Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kilometerteller - Forum Wereldfietser

Kilometerteller

Hallo, ik ben op zoek naar een kilometerteller die of een supersterke magneet heeft zodat een grote afstand tussen sensor en magneet geen probleem is, of iets dat volgens een ander principe werkt. Verder ben ik niet zo veeleisend, de teller moet aangeven hoe snel ik ga en hoe ver ik gefietst heb. Met draad mag ook.
Wat is een grote afstand? En kun je de sensor op de voorvork niet 'opvullen' zodat je dichterbij komt?
Wellicht een foto van je situatie erbij?
GPS fietscomputers kosten tegenwoordig niet meer de wereld, geen draadjes en geen magneetjes. Zou ik voor gaan!
Poise schreef:
wo 19 jun, 2024 23:00
GPS fietscomputers kosten tegenwoordig niet meer de wereld, geen draadjes en geen magneetjes. Zou ik voor gaan!
Volgens mij is een traditionele fietscomputer naukeuriger.
TankAbot schreef:
di 18 jun, 2024 08:07
Hallo, ik ben op zoek naar een kilometerteller die of een supersterke magneet heeft zodat een grote afstand tussen sensor en magneet geen probleem is, of iets dat volgens een ander principe werkt. Verder ben ik niet zo veeleisend, de teller moet aangeven hoe snel ik ga en hoe ver ik gefietst heb. Met draad mag ook.
Ik neem aan dat je op connectie-problemen doelt. Ik heb mijn sensor boven op de lowrider zitten zodat hij vlakbij de spaken kan komen. Overigens zijn magneetjes lost te koop, mocht je aan de sterkte twijfelen. Wat ook een issue kan zijn, is kabelbreuk. Ik had op een gegeven moment vage problemen met mijn teller en dat was terug te voeren op een beschadiging van de (tè dunne) kabel waardoor de teller af en toe geen contact kon maken met de sensor.

De sensor bestaat (in mijn geval) uit een reedrelais, een mechanisch schakelaartje wat onder invloed van de magneet gesloten wordt. Als je je oor vlak bij de sensor houdt en het wiel laat draaien, kan je de sensor horen schakelen. Dan kan je checken of daar al dan niet de oorzaak ligt.

Ja kan natuurlijk ook een multimeter pakken en op de contacten van de teller aansluiten en daarna het wiel draaien totdat de magneet naast de sensor staat. Wordt de schakelaar dan gesloten? Zie schakelaar controleren.
TankAbot schreef:
di 18 jun, 2024 08:07
Hallo, ik ben op zoek naar een kilometerteller die of een supersterke magneet heeft zodat een grote afstand tussen sensor en magneet geen probleem is, of iets dat volgens een ander principe werkt.
Ik denk dat een supersterke magneet je niet helpt. De wielsensor is een reed-relais dat bij het passeren van een magneet even dicht klapt waardoor de sensor een puls uitzendt. De magneet moet niet te ver weg passeren (minder dan ca. 5 mm), maar verder doet de sterkte van de magneet er niet toe. Dicht is dicht.

Ik vermoed dat je problemen hebt met een zgn draadloos systeem, waarbij de sensor bij het wiel een gecodeerd radiosignaal uitzendt dat ontvangen moet worden door een ontvanger die op het stuur zit. De afstand tussen die twee en eventuele (metalen) onderdelen op de 'zichtlijn' tussen die twee zijn wél heel belangrijk. Elk van die twee heeft een eigen batterij, die zwak of leeg kan zijn. Verder kunnen andere elektronische onderdelen op de fiets (dynamo, verlichting, hartslagmeter) stoorsignalen uitsturen. Ook de omgeving, bv. verkeerslichten, treinsignalering of sensoren onder het wegdek, kan storend werken.

Om die redenen ben ik zelf weer teruggegaan naar kilometertellers mét draad. Dan heb je maar één batterij die je moet controleren. Radiostoring uit de omgeving is bij een goed ontwerp uitgesloten.
Mijn keuze is gevallen op de Sigma BC 14.12, omdat er behalve een snelheidsmeter en afstandsmeter ook nog een barometrische hoogtemeter in zit. In mijn ervaring levert dat de meest betrouwbare meting van hoeveel je op een dag geklommen hebt. Bij dagelijkse ijking op het vertrekpunt, is ook de aangegeven hoogte heel secuur. Bij GPS-metingen van de geklommen meters zie ik toch vaak vreemde resultaten.

Als je toch denkt dat je baat hebt bij een sterkere magneet, dan moet je even rondkijken op deze website. Neodymium magneten zijn de sterkste die je als particulier kunt kopen. De magneet moet natuurlijk passen in de houder die je hebt.
Misschien is dit een leuke aanvullende discussie.
Magneetjes zijn volop in de handel zoals bij Bike4Travel of Mantel.
math schreef:
zo 23 jun, 2024 18:05
Bij GPS-metingen van de geklommen meters zie ik toch vaak vreemde resultaten.
Er bestaan ook GPS met barometrische hoogtemeter :-)
WillemT schreef:
zo 23 jun, 2024 19:26
Er bestaan ook GPS met barometrische hoogtemeter :-)
Dat geeft ook aan dat een pure GPS-meting minder betrouwbaar is.
math schreef:
zo 23 jun, 2024 20:10
WillemT schreef:
zo 23 jun, 2024 19:26
Er bestaan ook GPS met barometrische hoogtemeter :-)
Dat geeft ook aan dat een pure GPS-meting minder betrouwbaar is.
Dat ligt dan weer aan de hoeveelheid satellieten die zichtbaar zijn voor de ontvanger. Je hebt 5 satellieten nodig voor een redelijke hoogtemeting, en maar 4 voor een positiemeting. (3 voor triangulatie en 1 ter controle.) Vaak wordt 5 lastig, waardoor een combinatie van luchtdruk en DEM het betrouwbaarste blijkt te zijn. Een GPS met DEM (Digital Elevation Model) kost vaak weer iets meer dan de modellen zonder...

Ik heb nog ergens een CatEye Enduro liggen. Zeer betrouwbaar, maar geen idee hoe ver de magneet en de sensor van elkaar zouden zitten. Zal 'm weer eens op een fiets monteren, na het vervangen van de batterij. Was altijd een leuk ding!