Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Klick fix niet vast aan stuur - Forum Wereldfietser

Klick fix niet vast aan stuur

Ik heb een nieuwe Koga Worldtraveller en wil een klick fix op het stuur monteren. Stuurdikte is 32 mm en ik heb de adapters voor 32 mm. Desondanks kan de adapter niet voldoende klemmen om goed vast te zitten. Iemand ervaring/oplossing.? Ik kan geen opvulringen oid vinden van een (paar) mm dikte, maar zou een paar rondjes siliconen tape kunnen werken? Hoor het graag!
Plaats er een beetje rubber tussen.
Ik bedoel dat rubber wat je ook bij batterijverlichting krijgt.

Tape heb je kans van dat het gaat glijden.
Heb je het staalkabeltje wel gebruikt en deze er correct opgezet? Want die houdt de boel eigenlijk op z'n plaats.
Je moet die staalkabel hebben inderdaad, die houdt de klikfixhouder op zijn plek doordat je hem om de stuurpen heen moet laten lopen.

Die rubbertjes zijn leuk, maar ook dat gaat uiteindelijk schuiven. Hoe zwaarder je tas, hoe sneller hij zakt :)
Edit: verkeerde knop
Bert1969 schreef:
wo 03 jul, 2024 20:55
Desondanks kan de adapter niet voldoende klemmen om goed vast te zitten.
De beugels die bij de Klickfix geleverd worden, zijn alleen bedoeld om de stuuradapter een beetje op zijn plek te houden, Als de stuuradapter toch naar voren kantelt, wat ik uit je verhaal op maak, dan lijkt het bijgeleverde kabeltje niet op de juiste wijze aangebracht te zijn. Ik vond onderstaande foto op internet. Loopt jouw kabel als zichtbaar op de foto?
clickfix.jpg
clickfix.jpg (33.52 KiB) 620 keer bekeken
En als je die kabel niet meer hebt kun je er ook een maken van een stuk buitenkabel (ter bescherming) en een oude remkabel gebruiken om de boel vast te zetten.
WillemT schreef:
do 04 jul, 2024 19:16
Bert1969 schreef:
wo 03 jul, 2024 20:55
Desondanks kan de adapter niet voldoende klemmen om goed vast te zitten.
De beugels die bij de Klickfix geleverd worden, zijn alleen bedoeld om de stuuradapter een beetje op zijn plek te houden, Als de stuuradapter toch naar voren kantelt, wat ik uit je verhaal op maak, dan lijkt het bijgeleverde kabeltje niet op de juiste wijze aangebracht te zijn. Ik vond onderstaande foto op internet. Loopt jouw kabel als zichtbaar op de foto?

clickfix.jpg
Dank voor jouw reactie Willem. Ik heb de kabel zoals op de foto gemonteerd alleen door de kabelspanning gaat de adapter 30 graden omhoog staan. Als de tas eraan komt dan hangt hij goed (niet stevig ivm het niet klemmen) en als de tas eraf is dan gaat hij weer omhoog staan en rammelt bij het fietsen.
De instructie is behoorlijk specifiek met hoe je de kabel vastzet. Ik zou het nog eens nalopen. En als het dan nog steeds mis gaat: weet je zeker dat je de juiste buisdikte hebt? Ik kan me alleen voorstellen dat de boel gaat bewegen als je toch een 22 of 25mm stuur hebt.
Bert1969 schreef:
do 04 jul, 2024 20:34
Ik heb de kabel zoals op de foto gemonteerd alleen door de kabelspanning gaat de adapter 30 graden omhoog staan. Als de tas eraan komt dan hangt hij goed (niet stevig ivm het niet klemmen) en als de tas eraf is dan gaat hij weer omhoog staan en rammelt bij het fietsen.
Dat komt me vreemd voor. Als je de kabel juist monteert, hoort het ding gefixeerd te zijn, vast te zitten en niet meer te bewegen.
Maak misschien eens een foto van jouw Klick Fix en plaats die hier.
Bert1969 schreef:
do 04 jul, 2024 20:34
Ik heb de kabel zoals op de foto gemonteerd alleen door de kabelspanning gaat de adapter 30 graden omhoog staan.
Het beste kan je de kabel bijna vast draaien, dan met je hand de beugel omlaag drukken tot deze horizontaal staat en dan de kabel helemaal vast zetten. Let op dat je daarbij de plastic omhulling van de kabel niet beschadigd, dus "bijna vast" luistert vrij nauw. Zonder tas zal de beugel misschien iets omhoog komen maar zeker geen 30 graden.
Bert1969 schreef:
do 04 jul, 2024 20:34
Als de tas eraan komt dan hangt hij goed (niet stevig ivm het niet klemmen) en rammelt bij het fietsen.
Dan lijkt het er op dat de beugels niet bij de diameter van je stuur passen. Met een schuifmaat kan je de diameter van de buis van je stuur meten op de plek waar de beugels aangrijpen.
Let op dat je daarbij de plastic omhulling van de kabel niet beschadigd,
??
Bert van Sprang schreef:
vr 05 jul, 2024 10:38
??
Om de stalen kabel zit een dunne plastic laag. Als je de schroef hier doorheen draait en vervolgens de houder omlaag gaat drukken, trek je nodeloos een deel van die plastic laag kapot. Dus dat is even opletten, in eerste instantie niet te strak aandraaien. Bij het definitief aandraaien zul je uiteindelijk wel door deze plastic laag heen gaan maar dat blijft beperkt tot een "putje".
Ik heb deze zonder problemen gemonteerd op de Worldtraveller. Ik heb een grotere maat buisklem gemonteerd ivm de verdikking in het stuur.

Heb je de schroeven aan de voorkant wel volledig en evenredig aangedraaid tot de zwaardere weerstand? Dit is best nog even doordraaien namelijk. Halverwege lijkt het alsof je er al bent.

Bijlagen

KMV schreef:
vr 05 jul, 2024 12:27
Ik heb deze zonder problemen gemonteerd op de Worldtraveller. Ik heb een grotere maat buisklem gemonteerd ivm de verdikking in het stuur.

Heb je de schroeven aan de voorkant wel volledig en evenredig aangedraaid tot de zwaardere weerstand? Dit is best nog even doordraaien namelijk. Halverwege lijkt het alsof je er al bent.
[/quote

Dank je! Jouw antwoord klopt. Ik ben vandaag bij de fietsenmaker geweest en hij liet mij zien dat je de beugel er stevig in moet drukken met 1 hand terwijl je óók inderdaad flink stevig moet doordraaien. Ik was te voorzichtig in dit geval :D