Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vakantiefiets merk of opties - Forum Wereldfietser

Vakantiefiets merk of opties

Hallo allemaal,

Wij zijn opzoek naar een nieuwe vakantiefiets maar hebben maar een beperkt budget. 1000 euro is wel de max. Ik kan echter alleen de grote dure merken vinden die vanaf €2500 beginnen. De goedkope modellen zijn altijd maar deels geschikt. Ik vind het geen probleem een onderdeel erbij te moeten kopen. Maar er zitten altijd onderdelen op die we of niet gebruiken en moeten vervangen.

Ik dacht aan fahradmanufactuur, maar dat is ook net niks. De 520 touring van Decathlon heeft maar 1x11 speed, Als ik daar aan moet gaan bijkopen komt er ook zo 300 euro bij..(misschien niet eens zo gek)

Hebben jullie nog suggesties waar wij naar kunnen kijken?

Oja, we zoeken een complete derailleurfiets
Bagagedrager voor en achter, licht, spatborden .

En Shimano lx/xt afgemonteerd. Verder geen fancy dingen.

Ik zou het ook zelf in elkaar kunnen zetten, maar dan kan ik vooraf niet uitzoeken hoe de zithouding is. Of het model wel bij ons past.
Ik zou voor dat budget naar 2ehands 26" vakantiefietsen kijken
Ik snap je zoektocht eerlijk gezegd niet echt. Wilt niks fancy, maar vind fietsen wel net niks. Hoezo niks onder €2500 te vinden? XT is echt onzin op een no nonsens fiets en LX ook onnodig, deore of alivio of apex echt prima. Wat is er mis met 1x11?

Elke fiets is een compromis, zeker eentje van €1000 en elke waar voor z’n geld dus start met een nuchter wensenpakket.

Cube Travel? Giant toughroad? Specialized sirrus? Sensa superlite? Stevens 6x? Bergamont vitess? Ik roep maar wat, er is vast meer..
Een oude wijsheid voor het kopen van een fiets met een beperkt budget: liever een goed frame met goedkope onderdelen dan een minder frame met alles erop en eraan.
Dan kun je altijd upgraden en er een echt deftige fiets van maken naarmate je zakgeld omhoog gaat. :)

Dat lijkt ook de logica achter de Riverside 520 Touring te zijn. Zelfde frame als de bijna twee keer zo dure 900. En evengoed nog hydraulische schijfremmen. Krijgt ook goede reviews. Wellicht een iets kleiner voorblad, en dan kom je met die 1 x 11 toch wel overal.
Dankje voor de suggesties

Ik denk dat 1x 11 onvoldoende is voor in de bergen. De duurdere fietsen hebben ook 3 "
X 9 of 3x10.

En omdat mijn huidige schakelmateriaal zo zwaar loopt vind ik dat inmiddels wel vervelend worden .

Een bagagedrager die vast zit aan het spatbord, is dat geen probleem voor de vakantie tiefietser?
non-fixie schreef:
ma 05 aug, 2024 18:24
Wellicht een iets kleiner voorblad, en dan kom je met die 1 x 11 toch wel overal.
Ja er moet dan nog een voordrager op, een standaard, Axa slot en een kleiner voorblad. Kan ik daar zo een ander voorblad opzetten zonder dat er problemen ontstaan?

Zelf hebben we een cycle2charge.

En is het mogelijk om een achterstandaard te plaatsen als er een schijfrem op zit?
Misschien busjes in de buis plaatsen en dan aan de onderkant van de achtervork monteren.
Met 1x11 met achter een cassette met 46 kun je prima de bergen in (ik heb goede ervaringen met 1x12 in schotland). Zeker als je er een 34 of 32 voorblad opzet. Met sterk wisselend terrein met veel korte steile klimmetjes schakelt het bovendien veel fijner dan met voorderailleur. Op langere klimmen is er ook niet echt een nadeel, het enige nadeel is dat je op het vlakke minder keus hebt door de grotere stappen, en daardoor net niet het lekkerst draaiend verzet kunt vinden. En je kunt bergaf minder meetrappen, maar dat ervaar ik nauwelijks als een nadeel.

Geen ervaring met decathlon banden, maar als ik met die fiets op pad ging, zouden daar mijn enige twijfels liggen.
luchtfietser schreef:
ma 05 aug, 2024 18:28
Kan ik daar zo een ander voorblad opzetten zonder dat er problemen ontstaan?
Ja. Afhankelijk van de maat moet je misschien wel je ketting iets inkorten.
luchtfietser schreef:
ma 05 aug, 2024 18:28
En is het mogelijk om een achterstandaard te plaatsen als er een schijfrem op zit?
Geen idee. Ik monteer nooit een standaard. Wellicht dat iemand anders daar een antwoord op kan geven?
blokdoorn schreef:
ma 05 aug, 2024 19:26
Geen ervaring met decathlon banden, maar als ik met die fiets op pad ging, zouden daar mijn enige twijfels liggen.
Hmmmm. Decathlon zegt daarover het volgende.

We kozen voor de banden B'TWIN Trekking 9 Grip Protect+. Banden met een lekbescherming in de vorm van een elastomeer laag van 5 mm dik. Doeltreffende grip zowel op verharde als onverharde wegen, zodat je op elk terrein gerust bent.
Afmetingen: 28 x 1.75 (42-622).Gewicht: 1295 g.


Vast heel degelijk, maar als dat het gewicht per stuk is, is dat twee kilo meer dan waar ik normaal mee rijd. :shock:
Ja ik weet het. Wij willen eigenlijk gewoon allmotion. Maar dat is denk ik weer 100 euro erbij. Nu hebben we Schwalbe suprême en allmotion.

Maar zo'n basis fiets is prima voor ons. Als het maar toereikend is voor wat we er mee willen. Zou toch moeten kunnen voor max 1000 euro.

Dat schakelmateriaal, de remmen en de crank. Wij hebben altijd lx en xt gehad. Ik heb geen ervaring met andere merken of kwaliteiten. Maar goed, die van mij is heel oud. Is daar nog iets waar ik wel extra aandacht voor moeten hebben?

Bijvoorbeeld, rem maakt niet uit, als de derailleur maar wel xt is. Zoiets?
non-fixie schreef:
ma 05 aug, 2024 18:24
Een oude wijsheid voor het kopen van een fiets met een beperkt budget: liever een goed frame met goedkope onderdelen dan een minder frame met alles erop en eraan.
Dan kun je altijd upgraden en er een echt deftige fiets van maken naarmate je zakgeld omhoog gaat. :)

Dat lijkt ook de logica achter de Riverside 520 Touring te zijn. Zelfde frame als de bijna twee keer zo dure 900. En evengoed nog hydraulische schijfremmen. Krijgt ook goede reviews. Wellicht een iets kleiner voorblad, en dan kom je met die 1 x 11 toch wel overal.
Die Riverside 520 Touring kost ja niks en heeft alles.
Ik ben zelf nogal van de Continental Contact. Biedt veel en kost een beetje.
Ervaring tot nu toe: 25.000 km en 1 keer lek, stukje dun draad van 2 mm lengte dat het meeste leek op een verloren naald uit een staalborstel.
En die derailleur? Zoals non-fixie al schreef, je kan later gewoon een luxere kopen, een een voorderailleur erbij en een andere trapas enzovoort.
luchtfietser schreef:
ma 05 aug, 2024 20:12
Ja ik weet het. Wij willen eigenlijk gewoon allmotion. Maar dat is denk ik weer 100 euro erbij. Nu hebben we Schwalbe suprême en allmotion.

Maar zo'n basis fiets is prima voor ons. Als het maar toereikend is voor wat we er mee willen. Zou toch moeten kunnen voor max 1000 euro.

Dat schakelmateriaal, de remmen en de crank. Wij hebben altijd lx en xt gehad. Ik heb geen ervaring met andere merken of kwaliteiten. Maar goed, die van mij is heel oud. Is daar nog iets waar ik wel extra aandacht voor moeten hebben?

Bijvoorbeeld, rem maakt niet uit, als de derailleur maar wel xt is. Zoiets?
Mijn ervaring is dat goedkopere onderdelen meestal wat zwaarder zijn dan hun duurdere broeders (bijv. stalen delen i.p.v. aluminium of carbon) en wat minder mooi afgewerkt (bijv. gelakt i.p.v. gepolijst). Maar dat ze verder gewoon prima werken.

Waar de verschillen wel wat groter - en dus interessanter - zijn is bij banden. Sommige zijn weliswaar bijna onverwoestbaar, maar daar staat vaak tegenover dat ze merkbaar zwaarder en stugger zijn. Zelf geef ik de voorkeur aan een lichte en soepele band. Waar je daarbij op inlevert is niet eens zozeer de lekbestendigheid, als wel de levensduur.
luchtfietser schreef:
ma 05 aug, 2024 15:43
Oja, we zoeken een complete derailleurfiets
Bagagedrager voor en achter, licht, spatborden .

En Shimano lx/xt afgemonteerd. Verder geen fancy dingen.
2e hands zou denk ik met jouw wensen en budget van duizend euro voor de hand liggen. Een mooi stalen frame kan decennia lang mee. Kijk eens naar merken als Snel, Koga, Santos, Avaghon, etc. Ik zou zelf wel voor hydraulische (velg)remmen gaan maar er zijn er al heel wat van 15 jaar oud die dat hebben. Als de ketting en cassettes versleten zijn kan je die voor een paar honderd euro (laten) vervangen en een paar moderne Schwalbe banden kosten je 100 euro.
Ik krijg niet helemaal duidelijk wat de reden is om een nieuwe fiets aan te schaffen. Ik zie wel dat het zwaar schakelt, maar verder niets. Is het frame niet goed meer of zit je er niet lekker op. Als beide zaken wel in orde zijn en het ongemak wordt alleen veroorzaakt door dat je voor je gevoel niet lekker meer schakelt, dan zou ik toch eens heroverwegen of je hier en daar wat zaken kan vernieuwen/verbeteren. Zeker wanneer je een beperkt budget ter beschikking hebt. Succes
Ik loop er al een paar jaar tegenaan te hikken.

Het is een kogarandoneur frame. Maar er komen diverse roestplekken. Bij alle oogjes bijvoorbeeld. De thuledragers roesten bij de boutjes ookweg, verf bladerdeeg er af.
De as begint te roesten, de remmen lopen niet lekker meer, de versnellingen gaan zwaar.

Het ligt heb ik allang niet meer op de dynamo zitten maar vervangen met ledjes van de action.

Er zit weer een nieuw voorwiel inmet een dynamo. Drie jaar terug een standaard as van Shimano, kom niet op de naam. Maar een van de weinige klassieke crankassen die niet snel stuk gaan.

Nouja, het xt achterwiel is nog origineel, dus denk wel 20 jaar oud.

Ik heb gewoon de indruk dat ik altijd maar zit te hannesen omdat het allemaal tweedehands, oud of goedkope troep is.

Eigenlijk willen we dikkere banden, nu hebben we 38 mm.

Ik had ook wel gedacht aan alle onderdelen vervangen. Maar het frame is mij inziens net iets te veel verroest.

En ik heb het jaarlijks onderhouden. Dus ook kabels vervangen, gesmeerd. Alles van de fiets af halen en helemaal schoon weer terug etc. Het is inmiddels kkm mijn dagelijkse fiets geworden. Dus hij wordt redelijk veel gebruikt.

En de fiets is zwaar. Misschien is alluminium wel fijn. Het voordeel van staal heb ik nooit kunnen gebruiken. Toen er een keer gelast moest worden kon men dat niet en moest ik ter plekke een andere fiets kopen. Dus ja, staal...
Heb het idee dat het eisenpakket vrij hoog is, en het budget laag. Die combinatie leidt mi naar een gebruikte fiets van een kwaliteitsmerk, dat vergt wat tijd om te wachten op de juiste aanbieding. Veel kopers (al dan niet op leeftijd) met centen kopen prachtige fietsen om de wereld over te fietsen waarna de bolides in de garage staan te verstoffen. Dat lijkt me de doelgroep voor de jacht die de TS gaat openen.

(Overigens rijd ik al vele jaren op een eenvoudige 3x9 triple fiets op 37mm Pasela’s (fijn en goedkoop!), met veel plezier, dus tja hoeveel heeft een mens nodig)
luchtfietser schreef:
di 06 aug, 2024 10:45
En de fiets is zwaar. Misschien is alluminium wel fijn. Het voordeel van staal heb ik nooit kunnen gebruiken. Toen er een keer gelast moest worden kon men dat niet en moest ik ter plekke een andere fiets kopen. Dus ja, staal...
Staal hoeft helemaal niet (veel) zwaarder te zijn dan Aluminium. Staal is wat minder stijf en gaat doorgaans langer mee, maar goed dat heb ik ook maar van horen zeggen.
Veel van de zaken die je opnoemt zijn normale slijtage en vervanging perikelen waar iedereen in de loop der jaren tegen aan loopt. Ook wanneer je een 2de hands koopt ga je dat krijgen en bij een nieuwe fiets gaat dat na een jaar of 3 of 4 ook weer beginnen als je een fiets redelijk intensief gebruikt.
Het frame is een andere zaak en kan ik hier vandaan niet beoordelen. Misschien kan je aan iemand die er iets meer van afweet eens raad vragen of het frame het nog waard is. Een roestplekje hier of daar zou ik op zichzelf niet wakker van liggen en een stalen Koga Randonneur frame is in principe geen verkeerd frame.
windinderugfietser schreef:
di 06 aug, 2024 11:39
Staal hoeft helemaal niet (veel) zwaarder te zijn dan Aluminium. Staal is wat minder stijf en gaat doorgaans langer mee, maar goed dat heb ik ook maar van horen zeggen.
Het is een materiaal eigenschap. Aluminium reageert op de lange termijn fundamenteel anders op wisselende belastingen dan staal. In eerste instantie worden beiden geleidelijk iets zwakker (door vermoeing). Bij staal stopt dat proces waarna de sterkte niet verder terug loopt (zolang de belasting niet te gek wordt natuurlijk). Aluminium blijft gewoon alsmaar zwakker worden. Een alu frame zal daarom na lange tijd intensief gebruik hoe dan ook een keer gaan scheuren. Staal blijft gewoon heel. Het is wel weer vatbaar voor roest, en wat zwaarder. Ieder voordeel heeft zijn nadeel. Een goed alu frame is overigens wel flink overgedimensioneerd. En dan kan het lang mee.