Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Osmand naar Garmin - Forum Wereldfietser

Osmand naar Garmin

Hallo, al langere tijd gebruik ik Osmand naar tevredenheid. Ivm met oa lange batterijduur heb ik Garmin 540 solar gekocht. Gelezen dat niet heel gebruikersvriendelijk is en dat klopt. Ik stoei met name hoe ik route gpx vanuit osmand naar Garmin apparaat krijg.

Ik deel nu track naar whatsapp en open dan met Garmin Connect en stuur dan naar apparaat.

Geprobeerd met IQmapreceiver maar dan moet je locatie gpx van osmand weten en die zijn met file manager niet te vinden.

Bestand in whatsapp openen met Komoot geeft bij mij foutmelding. Apart. Heb premium versie.

Hoe doen jullie dat?

Daarnaast merk ik dat Garmin de route opnieuw berekend en dan plots afkortingen kiest die niet te berijden zijn ipv de osmand route te volgen. Hoe zet ik dat uit?
Ik gebruik brouter om de route te plannen en pas die daarna aan in de webinterface voor mijn Hammerhead Karoo waarna die als ik de Karoo aanzet en WiFi verbinding heb vrijwel direct beschikbaar is, geen gedoe met aanpassingen meer. OSMAnd is inderdaad lastig zoeken met vinden van je track, ik denk ook de reden dat ik het nauwelijks daarvoor gebruik. Alleen nog om de track te bekijken en te analyseren.
Juist vanwege de werking bij Garmin die dus blijkbaar nog steeds niet gebruikersvriendelijk is dus een andere weg ingeslagen.
Kan je dus niet helpen daarmee maar op het www zullen er vast mensen zijn die dit via allerlei omwegen wel voor elkaar gekregen hebben.
Ik heb zelf een 1040,maar ga ervanuit dat dat hetzelfde werkt.

Bedoel je dat je Osmand op je telefoon gebruikt? Of op een pc? In geval van telefoon: als je gebruik maakt van de app Garmin Connect dan kan je deze de gpx-file laten importeren en dan opslaan.

Op pc: garmin connect heeft ook een we cliënt, daarmee kan je ook koersen importeren en laten verzenden naar je 540.

Via Komoot kan ook. Moet je echter wel het Komoot-appje op je 540 installeren (weet niet of dat kan met de 540). Deze synchroniseert dan met je Komoot-account.

De tussenstap via WhatsApp is imo overbodig.

Wat betreft het herberekenen: dit herken ik niet, maar ik vermoed dat dit of een instelling in je navigatie-profiel op de Garmin is, of Osmand zet geen Navi-instructies in de gpx.

Ik gebruik zelf brouter.de of komoot, en gaat bijna altijd goed.
Hier nog een gebruiker van brouter, soms via de website maar vaker via de integratie in QMapShack. Voor het programma zelf zie de snelstart.

Het mooie van QMapShack is dat zodra je je GPS aan de computer aan sluit QMapShack dit ziet en je een (gemaakte) track met 1 muisklik, "Send to devices" naar je GPS wordt gekopieerd.
Als je de gpx als bestand opgeslagen hebt, kun je naar de website van Garmin Connect gaan (dus niet de app!!!) en daar die gpx als koers importeren.
Als je de gpx als bestand opgeslagen hebt, kun je naar de website van Garmin Connect gaan (dus niet de app!!!) en daar die gpx als koers importeren.

Een alternatief is om de gpx in de Komoot app te importeren en hem daar naar je Garmin te sturen.
RealRedHair schreef:
di 29 okt, 2024 19:20
Daarnaast merk ik dat Garmin de route opnieuw berekend en dan plots afkortingen kiest die niet te berijden zijn ipv de osmand route te volgen. Hoe zet ik dat uit?
Ik laat de GPS alleen de route tonen zonder routebegeleiding en volg dan zelf het lijntje. Enige wat je mogelijk moet instellen is een verschillende kleur voor de track en het afgelegde spoor.
PaneVino schreef:
di 29 okt, 2024 21:31

Een alternatief is om de gpx in de Komoot app te importeren en hem daar naar je Garmin te sturen.

Via de app kan ook...
Polariteit schreef:
wo 30 okt, 2024 06:20
PaneVino schreef:
di 29 okt, 2024 21:31

Via de app kan ook...
Niet op een iPhone, zover ik weet.
daulagari schreef:
di 29 okt, 2024 21:46
RealRedHair schreef:
di 29 okt, 2024 19:20
Ik laat de GPS alleen de route tonen zonder routebegeleiding en volg dan zelf het lijntje. Enige wat je mogelijk moet instellen is een verschillende kleur voor de track en het afgelegde spoor.
Grappig, ik doe het namelijk ook precies zo. Vind al die geluiden, pijlen, draaiende kaarten, etc helemaal niet prettig. Ouderwets 'kruimelspoortje volgen' werkt voor mij dan ook meer dan prima.
PaneVino schreef:
wo 30 okt, 2024 17:04

Dacht ik eerst ook, want in de app kan je de mogelijkheid niet vinden.
Maar het bestand selecteren, en dan “openen met” en dan de Garmin-app selecteren.

Dit is een van de vele onlogische dingen van Garmin. Maar als je het weet werkt het wel goed.
Dank voor de diverse reacties. Ik probeer er even op te reageren.
  • Gebruik Android smart phone en Garmin 540 Solar en dus in principe geen laptop (soms wel tablet mee met wederom Android er op.)
  • Brouter ken ik maar is handiger op laptop; daarnaast gebruik ik vaker bestaande Gpx-routes of maak iets op OSMand
  • Enige manier om gpx-track vanuit OSMand te delen is om via WhatsApp te delen en dan vanuit WhatsApp te openen met andere app zoals Komoot of Connect. Deze apps staan er niet bij als je delen doet vanuit OSMand (gek genoeg staat RideGPS er wel bij). De functie export in OSMand doet wat anders.
  • In een file manager van Android zijn de losse gpx tracks niet te vinden en kan je ze dus vanuit daar ook niet direct openen. Waar staan die bestanden of hoe sla ik een gpx-track vanuit OSMand op zodat ik hem kan benaderen
  • Komoot appje staat op Garmin om te syncen en dat werkt goed.
Standaard zijn Osmand-bestanden niet zichtbaar. Hier kun je een andere opslagmap kiezen, zodat je er wel bij kunt:

Instellingen > Osmand instellingen > Opslagmap
RealRedHair schreef:
wo 30 okt, 2024 18:07
Brouter ken ik maar is handiger op laptop
brouter kan ook binnen Osmand gebruikt worden:
Hieronymos schreef:
wo 30 okt, 2024 17:35
PaneVino schreef:

Maar het bestand selecteren, en dan “openen met” en dan de Garmin-app selecteren.

Dit is een van de vele onlogische dingen van Garmin. Maar als je het weet werkt het wel goed.
Dat ‘bestand selecteren en “openen met…”’ …. Hoe doe je dat dan, want ik krijg in de Bestanden app niet zo’n optie bij de files.
:?
Hieronymos schreef:
PaneVino schreef:

Dit is inderdaad ook precies hoe het in de Android versie ook werkt.

Het is mij totaal onduidelijk waarom er in de app zelf een import-functie ontbreekt :roll:
Import osmand gpx route via my places.
PaneVino schreef:
do 31 okt, 2024 08:02
Hieronymos schreef:
PaneVino schreef:

Dat ‘bestand selecteren en “openen met…”’ …. Hoe doe je dat dan, want ik krijg in de Bestanden app niet zo’n optie bij de files.
Het vierkantje met een pijltje wat naar boven wijst.
Hieronymos schreef:
do 31 okt, 2024 17:09

Het vierkantje met een pijltje wat naar boven wijst.
[/quote]

Nondeju. Bij een reeks gpx’en krijg ik dan een error maar ….de nieuwere worden dan inderdaad een Koers!

Nooit te oud om wat te leren. Zo zie je maar weer.

Bedankt allen.
Nieuw probleem met Garmin. Als je geen of slechts internet hebt kan je met Komoot of Garmin geen tracks inladen en dus ook niet via Bluetooth op Garmin zetten.

Met IQmapreceiver lukt het deels enkel krijg nog foutmelding.

Opslaan gpx uit Osmand heb ik nu opgelost mit Mixplorer. Daarmee kan je als je track deelt uit Osmand deze ergens opslaan en dan openen met andere app zoals Komoot of Connect. En dan naar Garmin