Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Velglint hoe vaak vervangen? - Forum Wereldfietser

Velglint hoe vaak vervangen?

Gisteren een lekke band van de 2,5 jaar oude Koga World Traveler van mijn vrouw. Blijkt dat er gaten zitten in het velglint op diverse plekken ter hoogte van de spaakgaten. Ook de randjes van het velglint is rafelig. Is dit normaal?
IMG_20240819_094843.jpg
IMG_20240819_093335.jpg
IMG_20240819_093356.jpg
Van mijn eigen Koga Miyata randoneur van 2006 heb ik het velglint nog nooit hoeven vervangen.
Heb je weer zoiets. Er bestaan velglinten die gaan levenslang mee maar nee hoor de een of ander moet weer een lint maken wat je zeker moet vervangen. Je binnenband gaat kapot bij dit lint. Je schrijft het al de scherpe rand. Ervaring mee. En maar zoeken in de buitenband waardoor heb ik een lekke band. Ik had wel 6 bar in mijn banden dat zal ongetwijfeld invloed hebben gehad.
Inderdaad. Gewoon vervangen door een Velox lintje van 3 euro en je kunt een jaar of 10 vooruit
Het spijt me, maar Velox is nu geen goed advies. Het gaat slingeren in het velgbed en dan komt een spaakgat vrij te liggen: Pang! Mijn advies Yellow tape. Origineel van Stans notubes, maar nu van meer fabrikanten. Plakt uitstekend. Alleen moet je zelf met een perforator een gaatje knippen voor het ventiel. Kan ook met een holpijp van de goede maat.
Velox gaat toch niet slingeren als het goed past van rand tot rand?
Verder goede ervaringen met Schwalbe velglint.
Misschien ook even controleren of de spaakeinden niet te ver
door de nippels steken
Dirk
Joris Flemming schreef:
ma 19 aug, 2024 12:43
Velox gaat toch niet slingeren als het goed past van rand tot rand?
Het Velox velglint dat ik vroeger gebruikte is 21mm breed. Destijds was er maar één breedte verkrijgbaar. Kan veranderd zijn. Overigens is dat gelijk aan de breedte van het door mij gebruikte Yellow Tape velglint. De lijm van Velox is/was gewoon niet sterk genoeg.
Ik vervang velglinten ook alleen maar als er gaten in zitten en dat is zelden het geval.

Velglinten ondervinden dezelfde druk als de buitenband en worden dus in de spaakgaten gedrukt. Er zitten geen verstevigingsvezels in die dat proces begrenzen.
Banddrukken worden met de jaren steeds lager, omdat buitenbanden steeds breder worden vanwege het comfort. Vroeger pompte ik de banden van mijn racefiets (21 mm) nog wel eens op tot meer dan 10 bar, nu zelden hoger dan 7 bar voor racebanden ; 3-4 bar voor gravel.

Herrmans is een Fins bedrijf - lijkt me geen 3e wereld spul. Ik koop meestal Schwalbe velglinten, maar ik betwijfel of het merk veel uitmaakt.

Uit nieuwsgierigheid heb ik even wat linten die ik heb liggen opgemeten :
- Schwalbe 22-622 : max 10 bar ; ca. 1.0 mm dik
- Herrmans 18x559-571 : geen max drukspec ; ca. 1.8 mm dik
- Herrmans 18x622-635 : geen max drukspec ; ca. 1.2 mm dik
Wat opvalt is dat Herrmans een range van velgdiameters aangeeft, wat betekent dat het lint gemaakt is om iets te rekken. Dat houdt vanzelfsprekend in dat het ook minder weerstand heeft waar het in het spaakgat wordt gedrukt.
Het Schwalbe lint voelt stugger en gladder aan, maar ik heb geen gereedschap op de rek goed te meten.
Even naar zolder en een oud wiel bekeken. Dat wiel is dubbel gebust. Dan zie je dat de rand van het gat niet scherp is. Geen bussen dan hebben de geboorde gaten scherpe randen. Misschien daar ook eens naar kijken.
Dank allemaal voor de reacties. Wordt vervolgd...