Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cantilever STX-RC vervangen (Koga Terraliner 1998) - Forum Wereldfietser

Cantilever STX-RC vervangen (Koga Terraliner 1998)

Hallo,

Ben me al weer aan het orienteren op een nieuw opknapprojectje, ditmaal een Koga Terraliner 1998. Zag dat ondermeer 1 rem niet meer lekker veert, heb deze al los gehaald en gesmeerd maar heeft nog niet genoeg effect. Lijkt dat de veerkracht van 1 cantilever niet meer goed is. Zie ook niet hoe ik deze verder kan los halen. Enige tips.

Mocht ik deze wiilen vervangen, kan dit dan met een Deore XT of LX-versie? Of loop ik dan ergens anders tegen aan?

Dank!
Cantilever remmen van Shimano? Als ze al ooit bestaan hebben, nu niet meer.
i
Canti is canti. Dus je set kun je voor een willekeurige andere set vervangen.

V-brake kan ook, moet je een setje inclusief remgrepen nemen.

Magura HS kan ook.

Ga ik uit van een ‘recht’ stuur, maar wellicht heb je een racebocht.
Bedankt voor de reacties.

Heb uiteindelijk de originele v-brakes (STX-RC) wel werkend gekregen maar het goed afstellen blijf ik lastig vinden.
Bij die van Deore vind ik het makkelijker.

Is er technisch een voordeel van de één boven de andere? Of de remkracht? Worden ze beide "v-brakes" genoemd of "cantilever"?
stx-rc.jpg
deore.jpg
De remmen op je foto's zijn V-brakes.

Die zijn ongeveer allemaal hetzelfde dus je kunt je STX V-brakes zonder enig probleem vervangen door Deore, Avid SD7 of wat dan ook.

Enkel mini V-brakes zijn echt anders (namelijk voor race remgrepen), maar die worden ook duidelijk als zodanig aangeprezen.
Hallo,

Bedankt nog voor de reactie, uiteindelijk veel meer vervangen dan de v-brakes, ook trapas, ketting, cassette, shifters, trappers, zadel(pen), derailleurs, bekabeling en crankstel :D.

Ik heb een set oude racewielen met durace naven gebruikt als wielen voor deze fiets. Moest hiervoor wel de langere achteras overzetten van het originele wiel.

Trapas heb ik zelfs 2x vervangen omdat de originele lengte (111mm) te kort bleek voor het andere crankstel (Tourney Shimano), het binnenste tandwiel viel zo buiten het bereik van de voor derailleur. Niet goed gekeken bij de specs van de crank.

Enfin, een hele klus maar was leuk om te doen en hij/zij fietst heerlijk, lekker licht!
IMG_2249.jpeg
IMG_2251.jpeg
IMG_2250.jpeg