Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Uitdaging action cam en stuurtas - Forum Wereldfietser

Uitdaging action cam en stuurtas

Beste wereldfietsers,

Ik heb recentelijk een action camera (dji osmo action 4) gekocht om tijdens het fietsen wat leuke opnames te maken. Daarvoor heb ik ook een handlebar mount van Smallrig gekocht om vast te zetten op het stuur. Ideaal om in allerlei posities strak vast te zetten.
Nu heb ik ook een ortlieb ultimate six stuurtas voor alle dingen die ik tijdens het fietsen bij de hand wil hebben, waar ik zeer content over ben.
Nadeel is dat deze constant in het zicht vd action cam is, omdat de handlebar mount niet hoog/lang genoeg is en ik vind het niet zo mooi vind om deze de hele tijd op mijn opnames te zien.
Nu kan ik een andere handlebar bag kopen die eraan hangt ipv de ortlieb en niet in het zicht zit, maar dat vind ik een beetje zonde vh geld want ik ben wel content met mijn ortlieb.

Heeft iemand dezelfde uitdaging en goede tips of briljante ideeën hoe dit op te lossen? Of wordt het toch een andere handlebar bag? Zo ja welke dan die ik niet in het zicht vd camera heb?

Bvd,
Arnoud
Kan er geen tussen stuk tussen de mount en de camera? Het beeld zal dan wel iets onrustiger worden ben ik bang. En is er misschien een mogelijkheid om de camera onder de tas te monteren op de balhoofdsbuis of op de voorvork waar je misschien nu een koplamp hebt zitten.
Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn voor een onrustiger beeld met een langere arm want de beeldstabilisatie is met de actioncams van tegenwoordig meer dan goed. Wel moet je oppassen dat dat de verbinding tussen klem en camera het niet zal houden door de schokken. Alternatief is een helm of chestmount, of als plaatsing onder de tas niet lukt (tas of kabels in beeld) een langere pvc buis in het verlengde van het frame hangen mbv tiewraps ofzo die tot voorbij de stuurtas steekt en daar je klem aanhangen?
Dat is een herkenbaar probleem. Ik heb het opgelost door zelf iets aan mijn stuur te maken waardoor de camera nu naast mijn stuurtas zit. Alleen als ik de camera opzij draai komt een stukje van de tas onder in beeld. Afhankelijk van hoe je stuur er uitziet en hoe handig je bent zou dat misschien ook een optie zijn.
Op zich vind ik het ook niet zo'n probleem om iets van de fiets of bepakking in beeld te hebben, dat ik met een bepakte fiets onderweg ben is deel van het verhaal van de fietsvakantie. Maar het moet niet te prominent in beeld zijn natuurlijk.

Montage op je helm levert waarschijnlijk de mooiste beelden op. Nadeel lijkt me wel dat je dan niet zelf kan zien of de camera loopt of niet.
EPB schreef:
di 30 jul, 2024 08:48
Montage op je helm levert waarschijnlijk de mooiste beelden op. Nadeel lijkt me wel dat je dan niet zelf kan zien of de camera loopt of niet.
Als de camera onder je stuurtas of op een helm zit zou je nog een aparte remote control kunnen aanschaffen, dan kan je 'm bedienen vanaf het stuur en zien of die wel loopt of niet, of dat die per ongeluk in de verkeerde stand (foto, timelapse) zit.
Misschien is deze stuurhouder een oplossing voor extra hoogte.
https://www.bike4travel.nl/outlet/5590- ... efoon.html
EPB schreef:
di 30 jul, 2024 08:48
Dat is een herkenbaar probleem. Ik heb het opgelost door zelf iets aan mijn stuur te maken waardoor de camera nu naast mijn stuurtas zit. Alleen als ik de camera opzij draai komt een stukje van de tas onder in beeld. Afhankelijk van hoe je stuur er uitziet en hoe handig je bent zou dat misschien ook een optie zijn.
Op zich vind ik het ook niet zo'n probleem om iets van de fiets of bepakking in beeld te hebben, dat ik met een bepakte fiets onderweg ben is deel van het verhaal van de fietsvakantie. Maar het moet niet te prominent in beeld zijn natuurlijk.

Montage op je helm levert waarschijnlijk de mooiste beelden op. Nadeel lijkt me wel dat je dan niet zelf kan zien of de camera loopt of niet.
Ik ben wel benieuwd hoe je dat opgelost hebt. Ik vind het geen probleem om wat in elkaar te knutselen.
De tovenaar schreef:
ma 29 jul, 2024 11:32
Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn voor een onrustiger beeld met een langere arm want de beeldstabilisatie is met de actioncams van tegenwoordig meer dan goed. Wel moet je oppassen dat dat de verbinding tussen klem en camera het niet zal houden door de schokken. Alternatief is een helm of chestmount, of als plaatsing onder de tas niet lukt (tas of kabels in beeld) een langere pvc buis in het verlengde van het frame hangen mbv tiewraps ofzo die tot voorbij de stuurtas steekt en daar je klem aanhangen?
Helm of chest mount Heb ik aan gedacht, maar dan zie je niet wat je opneemt en ik heb gemerkt het wel fijn te vinden om tijdens het fietsen te zien of het er een beetje uitziet en het mogelijk bij te kunnen stellen. Dat is wat een handlebar mount zo fijn maakt.

Beeldstabilisatie is idd geen enkel probleem, maar het moet wel echt goed vastzitten heb ik al gemerkt als je op wat minder goed onderhouden paden fiets in BV België.
DaVinci schreef:
di 30 jul, 2024 12:16
Misschien is deze stuurhouder een oplossing voor extra hoogte.
https://www.bike4travel.nl/outlet/5590- ... efoon.html
Dank je, ga ik zeker even naar kijken.
Dank zover voor alle tips. Wordt zeer gewaardeerd.

Ik heb ook geen andere plek om de action cam te monteren. Nadeel is dat ik vrij dikke buizen hebben heb in mijn frame die de handlebar mounts die Ik heb gezien niet ondersteunen qua dikte.
Wellicht dat er een merk is wat ik niet ben tegen gekomen die dat wel ondersteunt.
elke tip is welkom.
Of een RAM-mount op je stuur en dan een arm eraan, er zijn ook langere als in de link, en daar een camera-adapter op.
Door de kogelkop zijn deze in alle richtingen verstelbaar. Deze worden veel op motorfietsen gebruikt om het navigatiesysteem te bevestigen, en zitten echt goed vast.
https://rammounts.nl/part/RAM-B-231ZU/r ... ter-b-maat
https://rammounts.nl/part/RAM-B-201U/ra ... aat-medium
https://rammounts.nl/part/RAP-B-202U-GO ... el-adapter
Ik wil de mogelijkheid bekijken om een Mini 4 pro drone de fiets te laten volgen zodat je leuke beelden van afstand kunt maken.
Tegenwoordig hebben ze van alle kanten een obstakeldetectie.
Heb geen ervaringen met een drone dus ben benieuwd naar de reactie's.
Op dit moment gebruik ik de gopro 360 die ik met een telescopische mount op mijn fietskar plaats.
Deze is gewoon te bedienen via je mobiel.
Dus ook op de helm kun je de gopro bedienen op je mobiel.

gr. Robert
ast schreef:
di 30 jul, 2024 17:41
Dank zover voor alle tips. Wordt zeer gewaardeerd.

Ik heb ook geen andere plek om de action cam te monteren. Nadeel is dat ik vrij dikke buizen hebben heb in mijn frame die de handlebar mounts die Ik heb gezien niet ondersteunen qua dikte.
Wellicht dat er een merk is wat ik niet ben tegen gekomen die dat wel ondersteunt.
elke tip is welkom.
Wat je ook zou kunnen proberen is om een mount die bedoeld is voor de schouderband van rugzakken, te bevestigen aan de balhoofdbuis van je frame.
De klittenband zal waarschijnlijk niet helemaal om de buis sluiten. Ik heb er extra klittenband en tiewraps omheen gedaan, zit echt strak en stabiel. En niemand ziet dat je aan het opnemen bent. Maar ik ben bang dat de onderkant van de ortlieb stuurtas toch nog zichtbaar zal zijn.
72650716122418020.jpg
IMG_20240607_091615.jpg
IMG_20240730_192140.jpg
Robert Winkelhuis schreef:
di 30 jul, 2024 19:03
Ik wil de mogelijkheid bekijken om een Mini 4 pro drone de fiets te laten volgen zodat je leuke beelden van afstand kunt maken.
Tegenwoordig hebben ze van alle kanten een obstakeldetectie.
Heb geen ervaringen met een drone dus ben benieuwd naar de reactie's.
Op dit moment gebruik ik de gopro 360 die ik met een telescopische mount op mijn fietskar plaats.
Deze is gewoon te bedienen via je mobiel.
Dus ook op de helm kun je de gopro bedienen op je mobiel.

gr. Robert
Waar kan je deze telescopische mounts kopen? Dat klinkt als een oplossing die wel soelaas kan bieden. Bvd.
Ik heb hetzelfde probleem gehad en het opgelost door de grotere mount van DJI te kopen. Met deze mount heb ik er geen last meer van gehad.
https://store.dji.com/nl/product/osmo-a ... vid=120711
Christos schreef:
wo 31 jul, 2024 13:02
Ik heb hetzelfde probleem gehad en het opgelost door de grotere mount van DJI te kopen. Met deze mount heb ik er geen last meer van gehad.
https://store.dji.com/nl/product/osmo-a ... vid=120711
Bedankt voor de tip.