Stimmt, sehr gut! Ik was gisteren onderweg van de jeugdherberg naar de enorme joekel van het Leipziger Hauptbahnhof, waar de trein om 9.46 uur rechtstreeks naar Leer vertrok. Wees ruim op tijd, want de Bahnsteig (perron, Gleis in West-Duitsland) kon nogal eens wisselen en de vertrektijden ook. Dus goed informeren op de grote schermen. Beobachten! Gelukkig goed gegaan. In Magdeburg een onderbreking van twee uur om daar rond te kijken.
De volgende is voor jou.
Het was maar een korte stedentrip per trein naar Oost-Duitsland en Tsjechië, fiets mee.
Ik was precies 100 uur van huis en in die korte tijd nog nooit zoveel mooie indrukken opgedaan! De hele tijd stralend zonnig weer of 's nachts de volle maan, geen spat regen. Fiets geen panne gehad. En dat midden oktober. Mijn beide camera's werden er moe van.... Knalgeslaagd.
Maar ik was nog nooit zo bang geweest voorafgaand aan die reis, wat als Poetin een bom op Europa gooit en of er een Duitse spoorwegstaking zou komen.... Bijvoorbeeld was de spoorlijn van Dresden Hbf naar Ústí nad Labem de dag na mijn bezoek aan Tsjechië door koperdiefstal "außer betrieb", het is een internationale lijn van Berlijn naar Boedapest! Hoe mijn huis, mijn geliefde vrouw en katten terugzien? Daarom had ik ook rekening gehouden om per vliegtuig naar Nederland te gaan (vanuit Praag), bijv. gereedschappen mee om trappers eraf te halen en zo. Hoe gek is de wereld geworden....