Voor vouwfietsen worden maximum maten gegeven. Dat zou voor ligfietsen ook kunnen.
Met een beetje wil valt er ruimte genoeg te vinden in een trein. In veel landen zijn haken waaraan fietsen kunnen worden opgehangen. Is echt een efficiënte manier. Een fiets neemt zeker ruimte in beslag. Dit is ongeveer een fiets per klapstoeltje. Nu vind ik die klapstoeltjes geen volwaardige zitplaatsen, meer bedoeld voor nood tijdens de spits. In de spits mogen echter geen fietsen in de de trein.
Als ik zie wat voor andere omvangrijke stukken bagage er in de trein staan. Koffers zijn gratis. Bij steeds meer airlines moet je betalen voor koffers. Ik zie ze regelmatig koffers geplaatst tussen vier stoelen in vis-a-vis-opstelling. Dit houdt in dat deze stoelen niet beschikbaar zijn om er op te zitten.
Behalve het volume is er ook het gewicht dat vervoerd moet worden. Een volwassen reiziger weegt tegenwoordig al snel 85 kilo. Een racefiets weegt 8 kilo en een vakantiefiets 18 kilo.
Als ik met de fiets in de trein naar Utrecht reis betaal ik voor mijn treinkaartje (met korting) 5,28. De toeslag voor mijn fiets is 7,50. Dat fietskaartje is een vast bedrag. Bij lange afstanden liggen de verhoudingen natuurlijk anders. Vanaf Amsterdam naar Maastricht betaal ik met korting. 17,64
NS zou wat meer moeten kijken naar de ontwikkelingen in buurlanden. België was altijd een slecht voorbeeld. Een piepklein hokje voor fietsen, dat ook nog eens door de treinbegeleider (conducteur) moet worden geopend. Het roer is bij onze zuiderburen nu 180 graden om In de Dubbeldekkers M6 en de nieuwe M7 zijn veel fietsplaatsen.. In oude treinen zijn extra fietsplaatsen gecreëerd. Duidelijke pictogrammen op de trein geven aan waar deze plaatsen zijn. Ook op de site van de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS kun je zien waar deze fietsplaatsen zijn per trein.
De nieuwe TGV-M in Frankrijk krijgt 8 fietsplaatsen per stel. Deze rijden vaak gekoppeld: dus dan 16 fietsplaatsen. Daar blijft het niet bij. In de zomermaanden kunnen eenvoudig extra fietsplaatsen worden gecreëerd. In de zomermaanden zijn veel minder zakelijk reizigers en zijn er nauwelijks congressen.
Duitsland kent in het regionale net veel treinen met een "Mehrzweckraum": een grote ruimte met veel plaats voor fietsen, kinderwagens en rolstoelen.
Er komen steeds meer snelle ICE's met fietsplaatsen. Duitsland kent een efficiënt reserveringssysteem voor fietsen, zodat jouw plaats verzekerd is. Op jouw reservering staat het rijtuignummer en het nummer van jouw fietsplaats. Het rijtuignummer vind je ook op de aanwijzingen op het perron. Voor een tandem heb je twee fietskaartjes nodig.