Beste forummers

Ik ben in de markt voor een nieuwe fiets. Veel gelezen hier in het forum, maar heb me nu toch ook maar geregistreerd voor wat specifieke vragen.
  • Banden: Ik wil de fiets (met lichtgewicht kampeerbagage) kunnen gebruiken op grindweggetjes in NW Europa. Mijn huidige 37mm banden op een oude Koga Terraliner zijn daar qua fietscomfort net te smal voor is mijn ervaring (als het moet kan het natuurlijk wel). Ik zie dat bv de Koga WT 50mm heeft. Is dat zo'n beetje de comfortabele standaard voor dat type wegen? Of werkt 40mm (zoals op een Contoura Fe-10) ook prima? Of is het beter voor nog dikkere (55m of meer) te gaan, en dus (?) 27,5" wielen?
  • Aandrijving: Ik zie dat de "standaard" vakantiefietsen (Santos, idworx) vaak een Rohloff hebben en eigenlijk nooit meer een derailleur. ik snap de voordelen van Rohloff + riem (voor woon-werk ga ik ook aan de riem), maar gezien mijn toch wat beperkte verwachtte gebruik (geen wereldreis; niet in de winter) lijkt het wat overkill. Hoe kijkt men hier tegen een vakantiefiets-met-derailleur aan anno 2024? Voor het zelf vervangen van ketting en cassette etc. draai ik mijn hand niet om.
  • Is een Alfine-11 eventueel ook een optie voor mijn type gebruik? Of loopt dat toch te zwaar?
  • Qua derailleur: is het nog verstandig om een Deore XT te nemen, of is het beter i.v.m. mogelijke uitfasering om alvast voor te sorteren op Cues?
  • Tank: Op MP zag ik een zeer mooie aanbieding voor een Koga WTS met Rohloff. Zou net binnen het budget passen. Maar ik schrik erg terug voor de bijbehorende 21 kg. Ik wil de fiets bv ook achterop de auto of op de dissel van de caravan meenemen. Hoe kijkt men hier tegen dat gewicht aan?
Nou ja, dat soort vragen dus. Hopelijk hebben jullie wat wijsheid te delen.
Patrick

Voor de volledigheid het hele lijstje:

Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
dagtochtjes in het weekend; mee op de caravandissel; weekendjes en korte vakanties in NW Europa. Solo met kampeeruitrusting; met partner van B&B naar hotel etc.

Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen
Beide: solo rijd graag stevig door; met partner nemen we de tijd

Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
Ik zit graag sportief, maar zo af en toe is even rechtop zitten ook wel even lekker. Nu fiets ik dan met m;'n vingertoppen op het stuur...

Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak
Niet heel vaak vermoed ik. Hij zal niet voor woon-werk of boodschappen gebruikt gaan worden, maar ook tijdens een weekendje weg moet je wel eens door het donker natuurlijk.

Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Ja. Bospaden en grindweggetjes, zoals je die in Nederland en bijvoorbeeld Duitsland en Denemarken hebt.

Waar gaan de vakanties naar toe?
grofweg van midden-Frankrijk t/m Denemarken. Ik zie mezelf nog wel door Noorwegen en Zweden fietsen.

Wat voor vakanties worden dat
Solo kamperen; met partner van B&B naar hotel voornamelijk.

Je lichaamslengte, gewicht, bouw
1,80, 80kg, normaal postuur.

Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
Rond de 15 kg? (dat is zo'n beetje wat ik met een rugzaktocht meeneem)

Wat is je budget
max rond de 4000?

Welke fietservaring heb je?
Op zich veel, maar niet per se in een fietsvakantie-context (2x gedaan, maar dat is al weer 20 jaar geleden...)

Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
50 (dagdeel) tot 100 (hele dag)

Welke fietsen heb je gehad
Naast de gewone fietsen: Batavus Sprint GT (semi-racefiets; m'n eerste reisfiets), Koga Terraliner 2002 (tweedehands, met drager, spatborden etc, is nu aan het eind van z'n latijn). Giant Contend AR ("all road" race-gravel hybride)

Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Mogelijk, indien ik er niet te veel concessies op moet doen qua uitrusting

Heb je bepaalde fietsen op het oog?
  • Koga WorldTraveller Signature Classic
  • Jan Janssen Rohnin
  • Avaghon (maar welke?)
  • Contoura Al-6, Al-7, Fe-10, Fe-11
  • VSF TX-800
  • Gudereit Premium 14.0 Evo Lite
Santos en idworx vallen een beetje buiten het bereik vermoed ik.

Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
Wachtijd tot enkele maanden is acceptabel.