Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hoe verantwoord is dit nog? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

hoe verantwoord is dit nog?

M276 schreef:
vr 04 okt, 2024 11:51
Hij is dus verzekerd.
Ik zeg claimen bij de verzekering.
Nogmaals een frame doorzagen om een standaard te verwijderen doe je niet.
En het is ook niet netjes het niet te melden bij verkoop. Daar krijg je geheid gezeik mee
Net als de fietsenmaker nu heeft.
Echter heb het gesprek opgenomen, hij voert ook aan dat het ook komt door een ontwerpfout van de fiets. hij legt de fout overal en ergens behalve bij zichzelf, zo voelt het. Ga zeker kijken wat hiermee verder kan.

Kan verzekeren dat het frame onder geen beding waar dan ook te koop aangeboden word. Ook niet als complete fiets dat is moreel gezien voor mij gewoon niet doenbaar. Om deze fiets zo te verkopen zonder vermelding van zulke schade. Dit frame is klaar zo is het nu eenmaal. En juridisch/moreel zou de kopende partij al het recht hebben mij daarvoor verantwoordelijk te houden als het mis gaat. Zo zie ik het.
Bert van Sprang schreef:
vr 04 okt, 2024 11:55
Hij heeft gewoon je frame vernield, blijkbaar is hij verzekerd en ontkent hij de werkzaamheden niet. Wellicht nog een keer naar hem toe en dan iemand (niet je partner) meenemen en het nogmaals bespreken zodat je een getuige hebt en hem vervolgens aansprakelijk stellen. Je hebt een nieuwe fiets gekocht en hij heeft het frame vernield, dat moet je toch nooit accepteren. En waarom zou je iemand die moedwillig je frame vernielt en niet bereid is de schade te herstellen (nieuw frame) uiteindelijk niet met naam en toenaam aan de schandpaal nagelen?

Ga dit weekend beraden op wat voor actie hier nog mee nog kan. Heb een fiets nieuw elders gekocht en hier voor onderhoud aangeboden wat volledig is misgegaan.

Het zo met naam hier neerzetten blijf ik lastig vinden
RianGeenen schreef:
vr 04 okt, 2024 12:08
Er zijn geen winnaars hier. Heb je een nieuwe fiets, is die al zo beschadigd. Ben je fietsenmaker, lever je service aan iemand die je eigenlijk gewoon moet weigeren, is het nog niet goed.
Ik zou uitgaan van het goede in de mens. Die fietsenmaker zet niet zijn wekker 's ochtends om eens even lekker een nieuwe fiets te beschadigen. Je zou nog een keer langs kunnen gaan en ruimte kunnen geven aan beide kanten van het verhaal. Of niet. Wat ik al zei, niemand gaat hier winnen.
Helemaal mee eens, hij zal nimmer doelbewust erin gezaagd hebben. Hij had mij gerust mogen weigeren of los het anders op. Verplicht niemand om aan mijn eigendom te werken. Wil zeker ruimte bieden maar heb het gevoel dat hij in zijn standpunten vast blijft houden.
Bert van Sprang schreef:
do 03 okt, 2024 17:26
Fietsenmaker schriftelijk aansprakelijk stellen voor geleden schade. Als hij ontkent dat hij iets aan jouw fiets gedaan heeft, want contant (zwart?) betaald, zou ik het melden bij de branche-organisatie en de belastingdienst om deze malafide fietsenmaker zsm tot stoppen te brengen. Je hoeft nu namenlijk ook niet meer bij Cube te komen voor garantie.
Is het niet zo dat je zelf ook verantwoordelijk ben als je zwart werk laat uitvoeren? Altijd een bon vragen lijkt mij.
h_vd_w schreef:
vr 04 okt, 2024 15:19
Bert van Sprang schreef:
do 03 okt, 2024 17:26
Fietsenmaker schriftelijk aansprakelijk stellen voor geleden schade. Als hij ontkent dat hij iets aan jouw fiets gedaan heeft, want contant (zwart?) betaald, zou ik het melden bij de branche-organisatie en de belastingdienst om deze malafide fietsenmaker zsm tot stoppen te brengen. Je hoeft nu namenlijk ook niet meer bij Cube te komen voor garantie.
Is het niet zo dat je zelf ook verantwoordelijk ben als je zwart werk laat uitvoeren? Altijd een bon vragen lijkt mij.
Toch even want had deze discussie vandaag ook. De fietsenmaker heeft een fysieke zaak met belettering. Staat ingeschreven bij KVK heeft dealerschap van een Nederlandse merk.

Dat geen bon heb meegekregen is ergens ook zijn fout wat ik eruit haal. Achteraf ook geen werkbon ben er eerder geweest zelfde verhaal.
De eerste vraag en het gesprek bij de fietsenmaker is hier erg belangrijk. Wat was precies je eerste vraag en hoeveel vrijheid heb je de fietsenmaker daarin gegeven? Heb je bij het ophalen gekeken of het naar wens was? Heb je toen gelijk om een bon gevraagd?
RianGeenen schreef:
vr 04 okt, 2024 16:44
De eerste vraag en het gesprek bij de fietsenmaker is hier erg belangrijk. Wat was precies je eerste vraag en hoeveel vrijheid heb je de fietsenmaker daarin gegeven? Heb je bij het ophalen gekeken of het naar wens was? Heb je toen gelijk om een bon gevraagd?
Ik heb verzocht voor het voorwiel te richten en de bout te verwijderen van de standaard en daar een nieuwe bout voor te plaatsen. De schade zit verstopt achter de standaard. Niet zichtbaar, bij ophalen enkel bij verwijdering van standaard. Hij doet niet aan bonnetjes schijnbaar.

Fietsenmaker had het gewoon kunnen vertellen en een oplossing kunnen bieden. In het gesprek van deze ochtend beweert hij dat het door van alles komt hij het wel veroorzaakt heeft. Maar dat het ligt aan de fabrikant ontwerpteam en assemblage van deze fiets, het online kopen dat hij altijd de problemen van anderen moest oplossen en niet kwam aan het bouwen van fietsen. Hij liet op alles merken vooral helemaal geen fietsenmaker te willen zijn voor mijn gevoel.
Het lijkt op de foto's alsof de schade goed zichtbaar is als de standaard is gemonteerd. Maar goed, je hebt er verder weinig aan, ik heb geen oplossing
RianGeenen schreef:
vr 04 okt, 2024 17:53
Het lijkt op de foto's alsof de schade goed zichtbaar is als de standaard is gemonteerd. Maar goed, je hebt er verder weinig aan, ik heb geen oplossing
Nee dat is niet zo. De standaard zit als een u gemonteerd aan het frame. Zie maar bij deze fiets

Afbeelding
M276 schreef:
vr 04 okt, 2024 17:56
RianGeenen schreef:
vr 04 okt, 2024 17:53
Het lijkt op de foto's alsof de schade goed zichtbaar is als de standaard is gemonteerd. Maar goed, je hebt er verder weinig aan, ik heb geen oplossing
Nee dat is niet zo. De standaard zit als een u gemonteerd aan het frame. Zie maar bij deze fiets

Afbeelding
Klopt helemaal. En er zit op de achterzijde een ruimte tussen frame en standaard dus je kunt behoorlijk goed zien waar het frame zit.

Heb net het gesprek terug geluisterd, ben behoorlijk mild geweest. Hij weet dat niet, maar mondeling garandeerd hij dat er geen risico is. Mocht het mis gaan dan is hij daar voor verzekerd. Of te wel breekt het frame op dat punt raak daar door te val ondervind daar letsel van. Dan is hij daarvoor verzekerd daar doelt hij op. Wat merkwaardig is.

Ik snap hem wel, dat altijd fietsen opknappen de problemen van elders maar dan nog zit het mijn erg dwars
Uh als hij dat niet wil doen is nee ook nog steeds een antwoord.
Hij accepteert de klus.
Ik neem ook aan dat jij niet zelf hebt gezegd joh doe het zwart zonder bon.
Ik werk zelf op de boekhouding. En hoe vaak ik mijn collega;s er niet op moet wijzen dat
je een bon moet vragen is niet meer op 1 hand te tellen.
Dus dat jij betaald. Weg loopt zonder bon is niet heel raar.

Hij zit fout. En dat weet hij ook wel. Maar probeert je nu te overbluffen zodat jij geen actie
onderneemt.
Dat hij verzekerd zou zijn is natuurlijk apekool. Tegen wat?
Dat het frame niet verzwakt zou zij is ook apekool. Het is verzwakt. Pas wanneer het daar breekt weet je dat het dusdanig verzwakt is geweest om daar te breken (en zelfs dat zou je op dat moment kunnen betwisten).
Dat het een probleem is om een elders geleverde fiets te verzorgen is ook apekool. Ik snap de frustratie, maar een glaszetter stukadoor of loodgieter werkt ook niet uitsluitend aan woningen die hij zelf geleverd heeft.
Zonder bon werken is volkomen zwartwerk. Er is geen btw verrekend en dat gaat ook heus niet afdragen.

Het is een rotsituatie, en je kunt ervoor kiezen het te laten voor wat het is. Ik denk ook dat je prima vooruit kunt ondanks de schade.
Je kunt er ook rechtsbijstand opzetten als je die dekking hebt. Maar wat bereik je daarmee.
Het is gewoon ook een lastige situatie, denk wel dat de fietsenmaker zich ermee in de vingers snijd. Middelgrote stad en ben zelf vrijwillig betrokken bij een fietsen project voor mensen met een laag inkomen wat pas recent loopt, uiteraard na deze ervaring zal er vast besloten worden om deze zaak niet aan te raden. En heb zelf als jong volwassenen bij een fietsenzaak gewerkt, sloop je iets meld je het en los het fatsoenlijk op.

Dat hele bonnen verhaal achter af is wel iets wat nu niet lekker zit. Je krijgt geen werkbon maar laat je telefoon nummer achter en word gebeld als het werk klaar is. Je kunt wel met pin betalen maar heb in alle keren nooit een bon/factuur gehad.

En ben er echt vaak genoeg geweest met verschillende fietsen. Dus blijf mij verbazen over de afhandeling van dit verhaal. Had het plan om daar een custom Azor met Alfine 11 aan te schaffen aankomend jaar die ga ik natuurlijk nu bij de concurrent halen.

Kijk de circa 600,- die dit frame kost de kosten van de gedane reparatie 70,- ex materiaal zij. Echt zuur en heb hier ook echt geen geldboom staan. Het is vooral dat mijn vertrouwen word beschadigd en eigenlijk een heel verhaal krijg dat het de fabrikant is het ontwerp en dat hij daardoor met zijn slijpschijf in het frame helemaal zonder zijn schuld al dan niet per ongeluk het frame in is gegaan. Dat dan ook echt niet melden doet. Dat geld is echt zuur begrijp mij niet verkeerd maar dat stukje besodemieterd worden is vele malen erger.

Nu achteraf denk ik dat hij helemaal geen zin in fietsenmaker zijn heeft maar het een soort van noodzaak is geworden. Hij heeft eigenlijk een soort van design huis voor fietsen en custom fietsen bouw niet zoals M - engineering maar meer oude fietsen weer een nieuw leven geven althans zo zet hij het neer. Dat zal niet zo vlot lopen vooral in deze middelgrote stad waar de fiets voor velen een noodzaak is om van A naar B te komen. Dan nog kan hij dat zeggen en dan ga ik elders heen. Totaal geen probleem, weer wat geleerd. Baal er wel van.
Ja, ik begrijp je helemaal.
fl78 schreef:
vr 04 okt, 2024 20:38
Dat hele bonnen verhaal achter af is wel iets wat nu niet lekker zit. Je krijgt geen werkbon maar laat je telefoon nummer achter en word gebeld als het werk klaar is. Je kunt wel met pin betalen maar heb in alle keren nooit een bon/factuur gehad.
Dat is iets wat in fietsenmakerland nog vrij veel voorkomt merk ik op. Daar is wat aan de hand. Hier vlakbij ook één; heeft (principieel) geen pinapparaat want ‘wantrouwen in het systeem’. Hij is wel onovertroffen met onderhoud aan (oudere) fietsen. Tja.
Heb je rechtsbijstand?
Bel die een keer op.
Stel de fietsenmaker schriftelijk aansprakelijk (aangetekend zodat hij niet kan zeggen niets ontvangen te hebben) Bedenk alvast wat jij van hem wil (nieuw frame, lassen geen idee)
En ga het hele proces in.
Het gaat een lange adem zijn.
Maar hem als fietsenmaker ben je toch al kwijt.
Volgens mij is het geen vriend van je.
Dus gewoon je recht proberen te halen

En in de tussentijd blijven fietsen natuurlijk :D
Ik denk dat de rechtsbijstand je echt niet gaat helpen hoor, “ ik heb een fietsenmaker een zwarte klus laten doen en nu is het stuk!”
Je werkt mee aan een situatie waar geen btw wordt betaald, wat niet in de boeken komt en daar over bellen? Lijkt me niet handig….

Gr Ej
RianGeenen schreef:
vr 04 okt, 2024 12:08
Er zijn geen winnaars hier. Heb je een nieuwe fiets, is die al zo beschadigd. Ben je fietsenmaker, lever je service aan iemand die je eigenlijk gewoon moet weigeren, is het nog niet goed.
Ik zou uitgaan van het goede in de mens. Die fietsenmaker zet niet zijn wekker 's ochtends om eens even lekker een nieuwe fiets te beschadigen. Je zou nog een keer langs kunnen gaan en ruimte kunnen geven aan beide kanten van het verhaal. Of niet. Wat ik al zei, niemand gaat hier winnen.
Zo is het naar mijn mening ook. Daarom gaan veel fietsenmakers erop over om alleen eigen geleverde fietsen te herstellen. Service kost geld en vaak is het te duur of voldoe je niet aan de hoge verwachting. Zeker bij de “voor een dubbeltje op de eerste rang” kopers.

Goedkoop via internet bestellen is het nieuwe nu maar ook lokale winkels die alleen service verlenen op de door hun geleverde goederen. Voor de rest ga je maar naar die webwinkel. Gelijk hebben ze.
Hij heeft toch zelf niet gevraagd of het zwart kon?
Dat hij vergeten is een bon te vragen is niet handig.
Maar ik vind niet dat hij meegewerkt heeft aan zwartwerk.
Excuses, mijn Fout, alles nog eens door gelezen..cash betalen betekent niet opzettelijk zwart….
Gr ej
Had met alle liefde en plezier de fiets lokaal gekocht als men duidelijk was dat de fiets binnen een maand uit de collectie ging. En daarmee ook ruim 250,- goedkoper zou zijn. In plaats van zeggen vooral nu kopen want ze zijn bijna uitverkocht je rijk rekenen op een mogelijke inruil waar nog niets over was gezegd. We kunnen het vandaag allemaal regelen.

Dan kijk je online en zie je de fiets met die korting over de grens staan. Die grens welke notabene een paar kilometer van je huis af ligt.

Er gaan wat zaken mis een simpele bout van een standaard en een slagje in het voorwiel. Je gaat daarmee naar een fietsenmaker welke aangeeft

"Degelijke nieuwe en tweedehands fietsen, verder onderhoud en reparatie aan alle merken fietsen!"

Je geeft opdracht voor de bout uit de standaard en het voorwiel te halen. Dat gaat mis er word niets over gezegd en je word zo behandeld.

Dan word ik ook nog door sommigen beticht het werk zwart uit te hebben laten voeren. Bijna een crimineel ben omdat de fiets van 750,- online heb gekocht hij stond op een gegeven moment op Cube stores nl voor 800,- nogmaals na minder dan vier weken terwijl de franchise nemer mij de fiets voor 1050,- probeert te verkopen. En net als steeds meer mensen bestel je een fiets dan maar online. Want onder een X bedrag heeft men nauwelijks interesse in jou als klant, en voor veel van dat soort zaken is het momenteel gewoon overleven snap het allemaal wel hoor. Tijden veranderen.

En wil jij als fietsenmaker daar niet aan werken is dat volledig jou recht. Er zijn afgelopen twee jaar in dit stadje meerdere fietsenmakers bij gekomen en na nu eens rond te bellen werken zij allen aan welke fiets dan ook. Online of niet online gekocht. En als dat een kundige vakman/vrouw is koop ik met alle liefde bij zo iemand een fiets.

De fietsenmaker die het verpruts heeft, had daar bijna een Azor gekocht maar wilde dit jaar gewoon het stukje toerfiets af handelen.