Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hoe verantwoord is dit nog? - Forum Wereldfietser

hoe verantwoord is dit nog?

Als meelezer van dit forum, zit in zoverre met een probleem dat graag advies wil in hoeverre het nog verantwoord is om met deze fiets op pad te gaan.

Flink aantal maanden een nieuwe Cube Travel aangeschaft om aankomend jaar op pad te gaan. De aflevering is knudde gegaan en de oorspronkelijke Duitse handelaar reageerde niet op de klachten. Een bout van de standaard was dol en daardoor de standaard los. Ook had de voorvork lichte beschadigingen en waren zaken niet netjes afgesteld.

Toen besloten om bij de fietsenmaker in de buurt de fiets aan te bieden voor reparatie. Vooral de standaard zat mij dwars en heb thuis niet de middelen om de fiets standaard te repareren.

De fietsenmaker die voorheen altijd kundig alle problemen op loste is er mee aan de slag gegaan. De bout los krijgen is niet gelukt... Toen is hij schijnbaar met een flex aan de slag gegaan en na een anderhalf week vanwege leverings probleem standaard pas de fiets terug gekregen. Er is niets gemeld dat hij met zijn flex in het frame is geweest en heb contant 100,- betaald en geen bon meegekregen.

Na een aantal weken wilde ik de fiets onderhoud geven en heb de standaard er eens af gehaald. Het resultaat is dus een flinke schram in mijn frame...

Wat vind men hier van is dit nog veilig ook gezien dit de achterbrug is en er al een gat zit in het frame alhier voor de bout van de standaard. En had de fietsenmaker dit op zijn minst moeten melden?

Ik hoor graag een mening ben er nogal van onder de indruk.
IMG_20241003_154013.jpg
IMG_20241003_153929.jpg
Kan het niet goed zien.
Maar heeft hij nou met een slijptol je frame in stukken gezaagd om de bout los te krijgen?
M276 schreef:
do 03 okt, 2024 16:51
Kan het niet goed zien.
Maar heeft hij nou met een slijptol je frame in stukken gezaagd om de bout los te krijgen?
De bout zie foto 2 gaat door het frame, om de standaard te monteren. Fietsenmaker heeft te hoog gezeten met zijn slijptol, en dus deze schade veroorzaakt. Terwijl heel goed zichtbaar is hoe de standaard en bout zitten. Maar hij heeft dit dus niet vermeld bij afhalen fiets
Fietsenmaker schriftelijk aansprakelijk stellen voor geleden schade. Als hij ontkent dat hij iets aan jouw fiets gedaan heeft, want contant (zwart?) betaald, zou ik het melden bij de branche-organisatie en de belastingdienst om deze malafide fietsenmaker zsm tot stoppen te brengen. Je hoeft nu namenlijk ook niet meer bij Cube te komen voor garantie.
Ik zou hier persoonlijk werk van maken.. dit kan echt niet..
Weet je zeker dat je fietsenmaker met een flex bezig is geweest. Is de Duitse handelaar niet degene die je een beschadigde en defecte fiets heeft verkocht en daarom niet reageerde. Wees voorzichtig met beschuldigingen en probeer er in een open gesprek uit te komen voordat je de fietsenmaker aansprakelijk stelt.
Hoe haalt hij het in zijn hoofd om een nieuwe fiets van een klant zo te behandelen.
Idd aansprakelijk stellen. En een nieuw frame eisen.
Bert van Sprang schreef:
do 03 okt, 2024 17:26
Fietsenmaker schriftelijk aansprakelijk stellen voor geleden schade. Als hij ontkent dat hij iets aan jouw fiets gedaan heeft, want contant (zwart?) betaald, zou ik het melden bij de branche-organisatie en de belastingdienst om deze malafide fietsenmaker zsm tot stoppen te brengen. Je hoeft nu namenlijk ook niet meer bij Cube te komen voor garantie.
Fietsenmaker kwam altijd kundig over heeft een fysieke zaak met website en dealerschap van Azor. Ontwerpt en bouwt eveneens custom fietsen. Echt niet iemand die tot helaas nu overkwam als niet vakkundig.
Eric op de Fiets schreef:
do 03 okt, 2024 18:00
Weet je zeker dat je fietsenmaker met een flex bezig is geweest. Is de Duitse handelaar niet degene die je een beschadigde en defecte fiets heeft verkocht en daarom niet reageerde. Wees voorzichtig met beschuldigingen en probeer er in een open gesprek uit te komen voordat je de fietsenmaker aansprakelijk stelt.
Absoluut zeker, de fiets is per doos hier aangekomen. En de standaard zat zo los dat deze schade zichtbaar zou zijn geweest, dat was nadrukkelijk niet het geval. De fietsenmaker heeft eerst met een boormachine de kop van de bout proberen uit te boren dat heb ik nog gezien, toen langs kwam omdat toevallig voor een andere fiets een paar dingetjes kwam halen. Dat uitboren lukte niet dus hij ging het op een andere manier proberen. Toen aangaf dat de lak beschadigd was, gaf hij aan op dat moment dat gebeurt nu eenmaal

Ik weet eigenlijk 100% zekerheid dat de Duitse handelaar de fiets met doos en al zonder kijken hem heeft verstuurd. Daardoor ook typisch dingetjes die niet op orde waren. Dan zou dus de Fabrikant Cube met een flex bezig moeten zijn geweest. Lijkt mij sterk.
En zou de fietsenmaker niet even de klant bellen als hij dit tegenkomt zonder dat hij dat zelf heeft veroorzaakt. Alleen maar om dit soort problemen te voorkomen.
Lijkt zo vanaf de foto niet onveilig. Wel een onhandige constructie, de krachten op een standaard kunnen hoog zijn en dan is dit zo een zwak punt.
hoe ze een fiets met dolle bout af kunnen leveren begrijp ik niet.

Weet niet of je nog een goede oplossing kunt krijgen bij fm of de dozenschuiver...

Dus proberen toch van de fiets te genieten?
Het lijkt mij wel onveilig.. er is over de lengte van de achterbrug een sleuf ontstaan door het flexen die er beslist niet hoort…

Geen idee wat de oplossing moet zijn, maar zo doorfietsen zou niet mijn keuze zijn..
Alvast bedankt voor de reacties, erg prettig om meningen hierover te horen. Heb de fietsenmaker gebeld in de avond en via voicemail behoorlijk duidelijk uitgelegd dat dit gewoon niet kan. En dat vooral stoor dat hij mij hier niets over verteld heeft. Zal een deze dagen er naartoe gaan en om duidelijkheid vragen. Uiteraard zal ik dat posten zodat (hopelijk niet) als ooit iemand tegen dit aanloopt iets aan heeft.

Verder heb behoorlijk veel ervaring op fietsgebied echter heb niet alle gereedschappen thuis voor dit soort incidentele zaken. Deze Cube was een vervanging van mijn oude Koga globe Traveller.

De fietsenmaker was niet zo blij met dat de fiets online was gekocht. Dat maakt de handel kapot, de opdracht was slagje in voorwiel en de standaard. De bout was inbus en na los gedraaid te hebben draaide hij helaas dol. Vandaar dat de opdracht was bout eruit, waar mogelijk dat ging niet schijnbaar met dit als gevolg.
fl78 schreef:
do 03 okt, 2024 21:50
De fietsenmaker was niet zo blij met dat de fiets online was gekocht.
Je geeft zelf al aan dat je je tamelijk goed realiseert waar ‘m de schoen wringt.

De foto’s geven wel aan dat de fietsenmaker nou niet bepaald een technisch natuurtalent is, maar in zijn plaats had ik je toch vriendelijk verzocht om je met de doos onder de arm te melden bij de originele leverancier, ondanks dat die man niet reageerde op je klachten.
Speeder300 schreef:
do 03 okt, 2024 22:36
fl78 schreef:
do 03 okt, 2024 21:50
De fietsenmaker was niet zo blij met dat de fiets online was gekocht.
Je geeft zelf al aan dat je je tamelijk goed realiseert waar ‘m de schoen wringt.

De foto’s geven wel aan dat de fietsenmaker nou niet bepaald een technisch natuurtalent is, maar in zijn plaats had ik je toch vriendelijk verzocht om je met de doos onder de arm te melden bij de originele leverancier, ondanks dat die man niet reageerde op je klachten.
Deels een beetje offtopic.

Echter geeft deze fietsenmaker heel duidelijk aan alle merken te repareren. Al snap ik zeker dat de lokale middenstand dat minder vind. Er is in het grensgebied al veel concurrentie uit Duitsland. Ik snap het, daarom dat het ook een lastig iets vind indertijd zat er een prijsverschil in kopen in Duitsland of Nederland.

Heb zelf bij een fietsenzaak gewerkt als jong volwassenen dus ik snap het. Verder was het aanbod in mijn directe stad/omgeving beperkt en had lokaal wel een fiets willen kopen echter de meeste winkels vinden alle onder een X bedrag gewoon niet meer interessant. Merk je echt helaas en vind dat jammer.

Het online kopen is in mijn optiek in deze prijsklasse dus niet heel gek, woon in het grensgebied en het was makkelijker om hem te laten bezorgen. Verder blijkt bij het bedrijf waar de fiets oorspronkelijk gekocht is het niet lekker gaan lopen na de coronacrisis en zijn de goede werknemers elders gaan werken. Helaas hoor je dat achteraf bekenden hadden voorheen hele goede ervaringen juist door die goede medewerkers, het is niet enkel online ze hebben ook een fysieke winkel ben in het verre verleden daar ook eens geweest.

Door het gehannes was het voor mij makkelijker om lokaal de fiets te laten maken. Had ik er wat meer werk van gemaakt had het oorspronkelijke bedrijf de problemen wel opgelost. Het was nogmaals makkelijker om het lokaal te laten doen. En dat ging mis.

Toch even een grote edit:

Toen de fiets deze Cube travel wilde aanschaffen omdat hem voor mijn doel prima vond. Ben ook daadwerkelijk bij de Cube store geweest. Proefrit gemaakt informatie opgevraagd de prijs 1050,- was wat mij betreft mogelijk nog wat opties. Daar wil je dan natuurlijk nog even over nadenken de extra opties wat wel en wat niet. De verkoper gaf aan wees snel want we hebben nog maar enkele in deze maat. En zo ook dat hij al ervanuit ging dat mijn oude vakantiefiets vast ingeruild werd.

Vooral dat heel nadrukkelijk, wees snel koop nu vind ik niet prettig. Toen eens rustig thuis nadenken hoe en wat, dan ga je ook eens op het internet kijken. Deze Cube Travel ging uit de collectie en in Duitsland ging hij de uitverkoop al in wat eventjes een dikke 250,-/ 300,- deed schelen. De fiets staat sinds een tijd ook met forse korting te koop in nederland, te weten 250,- korting.

Het ding is een aantal maanden terug wilde ik graag nog een stukje fiets seizoen meepakken. Maar 250,- op een fiets van 1050,- is natuurlijk wel een flinke korting en mij maakt het niet uit dat hij niet het nieuwste model was. Ik vond deze meer dan goed.

Een tijd voor aanschaf in Duitsland al dan niet online had een goede bekende bij deze zaak ook een Cube gekocht een MTB die was helemaal netjes afgesteld en in orde afgeleverd. Tussen de tijd van hun aanschaf en mijn aanschaf is het flink gerommeld bij dit bedrijf. Dat weet je een twee drie niet.

FIets is dus besteld met eventjes 300,- korting omdat hij uit de collectie ging en later dus ook nu in nederland met 250,- korting dus een verschil van 50,-. en dat bedrag had ik met alle liefde meer betaald lokaal.

Fiets is aangekomen en nimmer uit de doos geweest voor aflevering dus men heeft de fiets niet netjes afgesteld drie punten waren twee krajes op de voorvork en een lichte slag in het voorwiel. En dan ook de standaard.

Heb de fiets in de montage standaard gezet afgesteld en een proefritje gemaakt fiets beviel gewoon goed. Die paar kleine zaken is contact over geweest en zou opgelost worden. Echter door al het gehannes bij dit bedrijf is dat mis gelopen en heb ik het gelaten waar het voor was. Had ik daar wat harder aangetrokken was het wel tot op een oplssing gekomen. Dat stukje ligt bij mij omdat zoiets had, hier heb ik geen zin het is makkelijker om de fiets naar de fietsenmaker te brengen waar al meerdere malen ben geweest. Altijd goed werk heeft geleverd, en ook in mijn directe omgeving ook als een vakman staat aangeschreven.

Heb hem aangeven dat de fiets inderdaad online is aageschaft dat hij daar moeite meeheeft is vreemd een groot deel van de fietsen die hij onderhoud zijn online aangeschaft. Hij doet onderhoud aan vele merken en heeft in de ongeveer drie jaar dat bij hem kom altijd netjes werk verricht. Ook bij bekenden van mijzelf heeft hij altijd netjes werk geleverd

Vandaar dat er ook heel moeite meeheb waarom dit geheel faliekant is misgegaan hij mij niets heeft verteld en mij zo de zaak heeft uit laten lopen. Ja daar mag ik moeite meehebben of de fiets nu in Nederland of Duitsland is aangeschaft. De fiets is daar voor onderhoud naar toe gegaan. En dit is het resultaat en dat had niet mogen gebeuren. Waar die fiets dan ook vandaan komt.

Het kan altijd mis gaan, maar dat vertel je en dan los je het op daar zit voor mij ook de clue in het verhaal. En als de Cube store alhier wat zachter te werk was gegaan, dan had ik er met alle liefde plezier daar gekocht maar wetende dat de fiets een maand later eventjes 250,- goedkoper zou zijn heeft de verkoper echt wel geweten. En dan ondertussen mij pushen met haast maken om de volle mep te betalen. En ja mijn oude fiets alvast als ingeruild zien zonder dat er woord over gesproken was vond ik ook niet fijn. Dan kan het inderdaad zijn dat ik die fiets dan maar online koop.
Bij fietsenmaker geweest, hij gaf aan dat dit constructief geen kwaad kan. Heb aangegeven er niet blij mee te zijn. Dat al advies had ingewonnen op een forum en dat men hier (grotendeels) vond dat het een risico was. Hij vind van niet, en het zijn meningen. Wel duidelijk gemaakt dat niet met naam en toenaam hem op het forum heb gezet. Dat zal ik trouwens ook niet doen.

Verder garantie maakte niet uit, en mocht het stuk gaan op dit punt was hij verzekerd. Ook stel dat ooit de fiets wilde verkopen was dit geen punt ook omdat de standaard eromheen zit en je optisch niets ziet van de schade.

Verder een relaas over hoe ontwerpers dit foutief hadden ontworpen. Online fietsen en hij altijd andermans problemen aan het oplossen is. Hij niet aan het bouwen van fietsen kwam.

Verder gaf hij aan dat als hij vond dat het een groter risico was of gevaar was dat zeker gemeld had. Er twee uur mee bezig is geweest dus de kosten echt meevielen en op het geleverde standaard geen marge zat. En dat mijn google review niet gepast was, deze heb ik verwijderd.

Probleem voor mij is dat geen factuur van werkzaamheden heb gekregen. Contact betaald heb en dus lastig bewijzen kan. Wel een wijze en duurdere les om voortaan alles zelf te doen. En gewoon het gereedschap aan te schaffen. Hoe verder met deze fiets weet dat momenteel niet.
Hij is dus verzekerd.
Ik zeg claimen bij de verzekering.
Nogmaals een frame doorzagen om een standaard te verwijderen doe je niet.
En het is ook niet netjes het niet te melden bij verkoop. Daar krijg je geheid gezeik mee
Net als de fietsenmaker nu heeft.
Hij heeft gewoon je frame vernield, blijkbaar is hij verzekerd en ontkent hij de werkzaamheden niet. Wellicht nog een keer naar hem toe en dan iemand (niet je partner) meenemen en het nogmaals bespreken zodat je een getuige hebt en hem vervolgens aansprakelijk stellen. Je hebt een nieuwe fiets gekocht en hij heeft het frame vernield, dat moet je toch nooit accepteren. En waarom zou je iemand die moedwillig je frame vernielt en niet bereid is de schade te herstellen (nieuw frame) uiteindelijk niet met naam en toenaam aan de schandpaal nagelen?
Er zijn geen winnaars hier. Heb je een nieuwe fiets, is die al zo beschadigd. Ben je fietsenmaker, lever je service aan iemand die je eigenlijk gewoon moet weigeren, is het nog niet goed.
Ik zou uitgaan van het goede in de mens. Die fietsenmaker zet niet zijn wekker 's ochtends om eens even lekker een nieuwe fiets te beschadigen. Je zou nog een keer langs kunnen gaan en ruimte kunnen geven aan beide kanten van het verhaal. Of niet. Wat ik al zei, niemand gaat hier winnen.
Als je iemand aansprakelijk stelt, dan doe je dat schriftelijk, dat kan per brief of per mail. Mondeling aansprakelijk stellen om dat er tot nu toe niets op papier staat heeft geen enkele zin. Doe dit ook voor later. Stel, je gaat straks fietsen en je veroorzaakt schade jegens derden omdat je fiets op deze plek breekt, dan moet je een verhaal hebben dat je er alles aan gedaan hebt om dit te voorkomen, anders is de kans groot dat je opdraait voor alle kosten van het ongeval en de mogelijke bijkomende vervolgschade.