Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stuurpenslot(?) - Koga Traveller 2002 - Forum Wereldfietser

Stuurpenslot(?) - Koga Traveller 2002

Voor mijn gerenoveerde Koga Traveller 2002 ben ik opzoek naar een systeem zodat het stuur niet omklapt met als gevolg dat de fiets valt. Nu zie ik op moderne fietsen een lock-systeem die voorkomt dat de stuurpen verder kan draaien.

Ik kan op het www hier echter weinig over vinden, ik zal ongetwijfeld de verkeerde term gebruiken.

Iemand tips ? Waar haal ik zoiets? Is het überhaupt mogelijk met deze fiets? Het betreft een stuurpen van 22,2mm.
PXL_20240626_173828872.jpg
PXL_20240626_173817332.jpg
Ik neem aan dat je zoiets bedoelt als dit hulpstuk. Maar je zult ook nog voor de onderkant iets moeten verzinnen.
roeliooo schreef:
za 29 jun, 2024 13:24
Voor mijn gerenoveerde Koga Traveller 2002 ben ik opzoek naar een systeem zodat het stuur niet omklapt met als gevolg dat de fiets valt. […]
Ik kan op het www hier echter weinig over vinden, ik zal ongetwijfeld de verkeerde term gebruiken.
Vaak heten ze stuurbegrenzer, stuurdemper of simpelweg stuurveer (als je een systeem met een veer bedoelt uiteraard :wink: ).

Groetjes,

Carl
Of anti doordraai balhoofd, block lock, knock-block, :wink:
Ik gebruik daar gewoon een touwtje voor.
Dat touwtje bewaar ik in mijn stuurtas. Als ik mijn fiets ergens wegzet en ik merk dat het stuur dreigt om te klappen doe ik dat touwtje om mijn zadel en om iets wat uitsteekt aan de rechterkant van het stuur.
Een officieel systeem is vast gebruiksvriendelijker, maar voor mij voldoet dit prima.
Ik denk dat topicstarter dit bedoeld.
https://hollandbikeshop.com/fietsonderd ... msQAvD_BwE
Bedankt allemaal, na veel gezocht te hebben op alle termen die jullie gegeven hebben ben ik uiteindelijk toch uitgekomen bij een touwtje! Er is simpelweg niet iets fatsoenlijks te vinden voor wat oudere fietsen.
Volgens mij bedoelt topicstarter een veer, tussen voorvork en frame; zie dat heel soms op een fiets zitten, vergeet tot nu toe een foto ervan te maken. Ik herken het probleem, fiets op standaard of tegen boom of muurtje en voorwiel klapt om....irritant!
Volgende keer maak ik een foto, als ik het tegenkom!
https://budgetfietsonderdelen.nl/produc ... tMQAvD_BwE
Kan gewoon op een oude koga. Worden op zgn moeder of vader fietsen gebruikt.
Maar een dynema lijntje is lichter, maar wel meer gedoe
ronaldi schreef:
wo 17 jul, 2024 20:07
https://budgetfietsonderdelen.nl/produc ... tMQAvD_BwE
Kan gewoon op een oude koga. Worden op zgn moeder of vader fietsen gebruikt.
Maar een dynema lijntje is lichter, maar wel meer gedoe
Inderdaad, dit was de enige reële optie. Alleen veel te fragiel voor de omstandigheden. Een lijntje met 2 haakjes aan beide zijde werkt gelukkig prima.
Ik heb ook zo'n begrenzer op mijn fiets, maar ik ben er nog niet heel blij mee. Het begrenst namelijk het keren in kleine ruimtes en het fietsen van hele kleine bochtjes.
Bij de bicycle touring pro zag ik ooit een hendeltje dat je naar beneden kon schuiven en klemmen op de bovenbuis. Zou het ook willen gebruiken. Maar kan het zo gauw niet vinden.
Ik zoek binnenkort nog wel eens.