Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De ligfiets als vakantiefiets? - Forum Wereldfietser

De ligfiets als vakantiefiets?

Wie heeft hier ervaringen mee?
Volledig bepakt dus inclusief kampeeruitrusting.
Twee maten van me hebben een Challenge Hurricane Tour, een prachtbeessie! :D Maar deze is vrij laag, (semi-low) geen last dan van tassen die de grond raken?
Voorheen moest ik niks van liggers hebben, (wat de boer niet kent...) maar nu ben ik helemaal omgeslagen en kan niet wachten totdat ook ik mn eigen ligger heb. 8)
Alle ervaringen met de ligger als vakantiefiets zijn welkom, welke types, bagage systeem, etc.
Groetjes, Vincey

Mijn Challenge Hurricane Tour is vijf maanden oud. Heerlijk om daarmee te rijden. Ook met volle bepaking. De fiets wordt er zwaarder van, maar eigenlijk maakt het weinig verschil of je met of zonder bepakking rijdt. Het weggedrag verandert er nauwelijks door, alleen klimmen wordt zwaarder :wink: .
De tassen schuren niet over de gond, tenzij je een bochtje wat krap langs een stoeprandje neemt.

Zelf gebruik ik de tassen van Elan, de grote banaantassen en de toptas-rugzak. Heb je genoeg ruimte om alles mee te nemen. Verder zitten er tasafhouders op de Hurricane, omdat de tassen anders in de wielen terecht kunnen komen.

Beladen van banaantassen gaat het eenvoudigst als ze op de grond liggen, met de opening naar boven. Daarna hang je ze op de fiets. Spulletjes die je vaak nodig hebt onderweg kunnen in de vakjes bovenop de banaantassen. Kan je zelfs tijdens het rijden bij.

De zware spullen gaan natuurlijk (onder-)in de banaantassen. Die hangen laag, zodat het zwaartepunt gunstig ligt. De toptas krijgt de lichtere spullen, ook omdat het achterdragertje niet bedoelt is voor veel kilo's.
Verder hangen volle banaantassen strakker aan de fiets, dan wanneer ze half leeg zijn.

Even off topic:
Hebben die maten van je een Hurri met voorvering? En welke ligfiets wil je zelf?

Hoi Jpost,

Thx voor je snelle reactie.
Die twee vrienden van me hebben inderdaad de luxe uitvoering met voorvering en schijfremmen.
Zelf dacht ik ook sterk aan de Hurri, mede doordat op de hurri ook bredere banden gemonteerd kunnen worden wat fietsen op slechtere wegen beter mogelijk maakt. Ben gewend aan een mountainbike als trekkersfiets en wil ook wel eens een hobbelig landweggetje nemen.
Of ik er ook een met voorvering wil weet ik nog niet. Alleen als daarmee het rijcomfort echt toeneemt. (tis al duur genoeg) In het Paasweekeinde wil ik er een huren en gaan we een mooie tocht maken. Daarna wordt de beslissing gemaakt.
Groetjes, Vince

hoi
mijn vriend en ik rijden bijden op nazca pioneers en dit naar volle tevredenheid. we hebben er nu 2 vakanties op gefietst, twee weken denemarken met volle bepakking (tent en toebehoren) en een maand sri lanka met tot dat we souvenirs gingen kopen veel minder bepakking.
de fiets blijft mooi stabiel ook met zware bepakking, alleen met duwen en bergop merk je dat het zwaar is.
de fietsen zelf zijn ook erg zwaar, wat een nadeel is als je vliegt en per kilo moet betalen.
wij hebben voor een bovenstuur gekozen omdat dat gemakkelijker duwt als je een stukje onbegaanbare weg hebt. en een wat hogere fiets ivm de zichtbaarheid ,zeker in het buitenland.
de pioneer heeft gewoon 26 inch banden dus is vrij hoog, dus je hoeft niet bang te zijn dat je tas over de grond schuurt. wij hebben grote bananentassen van radical. ze zitten lang niet altijd vol, maar zijn ook halfvol goed op te hangen omdat je in de tas een spanbandje hebt, waarmee de tas wat verder van je wiel komt te hangen.
bovenop een toptas met fototoestel, boterhammen en wat je echt nodig hebt onderweg.
op onze homepage staat bij het sri lanka verhaal een foto van fiets met (niet helemaal volgepropte) bepakking. je ziet: nog zat ruimte tot de grond.
veel succes met de keuze!!

groetejs els

www.travel.to/wereld

ook wel handig het adres van onze site

groetjes els

Er kunnen inderdaad bredere banden op. Echter, een echte terreinfiets zal het nooit worden. Een hobbelig onverhard landweggetje lukt best, zolang het maar geen mul zand is.

Ik wens je veel plezier in het paasweekend! En probeer zeker een paar verschillende fietsen uit.
Laat je ook nog even weten welke het geworden is?

Mijn Hurricane in een winterzonnetje:
Afbeelding

Groet Jeroen

Hoi Jeroen en Els,

Nogmaals bedankt voor jullie nuttige reacties, wat een geweldig forum is dit!
Els, ik ben nu op jullie site aan het browsen. Errug leuk andermans ervaringen te lezen.
Zelf heb ik ook ooit een site gemaakt van mijn allereerste fietsreis 'in den vreemde' (Molukken, Indonesie)http://www.geocities.com/thetropics/cov ... maluku.htm
Groetjes, Vince

Hoi!
Voorjaar 2001 kochten Ruth en ik een Optima Orca in de enduro uitvoering. Zette er een kleinste kettingwiel 28 op en achter een grootste tandwiel 32. Hiermee hebben we sindsdien enkele kampeerfietsreizen gemaakt gedurende 3/4 jaar. Soms met een gezamelijk bagagegewicht van ruim 70 kilo. Gingen o.a. twee keer de Pyreneën over en vroegen ons af waar het waanidee vandaan komt dat je met een ligfiets niet zou kunnen klimmen!
Gebruiken bovenstuur omdat dat makkelijker duwt als de helling (té) stijl is. Bovendien manoeuvreert het makkelijker op kort bestek. Bij vervoer (zeker per vliegtuig) is dat echter soms wel een "sta in de weg". Tot nu toe is het altijd nog gelukt, met wat demonteren.
Aanvankelijk gebruikten wij "gewone tassen", maar die hebben we spoedig vervangen door bananen. Zwaartepunt lager en MEER NAAR VOREN.
De fietsen doen het goed buiten het asfalt. Er liggen 47 mm. banden op.
Plezier!
Albert

Hoi Vincey,

Waarschijnlijk was je gisteren niet in Rotterdam op de Europese fietsreizenbeurs, anders had je een vakantieligfiets in vol ornaat kunnen zien. Zelf rij ik op een Flevobike 50-50, inmiddels is het model overgenomen door Sinner en ingrijpend gewijzigd. Ik heb er met veel plezier een reis naar Nepal op gemaakt en sta er nog altijd van te kijken dat zo weinig mensen op een ligfiets rijden. Zoals je waarschijnlijk al wel is opgevallen zijn er erg veel modellen op de markt. De meningen over de ideale bukvakantiefiets zijn al zeer verschillend; op ligfietsgebied zijn de verschillen nog veel groter.

Als je op het punt staat om een ligfiets te gaan kopen dan kan ik je aanbevelen om aan het ligfietsweekend dat door De Wereldfietser wordt georganiseerd deel te nemen. Op 24 en 25 april organiseer ik dat in en om Tilburg. In het kort komt dit weekend neer op het uitproberen van verschillende fietsen, info over het meenemen van bagage en vooral een goede indruk te krijgen van een ligfiets als vakantiefiets. Op dit moment zijn er nog voldoende plaatsen. Meer informatie hierover kun je vinden door op de onderstaande link te klikken:

http://www.wereldfietser.nl/index.php?c ... tiviteiten

Groeten,

Martin
Het lijkt wel of iedereen z'n fiets de berg op wil duwen! Ik ga liever fietsen ;-)
Waarmee? Een Optima Condor, met voor 22-32-42 en achter 32-11, en geregeld 40 kilo bagage. En mocht het fietsen onverhoopt niet lukken, dan zet ik met een klittenbandje mijn onderstuur vast en ga ik gewoon achter mijn fiets lopen duwen.

Voor foto's van fiets met volle bepakking zie http://gaele.guruburu.com.

Gaele

In de nieuwste Wereldfietser/Vakantiefietser (komt volgende week uit) komen twee stukjes over ligfietsen. Maar waar blijven al die reisverhalen van ligfietsers? Bijna altijd zijn het verhalen van bukfietsers! Niet dat dat voor de beleving van een fietsvakantie veel uitmaakt, maar het is wel opvallend...

Eric Schuijt
Hoofdredacteur De Wereldfietser / De Vakantiefietser
Haha, blijkt dat ik 20 jaar geleden al eens iets op dit forum gepost had, helemaal vergeten!
Vincey dat was ik dus, en het fietsen met een ligger is uiteindelijk helemaal niks geworden.
Nadat ik de ligger voor een dag gehuurd had was mn enthousiasme al snel flink gedaald; Te laag, te weinig zicht en dus in veel gevallen gewoon onveilig.
Dus het is nooit een ligfiets geworden voor mij.
In de meeste gevallen heb ik altijd gefiets met een eenvoudige mountainbike waarop ik zelf bagagedragers gemonteerd had en dat ging goed. :D
Vince_R schreef:
do 18 jul, 2024 20:44
Nadat ik de ligger voor een dag gehuurd had
Welk type? Of: hoe groot waren de wielen?
eindgebruiker schreef:
do 18 jul, 2024 20:51
Vince_R schreef:
do 18 jul, 2024 20:44
Nadat ik de ligger voor een dag gehuurd had
Welk type? Of: hoe groot waren de wielen?
Hoi Eindgebruiker, ik zie dat je 20 jaar geleden ook al gereageerd had.
De ligger die ik huurde was de Challenge Hurricane Tour, precies dezelfde als mn twee maten toen hadden.
Deze hebben het fietsen op een ligger na een jaar ook opgegeven, op een gewone fiets waren ze ook al niet fanatiek. :wink:
Ik weet nog dat ik het lastig en onveilig vond doordat ik niet over geparkeerde auto's, struiken en zelfs hoog gras / onkruid kon kijken bij afslagen/kruispunten.
Daarbij, ik geniet graag van het uitzicht en dan is een hoger standpunt wel zo makkelijk.
De tijd dat lage ligfietsen met kleine wieltjes zoals de hurricane populair waren liggen ook vrij ver achter ons. Wij fietsten een paar weken geleden in Noorwegen op de m5 carbon highracer met 28inch wielen. Klimt en daalt heerlijk. Niet ideaal voor gravel, maar het bleek goed te doen. En ja, het kost wat kilometers om je er op thuis te voelen. Voor mij voelt het inmiddels juist erg onveilig om op een gewone fiets te rijden waar je bij een ongeval altijd met je hoofd vooruit gelanceerd wordt.
Ik ben in Scandinavië maar 2 ligfietsers tegengekomen beide met kleine wielen, een Greenmachine en de andere leek me een streetmachine met verschillende wielen. Zelf met 559 wielen op een Chamsin onderweg geweest en dat was gewoon lekker fietsen, ook heuvel op en op soms erg slechte bos/gravelpaden, al ga ik dan wel langzaam omhoog, maar dat ging ik vroeger op een bukfiets ook al.
Voor je een ligfiets een beetje onder de knie hebt ben je zeggen ze 5 maanden verder, zeker als je al wat latere leeftijd begint er op te fietsen. Ook op lage snelheden stuurt het gewoon prima, enige waar ik last van heb is bergop vanuit stilstand wegrijden en weer inklikken. Daarnaast blijft achterom kijken lastig, maar daar is een spiegeltje dan weer een goed hulpmiddel voor.
Ach, ik zeg altijd dat het zo’n tweehonderd kilometer duurt voor je ‘vrij’ bent op een ligfiets. Dat je niet meer omvalt als je stilstaat en zo. In het najaar ligfietste ik met een vriend naar Montelimar, hij voor het eerst op de ligfiets. Oké, ik ben niet in het centrum van Eindhoven gestart, maar erbuiten zodat hij eerst zo’n twintig kilometer makkelijk fietspad had. Maar hij pakte het razendsnel op. Meer lezen via https://www.crazyguyonabike.com/doc/Barcelona2023

Ik hoor wel vaker dat je zo laag zou zitten op een ligfiets, ik vind dat wel meevallen op mijn Flevobike greenmachine. En met de dikke bandjes is gravel en onverhard prima te doen.
Ligfietsen vind ik wel apart om te zien, heb onlangs er een paar voorbij gezien met bepakkingen erop. Maar daarin schuilt een gevaar: geen hoog uitkijkpunt zoals op gewone fietsen en je bent vrijwel onzichtbaar tussen auto's. Ik zou dan een "safety flag" aanbevelen.
Martin E. van Doornik schreef:
ma 12 aug, 2024 11:54
Ligfietsen vind ik wel apart om te zien, heb onlangs er een paar voorbij gezien met bepakkingen erop. Maar daarin schuilt een gevaar: geen hoog uitkijkpunt zoals op gewone fietsen en je bent vrijwel onzichtbaar tussen auto's. Ik zou dan een "safety flag" aanbevelen.
Die vlag zou om echt op te vallen dan 3 meter voor de fiets uit moeten steken, iets wat dus niet gaat werken (je wil niet weten hoeveel mensen me hebben aangesproken op het ontbreken van de vlag die er wel degelijk op zit). Als kwetsbare verkeers-deelnemer zul je dus ongeacht wat voor fiets je zit of ligt extra op moeten passen. Overigens kijk ik steeds minder over auto's heen zelfs op de "normale" vakantiefiets want auto's worden ook voor iemand van 1.92m steeds hoger.
Ook kleine kinderen op een fiets met vlaggetje zijn voor de meeste automobilisten onzichtbaar.
_Peter_ schreef:
ma 12 aug, 2024 16:42

Ook kleine kinderen op een fiets met vlaggetje zijn voor de meeste automobilisten onzichtbaar.
Kan het gebeuren dat je in de (rechter)achteruitkijkspiegel kijkt en de ligfiets niet ziet (maar wel het vlaggetje, als dat er is)?
Ik zou het willen weten, want ik moet dan leren daar extra op te letten als autobestuurder..