Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Donau route van Belgrado naar Constanta - Forum Wereldfietser

Donau route van Belgrado naar Constanta

Eind augustus willen we de Donau route vervolgen vanaf Belgrado naar Constanta. Ik lees wisselende verhalen over wilde honden e.d. maar dat was in 2017, weet iemand hoe dat nu is?
We willen van hotel naar hotel fietsen, dat lukt aardig tot Silistra maar het laatste stuk naar Murfatlar zijn de hotels/pensions (gelezen in reisverhalen van andere fietsers) helaas gesloten. Nu is er wel een omweg via Cernavoda maar of dat goed te fietsen is? Op google maps zie ik daar veel vrachtverkeer.
In andere verhalen lees ik ook dat de meeste reizigers vanaf Constanta met de trein naar Boekarest gaan en vervolgens met het vliegtuig naar huis. Is er ook een trein vanaf Boekarest naar Nederland?

Kortom:
- is er iemand die die route onlangs nog gefietst heeft?
- hoe staat het met de wilde honden?
- zijn er overnachtings mogelijkheden tussen Silistra en Murfatlar op de E6 route?
- heeft iemand ervaringen met de trein vanaf Constanta of Boekarest naar Nederland?

Verder zijn tips en ervaringen sowieso welkom!
groet, Marcel Eijgermans
eijgermans schreef:
vr 17 mei, 2024 09:34
Eind augustus willen we de Donau route vervolgen vanaf Belgrado naar Constanta. Ik lees wisselende verhalen over wilde honden e.d. maar dat was in 2017, weet iemand hoe dat nu is?
We willen van hotel naar hotel fietsen, dat lukt aardig tot Silistra maar het laatste stuk naar Murfatlar zijn de hotels/pensions (gelezen in reisverhalen van andere fietsers) helaas gesloten. Nu is er wel een omweg via Cernavoda maar of dat goed te fietsen is? Op google maps zie ik daar veel vrachtverkeer.
In andere verhalen lees ik ook dat de meeste reizigers vanaf Constanta met de trein naar Boekarest gaan en vervolgens met het vliegtuig naar huis. Is er ook een trein vanaf Boekarest naar Nederland?

Kortom:
- is er iemand die die route onlangs nog gefietst heeft?
- hoe staat het met de wilde honden?
- zijn er overnachtings mogelijkheden tussen Silistra en Murfatlar op de E6 route?
- heeft iemand ervaringen met de trein vanaf Constanta of Boekarest naar Nederland?

Verder zijn tips en ervaringen sowieso welkom!
groet, Marcel Eijgermans
1. In 2015 (niet heel 'onlangs' dus) ben ik van de twee Donaubronnen in Duitsland naar Tulcea gefietst, vanaf Belgrado aan de Roemeense kant gebleven. Van wilde honden heb ik daar zelf geen last gehad, je komt wel eens honden tegen die een wat agressieve indruk maken maar echt gevaarlijk werd dat niet. (op dit forum is er wel eens eerder iets over geschreven, hier bijvoorbeeld). Er zijn trouwens wel 'middeltjes' tegen agressieve honden, zelfs een soort pepperspray, voor zover ik weet in Duitsland vrij verkrijgbaar. Iedereen heeft daar zo zijn eigen al of niet werkende oplossing voor.

2. Na Belgrado had ik geen moeite om iedere nacht een hotel (of iets wat daarop lijkt) te vinden, De BikeLine gids nr.5 geeft daar ook wel wat adressen voor. Met ter plaatse vragen kom je ook meestal een heel end. Of je moet iedere ochtend via internet het volgende hotel boeken.

3. Stel je niet te veel voor van het weggedrag van autobestuurders in die landen; dat is belabberd. Ik ken mensen die om die reden na Boedapest afgehaakt hebben. Iets om rekening mee te houden. Nog nooit zoveel dode dieren op de weg gezien. De route volgt voor een deel de doorgaande wegen, zoals de E70. Fietspaden kun je sowieso vergeten. Maar natuurlijk blijft er genoeg over dat zeer de moeite waard is; het blijft een fietstocht die ik iedereen kan aanraden.

4 Vanaf Tulcea heb ik de boemel genomen naar Constanta, geen probleem met de fiets, Van Constanta met de sneltrein naar Boekarest was al wat moeilijker omdat er geen aparte fietsplek was.Vanuit Boekarest gaat er een trein naar Wenen, waar je uiteraard verder kunt overstappen. Op het station in Boekarest heb ik een lang gevecht met een barse dame achter een klein loket moeten voeren: met de fiets in de trein naar Wenen ging niet, punt. Uiteindelijk snauwde ze me toe dat ik het dan maar met de conducteur moest zien te regelen. Dus nog even wat extra geld gepind en samen met de euro's die ik nog had was dat genoeg: van de conducteur van de nachttrein mocht ik de fiets gewoon naast m'n bed zetten. In principe moet je fiets in een doos zitten, zoals in het vliegtuig, Of er sinds 2015 veel veranderd is weet ik niet maar informeer daarnaar; het is wel iets om rekening mee te houden.
JohnB schreef:
za 15 jun, 2024 18:42
eijgermans schreef:
vr 17 mei, 2024 09:34
Eind augustus willen we de Donau route vervolgen vanaf Belgrado naar Constanta. Ik lees wisselende verhalen over wilde honden e.d. maar dat was in 2017, weet iemand hoe dat nu is?
We willen van hotel naar hotel fietsen, dat lukt aardig tot Silistra maar het laatste stuk naar Murfatlar zijn de hotels/pensions (gelezen in reisverhalen van andere fietsers) helaas gesloten. Nu is er wel een omweg via Cernavoda maar of dat goed te fietsen is? Op google maps zie ik daar veel vrachtverkeer.
In andere verhalen lees ik ook dat de meeste reizigers vanaf Constanta met de trein naar Boekarest gaan en vervolgens met het vliegtuig naar huis. Is er ook een trein vanaf Boekarest naar Nederland?

Kortom:
- is er iemand die die route onlangs nog gefietst heeft?
- hoe staat het met de wilde honden?
- zijn er overnachtings mogelijkheden tussen Silistra en Murfatlar op de E6 route?
- heeft iemand ervaringen met de trein vanaf Constanta of Boekarest naar Nederland?

Verder zijn tips en ervaringen sowieso welkom!
groet, Marcel Eijgermans
1. In 2015 (niet heel 'onlangs' dus) ben ik van de twee Donaubronnen in Duitsland naar Tulcea gefietst, vanaf Belgrado aan de Roemeense kant gebleven. Van wilde honden heb ik daar zelf geen last gehad, je komt wel eens honden tegen die een wat agressieve indruk maken maar echt gevaarlijk werd dat niet. (op dit forum is er wel eens eerder iets over geschreven, hier bijvoorbeeld). Er zijn trouwens wel 'middeltjes' tegen agressieve honden, zelfs een soort pepperspray, voor zover ik weet in Duitsland vrij verkrijgbaar. Iedereen heeft daar zo zijn eigen al of niet werkende oplossing voor.

2. Na Belgrado had ik geen moeite om iedere nacht een hotel (of iets wat daarop lijkt) te vinden, De BikeLine gids nr.5 geeft daar ook wel wat adressen voor. Met ter plaatse vragen kom je ook meestal een heel end. Of je moet iedere ochtend via internet het volgende hotel boeken.

3. Stel je niet te veel voor van het weggedrag van autobestuurders in die landen; dat is belabberd. Ik ken mensen die om die reden na Boedapest afgehaakt hebben. Iets om rekening mee te houden. Nog nooit zoveel dode dieren op de weg gezien. De route volgt voor een deel de doorgaande wegen, zoals de E70. Fietspaden kun je sowieso vergeten. Maar natuurlijk blijft er genoeg over dat zeer de moeite waard is; het blijft een fietstocht die ik iedereen kan aanraden.

4 Vanaf Tulcea heb ik de boemel genomen naar Constanta, geen probleem met de fiets, Van Constanta met de sneltrein naar Boekarest was al wat moeilijker omdat er geen aparte fietsplek was.Vanuit Boekarest gaat er een trein naar Wenen, waar je uiteraard verder kunt overstappen. Op het station in Boekarest heb ik een lang gevecht met een barse dame achter een klein loket moeten voeren: met de fiets in de trein naar Wenen ging niet, punt. Uiteindelijk snauwde ze me toe dat ik het dan maar met de conducteur moest zien te regelen. Dus nog even wat extra geld gepind en samen met de euro's die ik nog had was dat genoeg: van de conducteur van de nachttrein mocht ik de fiets gewoon naast m'n bed zetten. In principe moet je fiets in een doos zitten, zoals in het vliegtuig, Of er sinds 2015 veel veranderd is weet ik niet maar informeer daarnaar; het is wel iets om rekening mee te houden.
Hoi JohnB, bedankt voor je reactie en tips! we hebben het drukke verkeer al eens meegemaakt net voor Belgrado, dat was geen pretje, voor de rest viel het inderdaad wel mee... Zal ook zeker informeren naar de mogelijkheden met de trein...
groet, Marcel