nog 50% in zijn (oude) batterij!! Ik heb nog een tweede (300)batterij mee, maar ook die is leeg voordat hij zijn batterij leeg heeft...... ik heb dus 500+300 verbruikt als hij ca 500 verbruikt heeft..... Het pendix-systeem verliest ergens energie én geeft in de bergen veel minder onderdteuning dan bv Flyer!
Ik ben zéér teleleur gesteld dus.
Jose Steenvoorden
Ik zou even contact met je dealer opnemen en de uitkomst hier delen want wij hebben al honderden tevreden klanten rond rijden met Pendix, ook heeft Santos al gigantisch veel Pendix fietsen verkocht en naar volle tevredenheid rond rijden..
John, ik denk meer dat het met verwachtingsmanagement te maken heeft.

Als de verwachting is dat je met een Pendix 100-120km kunt fietsen in de hoogste ondersteuningsstand, dan had de dealer dit beter kunnen managen. Goed, ik was niet bij het gesprek, en misschien heeft de dealer dit ook gemanaged, meeste mensen horen wat ze willen horen ;)
Oh maar dan hebben ze u echt verkeerd voorgelicht of u heeft zelf misschien niet uitgebreid vooronderzoek gedaan want Pendix is heel duidelijk over hun actieradius (zie tabel op de foto in de bijlage).

Deze tabel is gebaseerd op de standaard fabrieksinstellingen, de meeste zetten de Eco stand in de app nog 50% (of meer) lager waardoor de actieradius in de eco stand verdubbelt ten opzichte van de tabel.

Ik zou nooit een Pendix aanraden aan iemand die constant een hoge ondersteuning wenst want daar is het systeem niet voor ontwikkeld. Het is ontwikkeld voor mensen die natuurlijk willen fietsen en dat altijd gewend zijn (vaak vakantiefietsers) maar nu een duwtje in de rug willen zonder dat de fiets er opeens vandoor gaat..

Pendix zou ik niet adviseren als een ebike zoals een ebike met Bosch maar meer een fiets met een kleine hulpmotor welke zowel met de motor aan als uit gewoon heerlijk fietst.

Vorige week een weekend op een Bosch fiets gereden en die helpt alleen fijn bij het optrekken en het kost mij heel veel inspanning om op stand 3 constant een lange tijd 25 km/u te blijven rijden terwijl ik dat bij Pendix op de eco stand fluitend red.

Afbeelding

Bijlagen

7B877182-939B-4481-9B38-5C8C2F1B07FE.jpeg
Eerste serieuze test met Tweety* en Ava* gedaan. Weekendje Eifel geboekt, appartement in Blankenheim. Vandaag 75 km gefietst, 1.000 hoogtemeters. accu begon met 90%, aan het eind nog 42% over.
Ondersteuning ECO: tot 15 kmpu 12 Nm. Verder alles zelf. Een keer paar 100 meter 13%, even naar Smart (instelling 32 Nm, tot 20 kmpu, maar dat haalden we niet op die helling).
Het was 5 graden vandaag, weinig wind. De kou zal negatief werken op de actieradius, maar bij de grote vakantie hebben we zo’n 15 kg meer bagage mee.

Morgen willen we in de middag (weersverwachting voor de ochtend is minder) een korter rondje, maar met meer onverhard en steilere hellingen. Ongeveer 30 km.


*Tweety is mijn gele Avaghon Atlas met mixed frame, Pendix, Rohloff, beltdrive. Ava is de brandweerrode Avaghon Atlas van mijn echtgenote. Die heeft de ondersteuning van eco op 15 Nm staan, zo gaan we ongeveer net zo langzaam bergop. ;-)
Vandaag tweede dag, miezer wind en koud. Dus een stevig uitdagend maar niet te lang rondje. Kleine 30 km, 550 hoogtmeters. Veel onverhard, gras, stenen, modder, bochten en hellingen tot ruim 15%. Het bleek inderdaad een uitdaging, ook door de nattigheid (slipgevaar!). Meest eco, deels smart. Ondanks het weer toch genoten en veel geleerd. Na kleine 30 km had ik nog 53% accu over…
1DFE2754-87B0-45C4-836C-799B57DA73D2.jpeg
B51699C5-BCB1-4056-B4AE-B8D730977F9D.jpeg
John Jongerius schreef:
za 06 jul, 2024 20:25
Vorige week een weekend op een Bosch fiets gereden en die helpt alleen fijn bij het optrekken en het kost mij heel veel inspanning om op stand 3 constant een lange tijd 25 km/u te blijven rijden terwijl ik dat bij Pendix op de eco stand fluitend red.
Is dat niet een sterke aanwijzing dat het Pendix systeem illegaal is? Volgens de wettelijke regels mag een elektrische fiets slechts trapondersteuning geven tot een snelheid van 25 kilometer per uur. Je zegt letterlijk dat je met Pendix ondersteuning nog fluitend 25 km/h rijdt en het ophouden van de ondersteuning (Bosch) je heel veel inspanning kost.
Polling schreef: Ondersteuning ECO: tot 15 kmpu 12 Nm. Verder alles zelf. Een keer paar 100 meter 13%, even naar Smart (instelling 32 Nm, tot 20 kmpu, maar dat haalden we niet op die helling).
Die Nm getallen zullen de meesten van ons niet veel zeggen. Een omrekening naar Watts kan veel duidelijk maken. Bij 60 pedaalomwentelingen per minuut komt 12 Nm overeen met 75 W ondersteuning. Bij 32 Nm ondersteuning en dezelfde trapfrekwentie krijg je er 200 W motorvermogen bij.

Veel sportieve recreanten zullen blij zijn als ze op eigen kracht een duurvermogen van 150 W kunnen leveren. Ondersteuning van 75 W is dus ongeveer de helft daarvan. Met 200 W erbij kun je zeker vrijwel iedereen op een steile helling fluitend voorbij rijden.
Polling schreef:
za 16 nov, 2024 21:16
Eerste serieuze test met Tweety* en Ava* gedaan. Weekendje Eifel geboekt, appartement in Blankenheim. Vandaag 75 km gefietst, 1.000 hoogtemeters. accu begon met 90%, aan het eind nog 42% over.
Ondersteuning ECO: tot 15 kmpu 12 Nm. Verder alles zelf. Een keer paar 100 meter 13%, even naar Smart (instelling 32 Nm, tot 20 kmpu, maar dat haalden we niet op die helling).
Het was 5 graden vandaag, weinig wind. De kou zal negatief werken op de actieradius, maar bij de grote vakantie hebben we zo’n 15 kg meer bagage mee.
Waardevolle ervaringen en informatie uit de eerste hand. Daar hebben we wat aan!
Ik zit ook met een schuin oog te gluren naar een Pendix dus ik smul van dit soort verhalen.