Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Jasper, Alberta - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Jasper, Alberta

Volgens mij is er sinds 2017 toch wel wat veranderd.
Ik heb vorig jaar anderhalve maand in de rook gezeten door bosbranden in Canada (ik geef verder overigens geen oordeel over oorzaak/gevolg, of wat “massaal” is…)

Groet, (vanuit Canada)
Tom.
math schreef:
di 30 jul, 2024 23:26
WillemT vroeg, dacht ik, vooral naar relatieve risico's tussen grizzly 's en bosbranden voor iemand die de GDMTB-route in de Canadian Flathead Valley volgt. Mijn over-de-duim rekensom was dat de kans dat je nu (zeg, 2024/25) in een wilde bosbrand terecht komt, toch echt véél lager is dan een levensgevaarlijke ontmoeting met grizzly 's.
Naar mijn gevoel bestaat er naast "het risico op" ook nog het aspect "kan ik de regie behouden". Regie houden bij een bosbrand lijkt me nagenoeg uitgesloten. Noch op het ontstaan ervan (bijvoorbeeld blikseminslag) noch op de ontwikkeling ervan. De enige knop waar je nog enigszins aan kan draaien is die van je uit de voeten maken. Maar dat lijkt me maar een beperkte uitweg. Een brand kan zich veel sneller ontwikkelen dan dat je te voet of met de fiets kan bijbenen, zeker in dichte bossen en langs onverharde wegen. Rookontwikkeling kan de zaak nog eens bemoeilijken. Ook de benen nemen met de auto is nog geen sinecure. Dus eigenlijk ben je aan de goden overgeleverd. De confrontatie met een grizzly bear biedt naar mijn idee meer ruimte om er grip te houden en er dus een gunstige wending aan te geven.
Interessant wat die man van de sinecure zegt vanaf 3 minuut 40 seconden.