Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Shimano XT of Cues cassettes? - Forum Wereldfietser

Shimano XT of Cues cassettes?

Ik overweeg een elektrische fiets aan te schaffen en daar een flinke fietstochten mee te gaan maken. Nu zitten er op elektrische fietsen met derailleur die ik bekijk groepen op van Shimano XT en Cues, waarbij die laatste relatief nieuw is begrijp ik. Weet iemand mij te adviseren hierover en ook of 9 versnellingen genoeg is of ik toch voor de 12 moet gaan? Beiden hebben dan als grootste cassette iets van 46 tandjes, kom ik daarmee ook lange hellingen van 10% omhoog zonder de motor al te veel te hoeven gebruiken?
Zonder te weten wat het aantal tanden van het voortandwiel is kan je hier weinig over zeggen.
In het algemeen kan je zeggen dat XT een stapje hoger zit dan Cues.
Bij een Ebike zou ik vooral kiezen voor duurzaamheid, zeker bij een middenmotor hebben tandwielen en cassette veel te leiden.
Bert van Sprang schreef:
ma 15 jul, 2024 11:49
Bij een Ebike zou ik vooral kiezen voor duurzaamheid, zeker bij een middenmotor hebben tandwielen en cassette veel te leiden.
Shimano claimt met Cues 3x meer duurzaamheid, ten opzichte van wat weten we natuurlijk niet :?
Wat ik niet helemaal begrijp is dat een middenmotor de tandwielen zwaarder zou belasten. Als je zelf flink op de pedalen staat komt er toch net zoveel kracht op?
Nou uit ervaring met een bosch middenmotor.
Je tandwielen en ketting worden echt opgegeten bij deze motor.
Met beleid schakelen helpt iets. Maar nog gaat de slijtage veel harder dan op mijn "normale" fiets.

Ga vooral even proefrijden op de fiets die je wil kopen. Mijn ebike rijdt zonder ondersteuning echt heel zwaar. Er zijn ook types die veel soepeler lopen als ze uit staan
Als je op 46 tanden achter fiets maakt het voor je motor, accu, aandrijving en jou niet uit of het Xt 12 speed of Cues 9 speed is,wat veel uitmaakt is dat als het versleten is [ en dat gaat snel! waarschijnlijk minder snel met Cues dan XT 12 speed] dat het een stuk goedkoper te vervangen is bij Cues.

Voor NL zou ik 9 speed Cues willen, voor in het buitenland denk ik ook, die paar meer stapjes bij 10/11/12 speed maken weinig uit, je motor doet waarschijnlijk dan toch dat verschil niet merkbaar,
windinderugfietser schreef:
ma 15 jul, 2024 15:13
Wat ik niet helemaal begrijp is dat een middenmotor de tandwielen zwaarder zou belasten. Als je zelf flink op de pedalen staat komt er toch net zoveel kracht op?
Dan leggen we dat effe uit, met een flinke overdrijving om het duidelijker te laten zijn. Stel: jij hebt een paar buitensporig goed ontwikkelde fietsbenen, en kunt 5 pk leveren. Je ketting en tandwielen worden dus belast met maximaal 5 pk. Nu had je nog een elektromotor van 125 pk in de schuur liggen, en die knutsel je in je fiets, bij de trap-as, dus een middenmotor. Er gaat dan 5pk + 125pk = 130pk door je fietsketting en tandwielen. Zou je die elektromotor in het achterwiel fabrieken dan gaat er slechts 5 pk door de ketting/tandwielen waarna er nog 125pk door de elektromotor aan wordt toegevoegd, dus na de ketting.

Einstein schijnt gezegd te hebben “men moet de dingen zo eenvoudig mogelijk uitleggen, maar niet eenvoudiger” :wink: .
En ik heb nog nooit ergens iets gevonden van kracht van benen kunnen vergelijken met kracht van (midden)motor.

Een sterke fietser trapt 200+ watt continu? Zeg eenderde pk. Een bosch performance 85nM dus andere eenheid. Zou toch echt eens willen snappen hoe de verhouding ligt als die beide samenwerken. Het gaat mijn pet te boven maar ik ben er nieuwsgierig naar. Iemand?
Grandonneur schreef:
ma 15 jul, 2024 20:24
En ik heb nog nooit ergens iets gevonden van kracht van benen kunnen vergelijken met kracht van (midden)motor.

Een sterke fietser trapt 200+ watt continu? Zeg eenderde pk. Een bosch performance 85nM dus andere eenheid. Zou toch echt eens willen snappen hoe de verhouding ligt als die beide samenwerken. Het gaat mijn pet te boven maar ik ben er nieuwsgierig naar. Iemand?
Dat is inderdaad heel goed mogelijk, dat het je hoofddeksel te boven gaat. Ik ben zelf werktuigkundige, met als logisch gevolg dat je voor wat betreft opleiding en werk altijd in een technische omgeving bent, en je je niet altijd realiseert dat andere mensen weer op andere vlakken aanleg hebben, en ervaring opdoen. Zo kwam ik een aantal jaren terug ook weer in een technische omgeving te werken met als naaste collega iemand die uit de computerwereld afkomstig was. En dan maak je eigenlijk pas in de praktijk mee dat zo iemand een heel andere, ietwat merkwaardige kijk heeft op technische zaken, of problemen.

Het is op zich interessant om dieper in te gaan op de grootheden die je aanhaalt, vermogen (watt) en koppel (Newtonmeter), en de verhouding daartussen, maar dat voert misschien in dit verband te ver, mijn reactie ging over de invloed bij de fiets van een kracht vóór of ná de ketting.
Ik weet niet het fijne van die Cues onderdelen, maar bij de linkglide cassette hoort ook een specifieke linkglide (LG) ketting. Is allemaal weer duurder dan XT.
Grandonneur schreef:
ma 15 jul, 2024 20:24

Een sterke fietser trapt 200+ watt continu? Zeg eenderde pk. Een bosch performance 85nM dus andere eenheid. Zou toch echt eens willen snappen hoe de verhouding ligt als die beide samenwerken.
Die sterke fietser van 70 kg en een fiets van 10 kg fietst dan 34 km/uur. Per kg meer of minder mag je 4 watt verrekenen. Gaat de weg 1% omhoog moet er 280 Watt worden geleverd.
Een paar keer op een elektrische fiets getoerd maar ik vraag me af waarom je fiets een versnellingsapparaat moet hebben.
Schakelaar met + en - zou toch voldoende kunnen zijn.
O ja, 18 km/uur hoef je maar 45 Watt te leveren.
WimB schreef:
di 16 jul, 2024 10:33
.
Een paar keer op een elektrische fiets getoerd maar ik vraag me af waarom je fiets een versnellingsapparaat moet hebben.
Schakelaar met + en - zou toch voldoende kunnen zijn.
O ja, 18 km/uur hoef je maar 45 Watt te leveren.
Omdat ook een elektra-motor een optimum heeft, waarbij de meeste kracht wordt geleverd bij een optimaal toerental, en er ook een meest efficient toerental is. Simpel gezegd: hogere cadans is grotere actieradius.
Omdat ook een elektra-motor een optimum heeft, waarbij de meeste kracht wordt geleverd bij een optimaal toerental, en er ook een meest efficient toerental is
Dan zouden elektrische auto's ook een versnellingsbak moeten hebben. Volgens mij is het vooral om de fietser een beetje een aangename trapfrequentie te bezorgen.
Grandonneur schreef:
ma 15 jul, 2024 20:24
Een sterke fietser trapt 200+ watt continu? Zeg eenderde pk. Een bosch performance 85nM dus andere eenheid. Zou toch echt eens willen snappen hoe de verhouding ligt als die beide samenwerken. Het gaat mijn pet te boven maar ik ben er nieuwsgierig naar. Iemand?
Om 200W te vergelijken met een electromotorkoppel van 85 Nm (afkorting van Newton x meter), moet je wat omrekeningen doen.

85 Nm komt overeen met een kracht van 85 N loodrecht op een hevelarm van 1 meter. Een pedaalarm is typisch 175 mm. Het koppel is dus vergelijkbaar met een kracht van 485N op de pedalen.

Watt staat voor Joule/sec, dus Nm/sec. Een pedaalarm van 175 mm legt per omwenteling een weg af van 2*pi*0.175 = 1.1 meter. Stel je maakt 90 omw/min, dus 1,5 omw/sec, dan is de afgelegde weg 1,65 meter/sec. Zou je de kracht gelijkmatig over de hele omwenteling kunnen uitoefenen, dan staat 200W dus voor een kracht van 200/1,65 = 120N loodrecht op de pedaalarm.
Een fietser heeft tijdens een omwenteling echter 'dode' punten als de pedalen op 6 en 12 uur staan en maximale krachtoverbrenging in de 2-3 uur en de 8-9 uur stand. Effectief 200W betekent daarom dat zo'n fietser die 200W trapt ruw geschat 160N op pedalen brengt.
Als hij 200W kan leveren bij 60 rpm, dan is de kracht 50% hoger.

Hoe dan ook : een motor die maximaal 85 Nm kan leveren, is bij volle belasting heel wat krachtiger dan die fietser !

200W continu is niet misselijk. Als je samen met je fiets en kleding 80 kg weegt, dan kun je met 200W continu Alpe d'Huez (1100 hoogtemeters) oprijden in ongeveer 1h14min.
Bert van Sprang schreef:
di 16 jul, 2024 11:06
Volgens mij is het vooral om de fietser een beetje een aangename trapfrequentie te bezorgen.
Daar merk je bij veel e-bikers weinig van (althans in NL). Eén (zware) versnelling is voldoende.
WimB schreef:
di 16 jul, 2024 10:33
Een paar keer op een elektrische fiets getoerd maar ik vraag me af waarom je fiets een versnellingsapparaat moet hebben.
Schakelaar met + en - zou toch voldoende kunnen zijn.
Ik heb nu een jaar of 10 ervaring met mijn huidige fiets (trekkingfiets met motor in het voorwiel) en die versnellingen zijn echt nodig.
Ten eerste wil je een aangename trapfrequentie hebben bij vlak terrein, heuvel op of heuvel af. Daarnaast moet ik op lange steile hellingen omhoog gewoon keihard trappen. Mijn toch niet kleine motor helpt wel iets maar komt pas echt tot zijn recht op lichte heuveltjes.
Verder zet ik de ondersteuning zeker niet op vol vermogen om efficiënt met de accu om te gaan. Hierdoor ga je hooguit een paar km/h harder dan zonder ondersteuning. In de bergen moet je helemaal uitkijken dat je je volledige acculading niet verspeelt met één beklimming. Dan heb je zéker die kleinste versnelling nodig :wink:
Nou zijn moderne middenmotoren weer anders qua ondersteuning en efficiency dan mijn huidige vrij 'domme' voorwielmotor, maar dat ga ik wel zien.
math schreef:
di 16 jul, 2024 11:22
Om 200W te vergelijken met een electromotorkoppel van 85 Nm (afkorting van Newton x meter), moet je wat omrekeningen doen.
Respect voor je uitleg math! Ik snap er nu een heel klein beetje meer van. Thanks.
sjefke schreef:
ma 15 jul, 2024 22:25
Ik weet niet het fijne van die Cues onderdelen, maar bij de linkglide cassette hoort ook een specifieke linkglide (LG) ketting. Is allemaal weer duurder dan XT.
Nee, alle 11 speed kettingen zijn compatibel met alle CUES cassettes. Ook die van andere merken. En CUES onderdelen zijn (aanbiedingen daargelaten) goedkoper dan Deore XT onderdelen (lager in de Shimano rangorde). Er bestaan wel speciale Linkglide kettingen (die relatief goedkoop zijn) maar wat daar precies speciaal aan is, is (mij) niet helemaal duidelijk. Het zou mij niet verbazen als deze identiek zijn aan andere al eerder bestaande kettingen in een nieuw doosje. De beloftes van langere levensduur van CUES t.o.v. andere groepen geldt in elk geval specifiek voor de cassettes, niet voor de kettingen.
Ik ken Shimano als een technologie-gedreven producent. Tussen de diverse groepen als Alivio, Deore, XT en XTR zitten reële technische verschillen, bv. in schakelgemak, materialen of gewicht. Ik kan Shimano bijna nooit betrappen op zuiver optische verschillen of alleen een luxere verpakking. Of je er het prijsverschil voor over hebt, is natuurlijk aan jou.

Cues is een groep waarbij er van uit wordt gegaan dat je géén voorderailleur hebt. Daardoor vervalt wat de ketting betreft een belangrijke eis, nl. dat hij bij het kettingblad gemakkelijk zijdelings moet kunnen bewegen. Het kettingblad heeft diepere holtes waar de ketting invalt. Het lijkt me heel aannemelijk dat dat tot minder kettingslijtage leidt. Daardoor ook minder cassette-slijtage (als je een ketting vervangt, moet je vaak ook de cassette vervangen - zelden het kettingblad).

Daar staat tegenover dat dat een enkel kettingblad vóór minder tanden heeft dan het grootste kettingblad van een triple of dubbel. De kracht waarmee aan de ketting getrokken wordt is omgekeerd evenredig met het aantal tanden aan de voorkant. Dat is ook een factor wat betreft slijtage, die voor 1x11 of 1x12 aandrijvingen nadelig is. Maar als je zo'n fiets met enkelvoudig kettingblad hebt, zou ik voor Cues gaan. Daar is vast goed over nagedacht door de techneuten.
Dat is niet helemaal juist, ik heb hier namelijk een cues crankstel met 2 bladen, waarbij de 11 speed kmc ketting van voorblad verwisselt wordt door een 105 voorderrailleur bediend met een sram shifter. Het functioneert uitstekend. Echter, ik vind de teksten van shimano over cues erg vaag wat een behoorlijk aandeel marketing doet vermoeden.