Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Conti top contact II - Forum Wereldfietser

Conti top contact II

Omdat Schwalbe de All Motion niet in 26" maakt kijk ik naar alternatieven.
Ik zoek een band met weinig rolweerstand waarmee je toch nog wat grip hebt op bospaden gravel etc.

Heb nu continental contact speed geen profiel heel weinig rolweerstand maar geen grip op gravel en bospaden.

De continental Top Contact II
https://www.continental-tires.com/produ ... 1017350000

Wordt aangeprezen die eigenschappen te hebben, vraag is klopt dat? De prijs is er in ieder geval naar.

Ik hoor graag

Een andere band of fabrikant is ook welkom.
Gewoon een Schwalbe Marathon in de gewenste breedte er om leggen (eventueel die in de plus variant) Daar heb ik de afgelopen 6 weken menig bos en of gravelpad in Finland mee bereden. Geen centje pijn (behalve voor mij dan want +10% valt met bepakking soms toch wel tegen)
robgru schreef: ↑
di 09 jul, 2024 10:04
Omdat Schwalbe de All Motion niet in 26" maakt kijk ik naar alternatieven.
Ik zoek een band met weinig rolweerstand waarmee je toch nog wat grip hebt op bospaden gravel etc.

Heb nu continental contact speed geen profiel heel weinig rolweerstand maar geen grip op gravel en bospaden.

De continental Top Contact II
https://www.continental-tires.com/produ ... 1017350000

Wordt aangeprezen die eigenschappen te hebben, vraag is klopt dat? De prijs is er in ieder geval naar.

Ik hoor graag

Een andere band of fabrikant is ook welkom.
Dit zijn doodgewone banden voor een stadsfiets. Die sleuven zijn bedoeld om mee door regenwater te kunnen rijden. Grip krijg je door middel van noppen die je in een zachte ondergrond drukt.
Noppen gaan wel ten koste van je rolweerstand. Die gaat er van omhoog.
Als je het mij vraagt: brede slicks, zoals hierboven al geadviseerd. Dan is de kans dat je gaat glijden en schuiven het kleinst en voorkom je dat je 90km moet zwoegen met een noppenband op asfalt, omdat er ergens 10km zandweg kan zitten.
Eens met leg er gewoon een marathon op.

Maar een CX Comp is ook leuk! Kost je een tientje (bike24) en voor dat geld echt niet te verslaan als je een niet te zware gravelachtige toerband zoekt.
Ik heb de Continental Top Contact II om het voorwiel en achter Continental Contact, niet de plus. https://www.continental-tires.com/produ ... Urban/Tour
De Top Contact II is een lekkere soepele band.
Hij valt op mijn fiets 42x622 duidelijk breder uit dan een gewone 42x622
Ben er erg tevreden over.
Ik post nog wel een foto.
20240707_151412.jpg
De grootste weerstand zit in mijzelf, niet in de fiets.
Poppink schreef: ↑
di 09 jul, 2024 21:19
Ik heb de Continental Top Contact II om het voorwiel en achter Continental Contact, niet de plus. https://www.continental-tires.com/produ ... Urban/Tour
De Top Contact II is een lekkere soepele band.
Hij valt op mijn fiets 42x622 duidelijk breder uit dan een gewone 42x622
Ben er erg tevreden over.
Ik post nog wel een foto.
20240707_151412.jpg

De grootste weerstand zit in mijzelf, niet in de fiets.
622 is helaas niet gelijk aan 559 en daar zit hem dus de kneep en daar loop ik ook tegenaan, dikke vette banden genoeg in het 559 segment, maar die zijn vooral bedoeld om op een MTB gebruikt te worden, het probleem is een goede band voor een 559 te vinden. Er zijn er zelfs die gravel gewoon doen op een Kojak (in de smalle uitvoering) dat zijn echter wel lichtgewichten. Ben al lang weer blij dat Schwalbe de 559 Marathon (Plus) ook weer in 40mm maakt.
De Schwalbe Big Apple in 50 mm is op dit forum ook al eens besproken als goeie vervanger van de Almotions op 26" fietsen.
Probleem blijft dat juist bij wat oudere fietsen je de ruimte niet hebt om zo breed te gaan, vroeger (30 jaar terug) had je mazzel als je 37mm kwijt kon (ook in 622)
De Marathon plus in 559-40 uitvoering heeft me dus menig vervelend heuveltje op gebracht op gravel, stenen en asfalt van het zuiden van Zweden tot in het hoge noorden van Noorwegen toe, en dat met een dikke 20 kilo bagage.
Zelf rijd ik met een combinatie van Schwalbe Smart Sam als voorband en Schwalbe Hurricane als achterband. Op internet vind je ze voor 15 tot 20 euro per band. Voor dat bedrag krijg je een paar prima banden: de rolweerstand vind ik acceptabel, de slijtage blijft binnen de perken en de grip is prima zolang je geen modder opzoekt (met name achter). In twee jaar twee keer lek gereden. Beide keren door een doorn van een meidoorntak; daar kunnen maar weinig banden tegen.

Ik rijdt regelmatig gravel- en veldwegen met af en toe een stuk MTB route. Mij bevalt de set dusdanig goed dat ik hem ook voor een rit naar Santiago wil gebruiken.
Alvast dank voor de reacties.

Ik ben benieuwd wat jullie mening is over de site https://www.bicyclerollingresistance.com/

En of jullie varen op die resultaten?

De all motion komt bovenaan uit deze test

Zoals al gezegd bij mij telt rolweerstand, ik rij 80 % op asfalt en een redelijke grip op onverhard.

Nu moet ik ook eerlijk zijn ik reed met 20 kg bagage op 3,7 bar op mijn 50 mm conti de maximum toelaatbare spanning is 4 en nog iets.
Eigenlijk zou je de druk moeten verlagen op onverhard net als je MTB rijdt maar omdat die stukken zich afwisselen gedurende de dag is dat praktisch gezien lastig zeker met een mini pompje..,😄
Als je de druk gelijk wilt houden waardoor de band zich veel minder vervormt en dus minder contact oppervlak heeft met de grond resuleert in minder tractie. Maar met wat profiel aan de zijkanten zou je verwachten dat die weer bijdragen aan het verhogen van de tractie.
Heb nog een kojak liggen trouwens...

Wat mij verbaast heeft is dat due conti's 50 mm lang meegaan deze hebben nu minimaal 6000 km en zijn nog niet op.
Een adviseur van conti heeftt mij ooit gezegd dat je door kon rijden totdat je het canvas begint te zien....
Voor diegenen die cijfertjes willen zien bij 60 psi.. voor lagere druk informatie moet je iets betalen...

https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews
Kijk eens op https://wimschermer.blogspot.com/search ... bandentest of https://wimschermer.blogspot.com/2022/0 ... an-50.html
Soms is hij zelf ook verbaasd over de uitkomst. Niet alleen 20" of 406 bandjes trouwens.
Zelf kies ik voor betrouwbaarheid en minder voor een wat mindere rolweerstand al gaan die 2 soms ook samen. Als iets bevalt dan blijf je daar vaak mee doorgaan ook omdat je liever niet voor verrassingen wilt komen te staan.
Helaas past de urban contact in de 50mm niet onder de carbonnen spatborden, op de trike daarentegen zijn ze in de 406 maat wel smaller te krijgen en daar liggen ze er ook in de winter onder.
20240710_110827.jpg
Een betere foto om het verschil te zien.
Beide 42x622
Een normale Contact voor houdt het 20.000 km uit en achter 12.000
Poppink schreef: ↑
wo 10 jul, 2024 18:24
20240710_110827.jpg
Een betere foto om het verschil te zien.
Beide 42x622
Een normale Contact voor houdt het 20.000 km uit en achter 12.000
Dank daar heb ik wat aan!
dat wordt mijn volgende setje
alleen je moet wel heel veel grote tochten maken voordat je een andere band kan proberen.... :D gezien mijn leeftijd en gemiddelde kilometrage is het twijfelachtig of ik dat nog ga halen.... :D

Wissel je banden tussen voor en achter om de slijtage gelijk te houden?
Kijk anders eens even rond op de sites van de betere trekking bikes met 26 “ wielen en wat zij op hun fietsen monteren. Misschien brengt je dat op een idee.
Senior2 schreef: ↑
do 11 jul, 2024 09:22
Kijk anders eens even rond op de sites van de betere trekking bikes met 26 “ wielen en wat zij op hun fietsen monteren. Misschien brengt je dat op een idee.
De commercie speelt een rol bij dit soort keuzes het ging er mij om op objectieve ervaringen cijfers te kunnen vertrouwen.