door
math » di 16 jul, 2024 11:22
Grandonneur schreef: ↑ma 15 jul, 2024 20:24
Een sterke fietser trapt 200+ watt continu? Zeg eenderde pk. Een bosch performance 85nM dus andere eenheid. Zou toch echt eens willen snappen hoe de verhouding ligt als die beide samenwerken. Het gaat mijn pet te boven maar ik ben er nieuwsgierig naar. Iemand?
Om 200W te vergelijken met een electromotorkoppel van 85 Nm (afkorting van Newton x meter), moet je wat omrekeningen doen.
85 Nm komt overeen met een kracht van 85 N loodrecht op een hevelarm van 1 meter. Een pedaalarm is typisch 175 mm. Het koppel is dus vergelijkbaar met een kracht van 485N op de pedalen.
Watt staat voor Joule/sec, dus Nm/sec. Een pedaalarm van 175 mm legt per omwenteling een weg af van 2*pi*0.175 = 1.1 meter. Stel je maakt 90 omw/min, dus 1,5 omw/sec, dan is de afgelegde weg 1,65 meter/sec. Zou je de kracht gelijkmatig over de hele omwenteling kunnen uitoefenen, dan staat 200W dus voor een kracht van 200/1,65 = 120N loodrecht op de pedaalarm.
Een fietser heeft tijdens een omwenteling echter 'dode' punten als de pedalen op 6 en 12 uur staan en maximale krachtoverbrenging in de 2-3 uur en de 8-9 uur stand. Effectief 200W betekent daarom dat zo'n fietser die 200W trapt ruw geschat 160N op pedalen brengt.
Als hij 200W kan leveren bij 60 rpm, dan is de kracht 50% hoger.
Hoe dan ook : een motor die maximaal 85 Nm kan leveren, is bij volle belasting heel wat krachtiger dan die fietser !
200W continu is niet misselijk. Als je samen met je fiets en kleding 80 kg weegt, dan kun je met 200W continu Alpe d'Huez (1100 hoogtemeters) oprijden in ongeveer 1h14min.